• Start
  • Wiadomości
  • Odnowiony rynek w Oliwie wśród najlepszych przestrzeni publicznych w Polsce

Odnowiony rynek w Oliwie wśród najlepszych przestrzeni publicznych w Polsce

Towarzystwo Urbanistów Polskich wybrało najlepsze przestrzenie publiczne w kraju lat 2020 -22. Wśród 20 zauważonych przez TUP miejsc znalazł się rynek w Oliwie, oddany do użytku w nowej odsłonie w maju 2021 roku.
( 20.11.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Rynek w Oliwie w dzień handlowy
Rynek w Oliwie w dzień handlowy
Fot. Monika Krzemińska

Rynek w Oliwie wyróżniony

Rynek w Oliwie otrzymał wyróżnienie w kategorii Rewitalizowana miejska przestrzeń publiczna w konkursie Towarzystwa Urbanistów Polskich za 2022 rok, nagrodę zdobył rynek Łazarski w Poznaniu.

Pomimo zimowej aury, na Rynku Oliwskim handel nie ustaje
Pomimo zimowej aury, na Rynku Oliwskim handel nie ustaje
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Uzasadnienie: Wyróżnienie przyznano za rewitalizację rynku w Oliwie, pełniącego funkcję targowiska miejskiego, prowadzącą do aktywizacji społecznej i ekonomicznej miejsca. W ramach działań rewitalizacyjnych dokonano modernizacji i remontu hali targowej, a także przebudowy płyty rynku z poszanowaniem elementów zieleni. Rynek stał się miejscem spotkań mieszkańców korzystających z możliwości kupienia lokalnych wyrobów, jak również biorących udział w lokalnych wydarzeniach, takich, jak festyny świąteczne czy pchle targi. Na uwagę zasługuje estetyka miejsca, zarówno w trakcie aktywności handlowej, jak i po jej zakończeniu.

Odmalowana hala z szyldem - logo rynku w Oliwie, widoczna także nowa posadzka przestrzeni handlowej
Odmalowana hala z szyldem - logo rynku w Oliwie, widoczna także nowa posadzka przestrzeni handlowej
Fot. Mateusz Sylwestrzak

Rynek w Oliwie wraca po modernizacji: więcej stoisk handlowych, vintage i imprezy tematyczne

Odnowiona hala Rynku Oliwskiego w zimowej szacie
A to jej zimowa odsłona - odnowiona hala Rynku Oliwskiego w śnieżnej szacie
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Kto zmienił rynek w Oliwie?

Projekt regeneracji rynku w Oliwie to efekt współpracy zespołu naukowców i projektantów ze Stowarzyszenia Inicjatywa Miasto (lider projektu) oraz Politechniki Gdańskiej i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Rynek w ramach projektu poddano gruntownemu remontowi - plac został wyłożony kostką brukową, dzięki czemu powiększyła się powierzchnia dostępna dla sprzedawców i kupujących. Zamontowano dodatkowe siedziska i ławki, zachowano wszystkie tutejsze drzewa, dostawiono roślinność w donicach. Przy targowisku powstały też ogrody deszczowe odprowadzające wodę opadową. Będąca częścią rynku hala targowa i działające w niej stoiska zyskały spójną identyfikację wizualną, rynek także zyskał swoje logo.

Autorzy projektu uzgodnili wszystkie zmiany z kupcami, handlującymi w Oliwie często od dziesięcioleci.

Nowa i spójna identyfikacja stoisk w hali na rynku oliwskim
Nowa i spójna identyfikacja stoisk w hali na rynku oliwskim
Fot. Monika Krzemińska

Rynek w Oliwie - aktualna oferta

W nowej odsłonie rynek oliwski zaczął działać od maja 2021 roku, w tym czasie zrealizowano tu szereg tematycznych imprez handlowych, często sezonowych.

Tradycyjne dni rynkowe pozostały bez zmian - handel na placu odbywa się w środy i soboty między godziną 6 a 13, natomiast stoiska w hali czynne są codziennie od poniedziałku do soboty zazwyczaj w godz. 7 - 16. Niedziele w sezonie (czyli od początku maja do końca września) to przestrzeń dla pchlich targów i różnych wydarzeń tematycznych.
Na Facebook`u Rynek w Oliwie cyklicznie przybliżane są sylwetki związanych z nim kupców, piszę się o oferowanym przez nich asortymencie, proponuje sezonowe przepisy kulinarne itp. Warto tam zajrzeć, by lepiej poznać to miejsce.

Pchli Targ to wieloletnia sezonowa tradycja niedzieli na rynku w Oliwie
Pchli Targ to wieloletnia sezonowa tradycja niedzieli na rynku w Oliwie
Fot. Michał Bojanowski
przed odnowionym budynkiem hali targowej stoją rozłożone stosika targowe i handlarze
W dzisiejszą niedzielę również można było zrobić zakupy na targu w Oliwie. Jednak z tęsknotą wypatrujemy lata
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Nie tylko to, co widać

- Sama realizacja, to co widzą ludzie przychodzący na zakupy, to tylko część projektu. W jego trakcie analizowaliśmy sposób korzystania z targowiska, reakcje użytkowników na zmiany i sprawdzaliśmy, jakie działania są skuteczne w procesie ożywiania targowisk - tłumaczy Piotr Czyż prezes stowarzyszenia Inicjatywa Miasto. - Zebrana wiedza pozwoliła nam stwierdzić, że zmiany infrastrukturalne: nowe zagospodarowanie, remonty, zieleń - choć ważne- nie ożywią targowisk. Potrzebna jest zmiana w sposobie ich funkcjonowania, zarządzania nimi, aktywizacja społeczności kupieckiej, współpraca z nowymi partnerami. Targowisko musi być inkluzywne, by znaleźli tam swoje miejsce wszyscy: ci którzy od lat prowadzą działalność na targowisku, od lat tam kupują, jak i nowi - zarówno kupujący jak i sprzedający. Tylko wtedy utrzymamy ciągłość trwania targowisk i tradycji chodzenia na rynek.

Autorzy projektu na podstawie zebranych doświadczeń opracowali "Strategię regeneracji targowisk".

- To dokument opisujący nasze podejście do procesu - tłumaczy Piotr Czyż. - Obecnie rozmawiamy z pracownikami gdańskiego samorządu nad kolejnymi działaniami. Nawiązaliśmy też współpracę z samorządowcami z Olsztyna, czy Katowic.

Zmiany na rynku to także bogatsza i zadbana zieleń
Zmiany na rynku to także bogatsza i zadbana zieleń
Fot. Mateusz Sylwestrzak

Rusza ryneczek na Oruni. Na Kokoszkach rozkręca się z kolei Zielony Kram

Program pn. „Na Rynek - Strategia Regeneracji Rynków” finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.