W 2022 roku wspominamy rocznicę 150-lecia śmierci polskiego kompozytora, autora oper narodowych – Stanisława Moniuszki (1819-1872). To wyśmienita okazja, aby przedstawić i promować w Gdańsku to, co oprócz oper, okazało się mieć największy potencjał, czyli muzykę sakralną kompozytora.
Czterodniowy festiwal zostanie zainaugurowany mocnym gdańsko-wileńskim akcentem nawiązującym do ścisłej współpracy Gdańska z miastem partnerskim – Wilnem.
Utwory z czasów wileńskich i sakralne
W trakcie koncertu w piątek, 27 maja o godz. 19.00 tradycyjnie we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy, gdańscy artyści - Maciej Jachimowicz przy organach, dyrygenci Beata Śnieg i Michał Kozorys, a także chóry Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku: Chór żeński „Gaudium per Canto” oraz Chór Mieszany Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu - przedstawią utwory z czasów wileńskich, m.in. dwie msze na chór żeński i organy, które gdańskie studentki wykonują od wielu już lat z ogromną dbałością o kształt artystyczny.
Moniuszko jest znany również jako autor Śpiewnika Domowego – zbioru niewielkich pieśni do domowego użytku, rzadko jednak jest okazja, aby posłuchać pieśni sakralnych, które swoją melodyką wzbudzają wielkie emocje. Taka okazja nadarzy się w czasie drugiego koncertu, w sobotę, 28 maja o godz. 19.30 w kościele oo. Salezjanów pw. Św. Jana Bosko na gdańskiej Oruni. Młodym śpiewakom Nikolinie Gąsior – sopran, Karolinie Borowczyk – alt, Adamowi Brusznickiemu – tenor i Dominikowi Mazanowi – bas będzie towarzyszył wybitny i doświadczony organista ze Śląska, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach – Władysław Szymański, który okrasi program wokalny kompozycjami organowymi z czasów Moniuszki.
Dzieła Moniuszki w nowym opracowaniu
Kolejne dwa koncerty odbędą się w Centrum św. Jana w Gdańsku. Najpierw w niedzielę, 29 maja o godz. 19, w międzynarodowej obsadzie usłyszymy wielkie dzieła kompozytora. Będą to Litanie Ostrobramskie, hymny, Requiem Aeternam oraz Marsz Żałobny w zupełnie nowym opracowaniu bazującym na materiałach źródłowych przygotowanych przez Polskie Wydawnictwo Nutowe. Wśród wykonawców słowacka sopranistka Ingrida Gapova, niemiecka alcistka Marion Eckstein, polski tenor Sebastian Mach oraz niemiecki bas baryton Maximilian Argmann. Solistom towarzyszyć będzie gdański zespół Goldberg Baroque Ensemble poszerzony o instrumentalistów z Litwy i Niemiec grających na romantycznych instrumentach oraz chór kameralny z Lipska Gellert Ensemble. Koncert poprowadzi Andrzej Szadejko.
Co na zakończenie festiwalu ORGANy PLUS+?
Ostatni akcentem, trochę na wybrzmieniu kulminacji niedzielnej będzie koncert monograficzny poświęcony sakralnym dziełom kameralnym Stanisława Moniuszki. Kompozytor pisał utwory o treściach religijnych z potrzeby serca. Dlatego są one najgłębszym wyrazem jego artystycznej duszy.
Oprócz chóru i organów, bardzo często dysponował w nich kwintet smyczkowy w pojedynczej obsadzie. Taki oryginalny zestaw wykonawców usłyszymy w poniedziałek, 30 maja o godz. 19.00 (Centrum św. Jana w Gdańsku). W wykonaniu litewskiego organisty Vidasa Pinkeviciusa, który będzie również improwizował w stylu kompozytora, oraz dwóch zespołów polskiego Goldberg String Quintet oraz niemieckiego Gellert Ensemble pod kierunkiem Andreasa Mitschke z Lipska zabrzmi między innymi przepiękna rozbudowana msza łacińska Des-dur, jedno z ostatnich dzieł kompozytora.
Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki rozdawane na miejscu na godzinę przed koncertem.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Na filmie organy w kościele św. Jana w Gdańsku i Andrzej Szadejko, który gra utwór Domenico Bellando, Marche Pontificale. Był to koncert inauguracyjny 6 marca 2020 r., po odrestaurowaniu słynnych organów.