Nowe kładki na Zaspie. Rusza rozbiórka starej konstrukcji

25 października rozpocznie się rozbiórka wysłużonej kładki na Zaspie, z której przez dekady korzystali mieszkańcy. W jej miejscu powstanie pięć nowoczesnych, dostępnych dla wszystkich obiektów, które usprawnią komunikację pieszą i rowerową. Inwestycja potrwa do połowy 2027 roku i znacząco poprawi bezpieczeństwo oraz komfort poruszania się w tej części miasta.
14.10.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zamknięty dla ruchu most jest w trakcie prac rozbiórkowych, o czym informuje żółta tabliczka z napisem „Uwaga! Roboty budowlane”. Na powierzchni widać stosy pokruszonego asfaltu i sprzęt budowlany w tle.
To zaledwie preludium do rozbiórki starej kładki. Pierwsze przęsło, które zniknie, to wschodnie, od strony Wrzeszcza. Każde, po kolei będzie cięte na specjalnym rusztowaniu, kawałkami opuszczane na ziemię, kruszone i wywożone
Fot. Kamil Jasiński/gdansk.pl

Początek - 25 października

W miejscu obecnej kładki nad al. Jana Pawła II powstanie system pięciu nowoczesnych przepraw, które umożliwią bezpieczne i wygodne przejście przez aleję, bez barier architektonicznych. Nowe obiekty będą dostępne dla pieszych, rowerzystów oraz osób z ograniczoną mobilnością.

- 25 października rozpoczynamy rozbiórkę istniejącej kładki nad al. Jana Pawła II na Zaspie. W jej miejscu powstanie pięć nowoczesnych kładek, które zapewnią wygodne i bezpieczne przejście przez aleję, bez barier architektonicznych - mówi Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace zostały podzielone na etapy, tak by zachować dostęp do przystanków tramwajowych i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Kluczowe roboty rozbiórkowe nad torami będą prowadzone nocą, kiedy nie kursują tramwaje, co pozwoli utrzymać ruch w ciągu dnia. Zależy nam, by nowa infrastruktura była nie tylko funkcjonalna, ale też dostępna dla pieszych, rowerzystów i osób z ograniczoną mobilnością.

Przystanek SKM Stocznia zachwyca po remoncie, nowa kładka na początku 2026 roku

Mężczyzna udziela wypowiedzi mediom podczas konferencji prasowej na świeżym powietrzu, stojąc przed mapą przedstawiającą planowany układ drogowy. Obok niego stoi kobieta z dokumentami, a kilka mikrofonów skierowanych w jego stronę sugeruje obecność licznych dziennikarzy.
Mówi Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z lewej - Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Gdańsku
Fot. Kamil Jasiński/gdansk.pl

Harmonogram prac

Rozbiórka została podzielona na dwa główne etapy. Pierwszy potrwa do końca 2025 roku i obejmie demontaż części kładki od strony Wrzeszcza. W kolejnym etapie, od połowy 2026 roku, rozebrana zostanie część od strony Przymorza. Całość inwestycji zakończy się w połowie 2027 roku.

Pierwsze nocne rozbiórki zaplanowano na drugą połowę listopada. Potrwają około trzech tygodni i będą prowadzone w godzinach nocnych: od północy do godz. 4.30, aby nie zakłócać ruchu tramwajowego i drogowego w ciągu dnia.

FILMOWY ZAPIS KONFERENCJI PRASOWEJ

 

Zmiany w organizacji ruchu

Wraz z rozpoczęciem prac, w sobotę 25 października, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej. Ruch w kierunku ul. Czarny Dwór zostanie przekierowany na sąsiednią jezdnię, a część relacji - w tym skręt w lewo z ul. Rzeczypospolitej - będzie czasowo wyłączona.

- 25 października wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu w rejonie kładki nad al. Jana Pawła II. Ruch w kierunku ul. Czarny Dwór zostanie przekierowany na sąsiednią jezdnię, a część relacji skrzyżowania, w tym skręt w lewo z ul. Rzeczypospolitej, będzie czasowo wyłączona - zapowiada Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym. - Objazdy zostaną wyznaczone na najbliższych skrzyżowaniach i odpowiednio oznakowane. Priorytetem jest utrzymanie ruchu pieszych i rowerzystów przez cały czas trwania prac, dlatego rozbiórka prowadzona będzie etapami. Sygnalizacje świetlne w obszarze inwestycji są zintegrowane z systemem Tristar, co pozwala nam na bieżąco reagować i dostosowywać je do aktualnych potrzeb.

Prace na al. Jana Pawła II są skoordynowane z inwestycją prowadzoną na ul. Czarny Dwór. Roboty rozbiórkowe rozpoczną się po zakończeniu prac na tej ulicy, co pozwoli zminimalizować utrudnienia w ruchu.

Schemat przedstawia tymczasową organizację ruchu w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej i ul. Hynka w Gdańsku podczas rozbiórki prawego przęsła kładki. Kolorem pomarańczowym oznaczono obszary robót, zielonym – kierunki ruchu pojazdów, a czerwonym krzyżem miejsca rozbiórki konstrukcji.
Mat. UMG

Filary nowej estakady “rosną” na Trasie Sucharskiego

Dostępność i bezpieczeństwo

Nowe kładki będą zlokalizowane w poziomie jezdni, co pozwoli na komfortowe przemieszczanie się bez konieczności pokonywania schodów. Dodatkowo, przy przystankach tramwajowych powstaną przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Inwestycja uwzględnia potrzeby osób z ograniczoną mobilnością.

Przejście i przejazd rowerowy przez skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II będą możliwe w poziomie ulicy, powstanie system kładek nad łącznicami, a także przejście naziemne przez al. Rzeczypospolitej przy przystanku. Pozwoli to na komfortowy dostęp dla wszystkich uczestników ruchu, w tym takich ze szczególnymi potrzebami.

Umowa na realizację zadania została podpisana 23 lipca z firmą Primost Południe. Wartość inwestycji to ponad 25 mln złotych.

Informacje dla mieszkańców

Miasto będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach prac oraz zmianach w organizacji ruchu. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu wszystkim uczestnikom ruchu - pieszym, rowerzystom i kierowcom. W tym celu uruchomiona została specjalna podstrona.

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”