Niezapomniany wieczór z mistrzem. Koncert „Kilar+” na Ołowiance

Drugi dzień festiwalu Solidarity of Arts 2016 w Gdańsku był pełen przebojów muzyki klasycznej. W mistrzowskim wykonaniu zabrzmiały walce z „Ziemi obiecanej” i „Trędowatej”, temat z filmu „Dracula” Francisa Forda Copolli i słynny Polonez z „Pana Tadeusza”.

Niezapomniany wieczór z mistrzem. Koncert „Kilar+” na Ołowiance
A
A
data publikacji: 15 sierpnia 2016 r.

Drugi dzień Solidarity of Arts: muzyka poważna w plenerze podbiła serca publiczności.
Drugi dzień Solidarity of Arts: muzyka poważna w plenerze podbiła serca publiczności.
Grzegorz Mehring/Archiwum ECS

Podobnie jak w ubiegłym roku drugi dzień festiwalu Solidarity of Arts 2016 należał do muzyki klasycznej i wielkiego polskiego kompozytora współczesnego. Wtedy uczczono pamięć nieżyjącego Henryka Mikołaja Góreckiego, a w Gdańsku po raz pierwszy można było usłyszeć jego słynną IV Symfonię. Podczas tegorocznej edycji gwiazdą był Wojciech Kilar - uznawany za jednego z najwybitniejszych kompozytorów na świecie, mistrz muzyki filmowej.

Jeszcze na długo przed rozpoczęciem festiwalu mówiło się o rozmachu przedsięwzięcia „Kilar+”. Nic dziwnego - na dwóch scenach plenerowych Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance na zmianę występowały aż trzy znakomite orkiestry: Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego oraz towarzysząca Radzimirowi Dębskiemu dzień wcześniej na tej samej scenie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Takie nagromadzenie profesjonalnych muzyków, w połączeniu z twórczością wybitnego kompozytora dało fantastyczny efekt. Publiczność - choć zdecydowanie skromniejsza niż podczas pierwszego dnia festiwalu, kiedy królował hip hop i muzyka świata - z podziwem śledziła poczynania na scenie, szczodrze oklaskując każdy występ.

Słuchaczom szczególnie podobała się pierwsza połowa repertuaru, który obejmował przekrój twórczości Wojciecha Kilara. Znalazły się tam największe dzieła twórcy, obejmujące muzykę klasyczną i filmową: „Orawa” i „Ricordanza Per Archi”, utwory z filmów Andrzeja Wajdy - Mazur z „Zemsty” i Walc z „Ziemi Obiecanej”, a także Walc ze słynnej „Trędowatej” w reżyserii Jerzego Hoffmana i „The Party” - temat z filmu „Dracula” w reżyserii Francisa Forda Copolli.

Pianistka Beata Bilińska, gwiazda II Koncertu Fortepianowego.
Pianistka Beata Bilińska, gwiazda II Koncertu Fortepianowego.
Grzegorz Mehring/Archiwum ECS

Największe wrażenie na publiczności wywarł skomponowany przez Kilara w 2011 roku II Koncert Fortepianowy. Posępna i mroczna kompozycja złożona z czterech części, naprzemiennie spokojnych i burzliwych, pełnych napięcia, najpełniej wybrzmiała w miejskiej przestrzeni. Orkiestrze Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej towarzyszyła na scenie brawurowa Beata Bilińska przy fortepianie - należąca do czołówki polskich pianistów, laureatka Fryderyka w 2015 roku za album "Kilar/Moś/Aukso", na którym znalazł się II Koncert Fortepianowy. Prawie półgodzinny występ zebrał gromkie brawa i przyćmił lekko kolejnych wykonawców.

„Kilar+” zakończył tegoroczne muzyczne widowiska „z plusem”, ale to nie koniec festiwalu Solidarity of Arts 2016. Przed nami jeszcze kontynuacja projektu ,,Podwójne życie Kieślowskiego” w Europejskim Centrum Solidarności (17-18 sierpnia), Neptuny 2016 - ceremonia wręczenia Nagród Prezydenta Miasta Gdańska w Dworze Artusa (19 sierpnia), koncert „Solidarność kultur, kultura solidarności” w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance (21 sierpnia) oraz koncert Kronos Quartet w Europejskim Centrum Solidarności (27 sierpnia).


Czytaj także: 

Pierwszy dzień Solidarity of Arts. Zachwycili polski raper Miuosh i oraz Naturally 7 z Nowego Jorku 

Krzysztof Materna: - Gdyby starsi słuchali hip hopu, mieliby inny ogląd polskiej rzeczywistości



Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora