• Start
  • Wiadomości
  • Nie parkuj rowerów przy stacjach Mevo - rusza częściowy demontaż stacji

Nie parkuj rowerów przy stacjach Mevo - rusza częściowy demontaż stacji

W środę, 19 października, rozpocznie się demontaż części stacji postojowych Mevo, dlatego przez najbliższe miesiące lepiej nie parkować przy nich rowerów. Jeśli stacja będzie musiała trafić do wymiany, stojący przy niej rower opatrzony zostanie wiadomością z prośbą o jego usunięcie. Jeśli właściciel o to nie zadba - sprawa trafi do Straży Miejskiej. Apel skierowany jest również do operatorów hulajnóg, którzy dotychczas korzystali ze stacji.
( 19.10.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W drodze do Mevo 2.0 - od 19 października rusza serwis stacji parkingowych
W drodze do Mevo 2.0 - od 19 października rusza serwis stacji parkingowych
Fot. OM GGS

Projekt Mevo - na początek serwis stacji rowerowych

Katalońska firma City Bike Global (Inurba Mobility) wchodzi w kolejny etap uruchamiania projektu Mevo. W najbliższym czasie zdemontowanych i dostarczonych do serwisu zostanie 40 proc. stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) biorących udział w projekcie Mevo 2.0. 35 proc. stacji będzie naprawionych na miejscu. Co czwarta stacja jest w dobrym stanie i nie wymaga renowacji. 

 

Serwis stacji Mevo na miejscu i w warsztacie

Pracownicy zatrudnieni przez City Bike Global zostali podzieleni na pięć zespołów. Pierwszym etapem będzie zostawienie komunikatów na stacjach oraz na przypiętych do nich rowerach i rozpoczęcie prac remontowych na miejscu. W przypadku stacji o największym stopniu uszkodzenia, stojaki trafią serwisu, gdzie przejdą renowację.

Poza samymi parkingami, odświeżone zostaną totemy (małe i duże) przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach* OMGGS, a do tego prawie 60 nowych stacji w przystępujących do systemu Kolbudach i Kosakowie. Całość prac związanych z renowacją stacji ma zakończyć się do marca przyszłego roku. Stacje te będą nam służyły przez kolejne sześć lat, dlatego zależy nam aby od samego początku były w jak najlepszym stanie - mówi Jordi Cabañas dyrektor zarządzający City Bike Global.

- Część z nich została zniszczona przez wandali i szpeciła otoczenie przez wiele miesięcy, cieszę się, że będziemy mogli to teraz naprawić.

* Demontaż i remont stacji będzie miał miejsce w 14 gminach realizujących projekt Mevo, czyli: Gdańsku, Gdyni, Rumi, Tczewie, Sopocie, Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Władysławowie, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy i Pucku.

Nie parkujcie przy stacjach Mevo

Apel o nieparkowanie pojazdów przy stacjach Mevo skierowany jest do mieszkańców oraz firm zarabiających na wynajmie hulajnóg. Jeśli pojazdy przypięte do stacji nie zostaną usunięte w ciągu tygodnia, ekipy remontowe nie będą miały innego wyjścia jak usunąć blokadę. O sytuacjach takich (jeśli będą miały miejsce) informowana będzie Straż Miejska, a rower zostanie odholowany na koszt właściciela.

- Po naprawie stacje sukcesywnie będą montowane na swoich miejscach - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo w Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Mamy prośbę, aby mieszkańcy oraz operatorzy hulajnóg nie korzystali już ze stojaków Mevo.      

 

Ile stacji będzie miało Mevo 2.0?

Warto dodać, że w nowym systemie przewidziano w sumie 716 stacji parkowania rowerów, poza Kolbudami i Kosakowem, także w przestrzeni publicznej m.in. Kartuz, Pruszcza Gdańskiego i Sierakowic pojawią się dodatkowe stacje. W Gdańsku liczba stacji nie ulegnie zmianie.

 

City Bike Global zamiast Nextbike’a

Umowa na funkcjonowanie Mevo została podpisana między OMGGS a City Bike Global w lutym tego roku. Na jej podstawie firma z Barcelony powinna uruchomić Mevo latem 2023 roku. 

Umowa na nowe Mevo podpisana

Mevo 1.0 - jak to było?

Przypomnijmy - poprzedni system Mevo przestał funkcjonować w październiku 2019 roku w związku z bankructwem firmy Nextbike Polska. Od tego czasu firma ta dwukrotnie zmieniała już właścicieli, obecnie jej właścicielem jest popularna na polskim rynku hulajnóg firma Tier. Firma Nextbike wciąż funkcjonuje w polskich miastach, ale rzadko już składa oferty na realizację nowych projektów. Wypowiedzenie umowy sprawiło olbrzymi zawód społeczny, jednak nieprzelanie przez OMGGS drugiej, głównej transzy wynagrodzenia firmie Nextbike pozwoliło na zachowanie publicznych środków na uruchomienie kolejnego systemu. W momencie wypowiedzenia umowy niespłacone długi Nextbike’a sięgały 60 mln zł, więc wypowiedzenie trójmiejskiej umowy w porę udaremniło utopienie olbrzymich publicznych pieniędzy w błocie. 

Od ponad dwóch lat z powództwa Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot trwa postępowanie sądowe mające m.in. na celu zwrot przez firmę Nextbike pieniędzy, które mieszkańcy wpłacili na konto Mevo. Mimo pisemnej deklaracji ówczesnego prezesa Nextbike’a środki te (głównie po kilka lub kilkanaście złotych) do dziś nie zostały oddane mieszkańcom.

 

Próba generalna w Sztokholmie

Nowy system to jedna z kilku realizowanych obecnie w Europie innowacyjnych prób rozwiązania problemu korków i smogu. Ponad 75 proc. z 4099 rowerów będzie posiadała wspomaganie elektryczne oparte na bateriach wymienianych po przejechaniu 100 kilometrów.

Na terenie 16 gmin znajdować się będzie ponad 50 punktów ładowania baterii. Rowery zamówione przez firmę z Barcelony to unowocześniony model roweru miejskiego używanego w Kopenhadze. Większość rowerów dostarczonych zostanie przez włoską firmę Vaimoo, której rowery jeżdżą również po Berlinie, Cambridge, Rotterdamie, a z polskich miast - w Rzeszowie (dla prywatnej firmy Blinkee). 

Najbardziej porównywalnym do Mevo systemem jest jednak wdrażany od roku system roweru publicznego w Sztokholmie, w którym te same co na Pomorzu firmy (CBG/Inurba i Vaimoo) dostarczyć mają ponad pięć tysięcy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Realizacja umowy nie idzie bez problemów - obecnie po ulicach Sztokholmu jeździ tylko ponad 1200 rowerów. Projekt realizowany w stolicy Szwecji to w dużym stopniu próba generalna dla nowego Mevo.