Mieszkańcy sprawdzają! Połowa floty Mevo 2.0 do testowania za 0 zł - dla wszystkich chętnych

Zgodnie z planem rusza II etap testów Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0. Od 13 września, przez kilka kolejnych tygodni mieszkańcy wypożyczą rower bezpłatnie i będą sprawdzać, czy wszystko działa jak należy. Do dyspozycji użytkowników będzie łącznie 2100 rowerów, w tym 1600 ze wspomaganiem elektrycznym. W samym Gdańsku wypożyczymy w czasie testu 869 “elektryków” i 271 rowerów tradycyjnych.
13.09.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
rowery mevo stoją na stacjach
Od 13 września 2023 r. przez przynajmniej 21 dni trwać będą bezpłatne testy rowerów Mevo 2.0 w 16 gminach metropolii biorących udział w projekcie. Stacje na mieście powoli się zapełniają...
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Ruszają testy Mevo 2.0 wśród mieszkańców

Test wśród mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, które uczestniczą w Mevo 2.0, to drugi etap sprawdzania, czy system roweru publicznego działa tak, jak powinien. Od 16 sierpnia do 6 września pierwsze 200 rowerów testowali pracownicy OM GGS, przedstawiciele miast uczestniczących w projekcie, a także dziennikarze i eksperci. 

Mevo 2.0. Przed nami 3 tygodnie testów: sprawdzą rowery, system IT i aplikację

Czy operator radzi sobie ze sprawnym ładowaniem rowerów, ich relokacją, działaniem call center (telefoniczne centrum obsługi), aplikacją i całym systemem IT - to pytania, na które odpowiedź musi być twierdząca, nim OM GGS odbierze system od wykonawcy i operatora (czyli City Bike Global) i rozpocznie się sześcioletni okres użytkowania systemu Mevo. 

 

Jak korzystać z MEVO 2.0? ABC użytkownika

Zobacz film instruktażowy dotyczący rowerów MEVO 2.0 - tradycyjnych i ze wspomaganiem elektrycznym. Znajdziesz tu szczegółowe informacje dotyczące tego, jak rozpocząć użytkowanie zarówno aplikacji, jak i pojazdu. Jest też pokazana obsługa roweru.

 

Ile rowerów Mevo 2.0 na testach w Gdańsku? Ile w innych miastach?

Na ulice gmin biorących udział w projekcie wyruszy w tym czasie w sumie (zgodnie z zapisami umowy) 1600 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym firmy Segway i 500 jednośladów klasycznych. To łącznie 2100 sztuk, czyli połowa docelowej floty:

  • w Gdańsku do dyspozycji mieszkańców będzie 869 rowerów elektrycznych i 271 tradycyjnych;
  • w Gdyni odpowiednio - 444 i 139;
  • w Sopocie - 66 i 21;
  • w Tczewie, Rumi oraz Pruszczu Gdańskim dostępne będzie odpowiednio 48, 31 i 36 “elektryków” oraz 16, 10 i 11 rowerów tradycyjnych. W Redzie będzie jeździło 15 “elektryków” i 5 “klasyków”;
  • w Kartuzach i Pucku rozkład rowerów to 23 i 9 oraz 8 i 2;
  • we Władysławowie, Sierakowicach oraz Żukowie rozkład rowerów to odpowiednio - 17, 6 i 8 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 5, 2 i 3 “klasyków”;
  • w Somoninie i Stężycy dostępne będą po 4 “Segwaye” oraz po 1 rowerze tradycyjnym;
  • do dyspozycji mieszkańców Kosakowa będzie 12 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 3 rowery klasyczne;
  • wreszcie - w Kolbud będzie 8 “elektryków” i 2 rowery tradycyjne.

Pamiętajmy, że to wciąż etap testowy

Inaugurację testu systemu wśród mieszkańców ogłosili wspólnie wiceprezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu: Piotr Kryszewski, Katarzyna Gruszecka - Spychała, Marcin Skwierawski oraz burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński. 

Dziś z pełną odpowiedzialnością przechodzimy w kolejny etap testów, czyli udostępnienia 2100 rowerów mieszkańcom 16 gmin. Chciałbym prosić wszystkich, którzy chcieliby skorzystać z rowerów o cierpliwość - powiedział Piotr Kryszewski, zastępca prezydent Gdańska ds. usług komunalnych. - Dziś (13 września - red.) jest dostępnych ponad tysiąc rowerów, ale do końca tego tygodnia będzie już można korzystać z całej puli testowej.

Podczas testów wewnętrznych testowaliśmy aplikację, integrację z samym rowerem, ale przede wszystkimi wytrzymałość baterii, ponieważ kluczowe było dla nas, by bateria wytrzymała ponad 100 kilometrów na jednym ładowaniu. Teraz skupimy się na współpracy z operatorem, sprawdzeniu procesu relokowania rowerów między stacjami i sprawnej wymianie baterii. Zachęcamy do instalowania aplikacji już dziś, i do zgłaszania ewentualnych uwag, pamiętając, że dalej jesteśmy w fazie testowania systemu.

wymienione osoby, przed nimi stoi rower mevo
Przy mikrofonie Piotr Kryszewski - zastępca prezydenta Gdańska; na prawo - Krzysztof Krzemiński - burmistrz Redy, Katarzyna Gruszecka-Spychała - wiceprezydent Gdyni; Marcin Skwierawski - wiceprezydent Sopotu; Michał Glaser (prezes zarządu OM GGS). Od lewej: Krzysztof Perycz-Sczepański (zastępca dyrektora biura OM GGS, kierownik ds. projektów metropolitalnych) Dagmara Kleczewska (kierowniczka projektu Mevo
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Rezerwacja, serwis, parkowanie. Co warto wiedzieć o MEVO 2.0?

Instruktażowy film dla użytkowników systemu roweru miejskiego MEVO 2.0. Znajdziesz w nim szczegółowe i przydatne informacje dotyczące rezerwacji, zgłaszania usterek oraz parkowania pojazdu.


Jak wziąć udział w otwartym teście systemu Mevo 2.0? Co warto wiedzieć?

  • Na początku rejestracja użytkowników w systemie i pobieranie przez nich aplikacji nie będą limitowane. OM GGS zastrzega: “Będziemy sytuację monitorować na bieżąco, by w przypadku jakichkolwiek problemów wprowadzić pauzę w rejestracji i dać operatorowi czas na wprowadzenie poprawek”.
  • Etap testów jest bezpłatny i nie ma żadnego limitu minut dziennie, pod warunkiem zaparkowania roweru na jednej z 717 stacji Mevo. W przypadku zaparkowania jednośladu poza stacją, użytkownik zapłaci (za każdym razem) 10 zł.
  • Funkcja pauzy/postoju została wstrzymana na czas testu, aby uniemożliwić jednemu użytkownikowi korzystanie z roweru przez cały dzień.
  • Celem testów jest sprawdzenie czy firma City Bike Global, która wygrała przetarg na operowanie systemem, poradzi sobie ze sprawnym ładowaniem rowerów, ich relokacją, działaniem call center (telefonicznego centrum obsługi) oraz systemem IT.
  • Wkrótce na stronie internetowej OM GGS zostanie opublikowana prosta ankieta online. Korzystając z niej testujący łatwo zgłosi wszelkie uwagi i sugestie.

Test połowy floty - po co?

- Testy wewnętrzne były po to, by sprawdzić działanie aplikacji i rowerów. W tym czasie wykryliśmy sporo błędów, których dziś już w aplikacji nie ma. Np. nie było możliwości wykonana postoju roweru, ani rezerwacji - tłumaczy Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu Mevo 2.0 w OM GGS. - Teraz każdy może pobrać aplikację i korzystać z rowerów już z tymi funkcjami, a także z kolejną nową opcją “znajdź rower”, dzięki której aplikacja prowadzi nas krok po kroku do najbliższego jednośladu.

Dagmara Kleczewska podkreśliła też: - Jesteśmy wciąż w fazie testów, nie odpalamy całego systemu. Prosimy teraz mieszkańców metropolii, żeby pomogli nam sprawdzić, co jeszcze nie działa, co jeszcze możemy poprawić, żeby system był jak najbardziej przyjazny dla wszystkich. Etap drugi uznamy za zakończony dopiero, gdy wszystko będzie działało zgodnie z zapisami kontraktu. Dziś zapraszam: pobierajmy aplikację, korzystajmy z rowerów. Liczba minut jest nieograniczona.

Jak wypożyczyć i zwrócić rower? 

  • Rejestracja odbywa się za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mobilnej Mevo dostępnej do pobrania ze sklepu Play i AppStore. W trakcie rejestracji trzeba podać imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail. Niezbędne będzie podpięcie aktywnej karty płatniczej. Umożliwi to pobieranie ew. opłaty w kwocie 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją.
  • Żeby wypożyczyć rower, można zeskanować w aplikacji kod QR znajdujący się na pulpicie kierownicy, zdjąć kabel blokady z tylnego koła i umieścić go w otworze na tylnym błotniku.
  • Dokonanie zwrotu roweru powinno odbyć się w dozwolonej strefie i na jednej z 717 stacji systemu. Chcąc zaparkować rower poza stacją postoju, użytkownik zobaczy w aplikacji stosowny komunikat. Za zwrot jednośladu poza stacją zostanie naliczona opłata w kwocie 10 zł.
  • By zwrócić rower, wystarczy założyć blokadę na tylne koło. Przejazd w aplikacji zostanie zakończony automatycznie.
  • Uwaga! Pozostawienie roweru poza terenem gmin uczestniczących w projekcie i nieprzestrzeganie zasad regulaminu (np. przewożenie jednośladów samochodem) spowoduje zablokowanie konta użytkownika na miesiąc. Uniemożliwi to korzystanie z Mevo w fazie testowej.
  • W przypadku problemów z aplikacją, wypożyczeniem czy zwrotem roweru należy zgłosić się do Centrum Kontaktu, nr tel. 58 739 11 23. Infolinia jest czynna codziennie w godz. 7- 21. Użytkownicy mogą kierować uwagi również na adres e-mail: kontakt@rowermevo.pl.
dwa czerwone rowery z napisem Mevo
Na pierwszym planie rower klasyczny, na drugim - ze wspomaganiem elektrycznym. Poza masywniejszą budową "elektryka" różni je sposób blokowania oraz numeracji. Przed numerem elektryka jest zawsze literka "e" - np. e0911
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Wewnętrzne testy Mevo 2.0 zakończone

Podczas trwających trzy tygodnie testów wewnętrznych na "próbce" 200 rowerów Mevo sprawdzano m.in. techniczne działanie aplikacji mobilnej czy centrum obsługi klienta. Sprawdzano też pojemność baterii. Testerzy na pełnym naładowaniu pokonywali dystans powyżej 100 km, zgodnie z założeniami umowy.

W trakcie wewnętrznych testów odbyły się też dwa szkolenia z systemu do nadzoru i raportowania - dzięki niemu OM GGS będzie na bieżąco kontrolował realizację kontraktu przez operatora.

ZOBACZ ZAPIS KONFERENCJI PRASOWEJ

 

Kiedy pełny start systemu?

Testy wśród mieszkańców potrwają minimum 21 dni, albo do czasu gdy wszystkie elementy systemu będą działały bez zastrzeżeń. Wtedy na ulice Obszaru Metropolitalnego wyruszy cała flota rowerów, czyli w sumie 4050 rowerów, w tym 3000 modeli ze wspomaganiem elektrycznym. Dopiero, gdy rozpocznie się realizacja 6-letniego kontraktu, operator otrzyma pierwsze wynagrodzenie. Będzie ono wypłacane w miesięcznych transzach, po każdym miesiącu prawidłowo wykonanej usługi. Najwcześniej system ruszy w październiku, najpóźniej w listopadzie br.

Obecnie w gdańskich magazynach operatora jest już 1800 Segwayów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 1050 rowerów tradycyjnych.

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo