• Start
  • Wiadomości
  • “Król Roger” w Operze Bałtyckiej. Premiera 1 października

“Król Roger” w Operze Bałtyckiej. Premiera 1 października

Opera “Król Roger”, uznawana za jedno z największych muzycznych arcydzieł stulecia, powstała w latach 20. XX wieku. Kompozytor Karol Szymanowski o napisanie libretta poprosił kuzyna - pisarza i Jarosława Iwaszkiewicza. Co z tego wynikło? I dlaczego dziś warto posłuchać tego dzieła?
( Publikacja: 20.09.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
kartki papieru na stole, na jednej z nich rysunek postaci w kostiumie, widać dłonie i długopisem trzymające kartkę
Kostiumy do gdańskiego spektaklu "Król Roger" zaprojektowała Magdalena Brozda, młoda polska projektantka, która ukończyła studia na University of Art And Design w Genewie, gdzie mieszka. Artystka jest laureatką prestiżowej międzynarodowej nagrody H&M Design Award 2015
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Wieczór wernisaży w gdańskich galeriach: Günter Grass w 95. urodziny oraz sztuka o zmysłach

“Król Roger” to jedno z najczęściej wystawianych polskich dzieł operowych za granicą, a w Gdańsku usłyszymy "Rogera" po raz drugi. Pierwszą, i jedyną jak dotąd, gdańską inscenizację zrealizowano w 1974 roku pod kierownictwem muzycznym Zbigniewa Chwedczuka, z pamiętną scenografią Mariana Kołodzieja i w reżyserii Stanisława Hebanowskiego. Tym razem reżyserii podjął się dyrektor Opery Bałtyckiej Romuald Wicza-Pokojski.

Z okazji 100 urodzin. Małgorzata Abramowicz wspomina gdańskiego scenografa Mariana Kołodzieja

Paulina Wilczyńska w czułych rękach Eweliny Guzewicz
Paulina Wilczyńska w czułych rękach Eweliny Guzewicz
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Po co dziś słuchać "Króla Rogera"? 

- Pomysł napisania opery przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza powstał w Elizawetgradzie i Odessie pod koniec I wojny światowej, tuż po Rewolucji Październikowej. Dlaczego dziś, po upływie wieku od tamtych wydarzeń, realizować “Króla Rogera”? - zastanawia się Romuald Wicza-Pokojski. - Tak jak wtedy, tak i dziś, wojna zbiera swoje żniwo w imię idei i przekonań, i to dokładnie w tym miejscu, w Ukrainie. Opera wprost mówi o złudności tego wszystkiego, co jest doczesne. Natomiast w centrum uwagi stawia „czyste serce” człowieka. Jesteśmy na czuwaniu przy umierającym królu. W malignie przychodzi do niego dobry Pasterz. Świat realny i urojenia przenikają się. Pasterz pomaga Rogerowi dostrzec sedno natury ludzkiej.

Andrzej Lampert (Pasterz) fot. K. Mystkowski KFP
Andrzej Lampert (Pasterz) podczas przymiarek kostiumu
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Historia powstania dzieła

Jak donoszą źródła, powstała w latach 20. XX wieku opera, była wynikiem niełatwej współpracy kompozytora z pisarzem Jarosławem Iwaszkiewiczem.

Plakat to opery Król Roger
Plakat to opery "Król Roger"
mat. Opera Bałtycka

Karol Szymanowski, wszechstronnie utalentowany erudyta, w latach 1911–1915 podróżował po Sycylii i właśnie wtedy, zafascynowany pięknem wyspy, jej kulturą i krajobrazem, wpadł na pomysł napisania opery. Prawdopodobnie wtedy również poznał historię tamtejszego średniowiecznego króla, Rogera II. Trzy lata po powrocie z podróży, zainspirowany antykiem - m.in. “Bachantkami” Eurypidesa, rozpoczął pracę nad dziełem. O napisanie libretta poprosił Jarosława Iwaszkiewicza, prywatnie swojego młodszego o 12 lat kuzyna, z którym dyskutował pomysł na zjazdach rodzinnych. Pierwszą wersję libretta Iwaszkiewicz ukończył w połowie 1920 roku. Szymanowski tekst przyjął, lecz potem wielokrotnie zmieniał i poprawiał. Nad samą kompozycją pracował też jeszcze kilka lat, by ostatecznie, ukończyć partyturę w 1924 roku.

W rezultacie powstało dzieło wybitne, choć niełatwe w odbiorze, zawierające elementy opery, oratorium i misterium. W warstwie tematycznej i muzycznych inspiracji łączące ascetyzm pierwszych chrześcijan z barwną kulturą arabsko-bizantyjską i ich afirmacją życia. Miejscem akcji jest oczywiście średniowieczna Sycylia. 

Na scenie, na trzech krzesełkach siedzą: kobieta i dwa mężczyźni, wszyscy w strojach codziennych, śmieją się, mężczyzna w środku zasłania dłonią usta
Próby trwają... Anna Fabrello (Roksana), Leszek Skrla (Król Roger) i Michał Krężlewski (współpraca dyrygencka)
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Kim są realizatorzy opery w Gdańsku?

W najnowszej produkcji Opery Bałtyckiej na szczególną uwagę zasługują nazwiska młodych realizatorów – Yaroslav Shemet, dyrygent młodego pokolenia, niesamowicie uzdolniony, cieszący się dużym uznaniem w branży muzycznej oraz Magdalena Brozda, dla której współpraca z Operą Bałtycką jest teatralnym debiutem. Młoda polska projektantka na co dzień mieszka i pracuje w Genewie (tam też ukończyła studia na University of Art And Design), zajmuje się stylizacją, fotografią i wideo, jest laureatką prestiżowej międzynarodowej H&M Design Award 2015 - zwyciężyła w kategorii People's Prize, otrzymując najwięcej głosów od internautów. Ma na koncie współpracę z takimi markami, jak A.F Vandevorst czy Hussein Chalayan.

Partię Edrisiego, mędrca doradzającemu królowi, śpiewa Ryszard Minkiewicz
Partię Edrisiego, mędrca doradzającemu królowi, śpiewa Ryszard Minkiewicz
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

A w obsadzie również wspaniali artyści. Jako Roksana wystąpi Olga Pasiecznik, uznana i wielokrotnie nagradzana solistka, tytułowego króla Rogera zaśpiewa artysta od lat związany z gdańską sceną, obchodzący przy okazji premiery 35-lecie pracy artystycznej, Leszek Skrla. Jako Pasterz wystąpi Andrzej Lampert, wszechstronny artysta, który świetnia odnajduje się nie tylko w muzyce klasycznej, ale również rozrywkowej. Edrisiego, mędrca doradzającemu królowi, wykreuje Ryszard Minkiewicz, który przed laty wielokrotnie występował jako Pasterz w najważniejszych światowych realizacjach.

Przymiara kostiumu
Przymiarki kostiumu w toku
Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

“Król Roger” Karola Szymanowskiego będzie pierwszą premierą sezonu 2022/23 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Odbędzie się 1 października 2022, o godz. 18. Kolejne spektakle: 2, 7-9 października 2022 r.

Karol Szymanowski
Król Roger

libretto: Karol Szymanowski i Jarosław Iwaszkiewicz

  • kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
    reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
    scenografia: Hanna Wójcikowska-Szymczak
    kostiumy: Magdalena Brozda
  • pełna obsada:
    Król Roger Leszek Skrla / Mariusz Godlewski
    Roksana Olga Pasiecznik / Anna Fabrello
    Edrisi Ryszard Minkiewicz / Witalij Wydra
    Pasterz Pavlo Tolstoy / Andrzej Lampert
    Archiereios Szymon Kobyliński
    Dyakonissa Karolina Sikora
  • oraz
    Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej

W spektaklu biorą udział uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku oraz uczestnicy Operowego Chóru Dziecięcego

Bilety dostępne w kasie Opery i na www.operabaltycka.pl