Wyczekiwana inwestycja
Umowę wartą ponad 25 mln złotych podpisano z firmą Primost Południe, która wygrała wcześniej przetarg ogłoszony przez DRMG.
- Rozpoczynamy dziś inwestycję, na którą od dawna czekali mieszkańcy Zaspy i okolic - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Podkreślił, że podpisanie umowy to pierwszy krok do budowy nowoczesnej kładki, która zastąpi wysłużoną konstrukcję, niedostosowaną już do dzisiejszych standardów.
- W jej miejscu powstanie zespół pięciu kładek dostępnych z poziomu ulicy, które umożliwią bezpieczne poruszanie się pieszym, rowerzystom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Inwestycja wpisuje się w jedną z kluczowych wartości strategii miasta – poprawę dostępności i komfortu mieszkańców - dodał Piotr Grzelak.
Nowe kładki będą w pełni zintegrowane z infrastrukturą tramwajową i przystankami komunikacji miejskiej. Ponadto, wszystkie przejścia zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną, co znacznie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
- Po 50 latach znika jeden z symboli gdańskiej Zaspy. To niezwykle ważna inwestycja – pokazujemy, że miasto to żywy organizm, w który inwestujemy nie tylko w południowych dzielnicach, ale również na dolnym tarasie - powiedział Marcin Makowski, radny miasta Gdańska.
Dodał, że przebudowa kładki to przede wszystkim poprawa dostępności i wygody dla mieszkańców, zwłaszcza starszych osób, rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami.
Remont przejazdów torowych na Błędniku i ul. Kołobrzeskiej zakończony
- Cieszymy się, że ta długo wyczekiwana inwestycja ruszyła. Mamy nadzieję, że związane z nią utrudnienia będą jak najmniej uciążliwe. To dla mnie osobiście duża satysfakcja, bo ten projekt był jednym z naszych kluczowych punktów zarówno w programie wyborczym z 2018, jak i 2024 roku. Dziś przechodzimy do realizacji – i to naprawdę cieszy - mówił radny z klubu "Wszystko dla Gdańska".
Jak przebiegnie inwestycja?
Prace budowlane ruszą w najbliższych tygodniach i potrwają około dwóch lat. Ich realizacja zostanie podzielona na etapy, tak aby przez cały czas zapewnić mieszkańcom dostęp do przystanków tramwajowych i zminimalizować utrudnienia w ruchu.
Krzysztof Małkowski, dyrektor naczelny DRMG, wyjaśnił, że w pierwszej kolejności firma Primost Południe opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu i uzyska niezbędne uzgodnienia.
- Po przygotowaniu i akceptacji projektu planujemy rozpoczęcie rozbiórek istniejących estakad w ciągu alei Rzeczypospolitej w połowie września. Oczekujemy też od wykonawcy przygotowania w najbliższym czasie szczegółowego harmonogramu robót, etapowania prac, aby uciążliwości dla mieszkańców i pasażerów korzystających z przystanków autobusowych i tramwajowych były jak najmniejsze. Ze względu na duży zakres prac pewne utrudnienia będą, ale będziemy starali się je na każdym etapie minimalizować - dodał Krzysztof Małkowski.
Nowy przystanek autobusowy na al. Grunwaldzkiej, specjalnie dla uczniów
Przyznał, że kluczem jest to, aby podczas prowadzenia inwestycji dostęp do przystanków komunikacji miejskiej był cały czas zapewniony.
- Do peronów będziemy dostawać się z jednej strony, a po drugiej będą prowadzone prace. Później, po skończeniu prac i wykonaniu kładek po jednej stronie będziemy zamieniać strony. Rozbiórka starej kładki odbędzie się sukcesywnie. To będą etapy. Rozbierzemy jedną kładkę i poświęcimy czas, żeby wykonać nowe dojście. I dopiero potem przejdziemy do demontażu kolejnej kładki - objaśnił szef DRMG.
O tym, jak kluczowe jest opracowanie szczegółowego harmonogramu robót, wspominał również Michał Targoś, dyrektor handlowy i prokurent w firmie Primost Południe. - Po podpisaniu umowy natychmiast przystępujemy do opracowania projektu technologicznego i realizacji prac zgodnie z harmonogramem. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz zachowanie ciągłości ruchu pieszego i tramwajowego - zapowiedział.
Wykonawca to doświadczona spółka
Blisko 30 mln złotych na przebudowę kładki na Zaspie. Będzie dostępna i bezpieczna