• Start
  • Wiadomości
  • Kładka na Zaspie do rozbiórki. Nowa powstanie w połowie 2027 r.

Kładka na Zaspie do rozbiórki. Nowa powstanie w połowie 2027 r.

Stara, licząca 50 lat, kładka piesza nad aleją Jana Pawła II na Zaspie zostanie rozebrana. W jej miejsce powstanie nowy obiekt, które znacznie ułatwi poruszanie się po okolicy. Umowę na realizację tej inwestycji podpisano w środę, 23 lipca, w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG). Nowe przejście naziemne, składające się z pięciu kładek, ma być gotowe w połowie 2027 r.
23.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
gcm-download-1920-2025-06-23-kladka-zaspa-006-6880bc336c196.JPG
Charakterystyczna, betonowa kładka na Zaspie, która wznosi się nad aleją Rzeczypospolitej i aleją Jana Pawła II, powstała w latach 70. XX wieku i jest już . Obiekt ma ponad 4500 m kw. powierzchni
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Wyczekiwana inwestycja

Umowę wartą ponad 25 mln złotych podpisano z firmą Primost Południe, która wygrała wcześniej przetarg ogłoszony przez DRMG.

- Rozpoczynamy dziś inwestycję, na którą od dawna czekali mieszkańcy Zaspy i okolic - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.

Podkreślił, że podpisanie umowy to pierwszy krok do budowy nowoczesnej kładki, która zastąpi wysłużoną konstrukcję, niedostosowaną już do dzisiejszych standardów.

Do WC trafisz z apką

- W jej miejscu powstanie zespół pięciu kładek dostępnych z poziomu ulicy, które umożliwią bezpieczne poruszanie się pieszym, rowerzystom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Inwestycja wpisuje się w jedną z kluczowych wartości strategii miasta – poprawę dostępności i komfortu mieszkańców - dodał Piotr Grzelak.

Nowe kładki będą w pełni zintegrowane z infrastrukturą tramwajową i przystankami komunikacji miejskiej. Ponadto, wszystkie przejścia zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną, co znacznie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

- Po 50 latach znika jeden z symboli gdańskiej Zaspy. To niezwykle ważna inwestycja – pokazujemy, że miasto to żywy organizm, w który inwestujemy nie tylko w południowych dzielnicach, ale również na dolnym tarasie - powiedział Marcin Makowski, radny miasta Gdańska.

f5_kladka_na_zaspie
Tak nowocześnie będzie wyglądać nowe przejście naziemne na Zaspie
mat. DRMG

Dodał, że przebudowa kładki to przede wszystkim poprawa dostępności i wygody dla mieszkańców, zwłaszcza starszych osób, rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami.

Remont przejazdów torowych na Błędniku i ul. Kołobrzeskiej zakończony

- Cieszymy się, że ta długo wyczekiwana inwestycja ruszyła. Mamy nadzieję, że związane z nią utrudnienia będą jak najmniej uciążliwe. To dla mnie osobiście duża satysfakcja, bo ten projekt był jednym z naszych kluczowych punktów zarówno w programie wyborczym z 2018, jak i 2024 roku. Dziś przechodzimy do realizacji – i to naprawdę cieszy - mówił radny z klubu "Wszystko dla Gdańska". 

Jak przebiegnie inwestycja?

Prace budowlane ruszą w najbliższych tygodniach i potrwają około dwóch lat. Ich realizacja zostanie podzielona na etapy, tak aby przez cały czas zapewnić mieszkańcom dostęp do przystanków tramwajowych i zminimalizować utrudnienia w ruchu.

Krzysztof Małkowski, dyrektor naczelny DRMG, wyjaśnił, że w pierwszej kolejności firma Primost Południe opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu i uzyska niezbędne uzgodnienia.

f6_kladka_na_zaspie
Z nowej kładki mieszkańcy będą mogli skorzystać już za dwa lata
mat. DRMG

- Po przygotowaniu i akceptacji projektu planujemy rozpoczęcie rozbiórek istniejących estakad w ciągu alei Rzeczypospolitej w połowie września. Oczekujemy też od wykonawcy przygotowania w najbliższym czasie szczegółowego harmonogramu robót, etapowania prac, aby uciążliwości dla mieszkańców i pasażerów korzystających z przystanków autobusowych i tramwajowych były jak najmniejsze. Ze względu na duży zakres prac pewne utrudnienia będą, ale będziemy starali się je na każdym etapie minimalizować - dodał Krzysztof Małkowski.

Nowy przystanek autobusowy na al. Grunwaldzkiej, specjalnie dla uczniów

Przyznał, że kluczem jest to, aby podczas prowadzenia inwestycji dostęp do przystanków komunikacji miejskiej był cały czas zapewniony.

- Do peronów będziemy dostawać się z jednej strony, a po drugiej będą prowadzone prace. Później, po skończeniu prac i wykonaniu kładek po jednej stronie będziemy zamieniać strony. Rozbiórka starej kładki odbędzie się sukcesywnie. To będą etapy. Rozbierzemy jedną kładkę i poświęcimy czas, żeby wykonać nowe dojście. I dopiero potem przejdziemy do demontażu kolejnej kładki - objaśnił szef DRMG. 

wspolne_fot_dominik_paszlinski_gdansk_pl
Wspólne zdjęcie po podpisaniu umowy. Od lewej: Piotr Grzelak - zastępca prezydenta Gdańska, Małgorzata Polan - dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim, Michał Targoś - dyrektor handlowy i prokurent w spółce Primost Południe, Krzysztof Małkowski - dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Marcin Makowski - radny miasta Gdańska
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

O tym, jak kluczowe jest opracowanie szczegółowego harmonogramu robót, wspominał również Michał Targoś, dyrektor handlowy i prokurent w firmie Primost Południe. - Po podpisaniu umowy natychmiast przystępujemy do opracowania projektu technologicznego i realizacji prac zgodnie z harmonogramem. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz zachowanie ciągłości ruchu pieszego i tramwajowego - zapowiedział. 

Wykonawca to doświadczona spółka

Firma Primost Południe powstała w 2019 roku w Będzinie (województwo śląskie). To przedsiębiorstwo budowlane z polskim kapitałem. Zatrudnia ponad 200 pracowników. Ma na swoim koncie już 95 realizacji, związanych głównie z budową, przebudową i remontami obiektów inżynierskich i mostów.
 
Obecnie, spółka realizuje w całej Polsce ok. 20 inwestycji, w tym np. kładkę pieszą w Ludwinowie nad Wisłą w Krakowie oraz jako podwykonawca prace przy moście kolejowym w Żukowie. 
 
- Na pewno inwestycja w Gdańsku będzie wyzwaniem pod względem istniejącego układu komunikacyjnego, ale nie jest największa dla spółki pod względem chociażby finansowym - ocenił Michał Targoś, przedstawiciel Primost Południe.   

Blisko 30 mln złotych na przebudowę kładki na Zaspie. Będzie dostępna i bezpieczna

Projekt na Zaspie zakłada także przebudowę sieci trakcyjnej oraz wykonanie nowej nawierzchni al. Rzeczypospolitej w bezpośrednim sąsiedztwie przejść. Odświeżony zostanie też sam wiadukt drogowy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych nowa infrastruktura będzie tańsza w utrzymaniu niż dotychczasowa konstrukcja.
 
Miasto Gdańsk ubiega się również o dofinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych, w ramach Regionalnego Planu Transportowego.

 

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”