Porty - nasze dobro narodowe
Podczas konferencji prasowej szef polskiej dyplomacji zwrócił uwagę, że infrastruktura krytyczna w Europie staje się przedmiotem coraz częstszych ataków. – Są przerywane kable podwodne, także rurociągi. Przez Bałtyk przepływa rosyjska „flota cieni”, która finansuje zbrodniczą wojnę w Ukrainie – zaznaczył Radosław Sikorski.
Wicepremier podkreślił, że polskie porty odgrywają strategiczną rolę zarówno w zaopatrzeniu Ukrainy, jak i w dostawach surowców energetycznych – ropy, gazu czy węgla – dla Polski. – Sukcesy gospodarcze, w tym rozwój przemysłu portowego, napędzają rozwój całego kraju, dzięki czemu Polska jest dziś dwudziestą gospodarką świata – dodał.
Wielkie inwestycje
Z kolei wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że w budżecie na przyszły rok zarezerwowano 2,4 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską, co oznacza wzrost o ponad 400 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. – Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, ale nie tylko gospodarczego, również żywnościowego i energetycznego. Dlatego rozwój infrastruktury morskiej stanowi jeden z filarów naszej polityki budżetowej – zaznaczył wiceminister.
– Obecnie w Porcie Gdańsk realizujemy szereg inwestycji, które to bezpieczeństwo wzmacniają. To tutaj budowany jest terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. Z tego terminalu już niebawem wyruszą statki, które będą dostarczać wielkie elementy na budowę farmy wiatrowej PGE na Bałtyku. Inwestycja zostanie zakończona w drugiej połowie przyszłego roku, a Polska powiększy się o ponad 20 hektarów lądu – dodał Arkadiusz Marchewka.
Port stawia na dynamiczny rozwój. Szykują się dwie kluczowe inwestycje
Ale to nie wszystko. Na Zatoce Gdańskiej budowany jest pływający gazoport, typu FSRU. Powstaje dzięki zaangażowaniu spółki Gaz-System. W Porcie Gdańsk rozpoczął się również proces budowy terminala zbożowego. Pozwoli on zwiększyć zdolności przeładunkowe o blisko 1 mln ton do końca przyszłego roku. Następne fazy będą realizowane do 2027 i 2028 roku.
– Jest to niezwykle istotne bowiem, terminal będzie w stu procentach terminalem należącym do skarbu państwa. Inwestycję realizuje spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – dodał wiceminister infrastruktury.
Rekordowe przeładunki
W 2024 roku polskie porty morskie odnotowały rekordowy wynik przeładunków kontenerów, który przekroczył 3,27 mln TEU, co oznacza wzrost o ponad 9 proc. względem roku poprzedniego.
Otwarcie terminala T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk sprawi, że w najbliższych latach wolumen przeładunków będzie nadal dynamicznie rosnąć.
Baltic Hub napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski. Otwarto nowy terminal
Równolegle realizowane inwestycje, w tym rozbudowa terminali przeładunkowych oraz rozwój infrastruktury energetycznej, mają dodatkowo wzmocnić pozycję Gdańska jako strategicznego węzła logistycznego i filaru bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego.