Gratka dla miłośników statków. Wystawa 14 modeli w dużej skali w ładowni "Sołdka"

Czym różni się masowiec od drobnicowca? Co oznacza tajemniczy skrót ro-ro? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź odwiedzając wystawę 14 modeli statków w skali nawet 1:100, zorganizowaną przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Ekspozycja będzie prezentowana w ładowni statku-muzeum “Sołdek” do 30 października. 
28.06.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Duża skala modeli pozwoli łatwo dostrzec różne elementy konstrukcyjne statków
Duża skala modeli pozwoli łatwo dostrzec różne elementy konstrukcyjne statków
mat. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Pokazywane na wystawie modele to wierne, pomniejszone kopie rzeczywistych jednostek budowanych w Stoczni Gdynia S.A. do roku 2002. 

- Modele zostały wykonane w dużych skalach: 1:100 oraz 1:200. W związku z tym posiadają wyjątkowe walory edukacyjne. Zawierają dużo elementów szczegółowych. Zwiedzający mogą je obejrzeć z prawie każdej strony: od strony dziobu, burt i rufy - powiedział dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Po co i gdzie powstały modele statków?

Modele statków zostały wykonane w pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni. 

- Każdy zbudowany statek posiadał swoje odzwierciedlenie w postaci modelu. Po prostu stocznia reklamowała w ten sposób swoje produkty. Armatorzy i przyszli oferenci mogli zapoznać się z tym, co stocznia ma do zaoferowania - wyjaśnił Jan Tymiński. 

Prezentowane na wystawie "Z Gdyni w daleki świat" modele statków to część zbioru kupionego w grudniu 2021 r. przez Narodowe Muzeum Morskie od syndyka masy upadłościowej Stoczni Gdynia.

Bogaty zbiór modeli statków z gdyńskiej stoczni

Jest to kolekcja 36 modeli statków, jakie produkowano w gdyńskim zakładzie w latach 1963 – 2002. Zbiór obejmuje praktycznie wszystkie ważniejsze typy jednostek tj. zbiornikowce przystosowane do transportu m.in. ropy naftowej lub chemikaliów, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie i trawlery-zamrażalnie, samochodowce ro-ro, kontenerowce czy też budowane na początku XXI wieku statki wielozadaniowe. Niektóre modele wymagały renowacji i konserwacji ze strony muzealników.

Jakie było kryterium doboru eksponatów na wystawę?

Wybór 14 modeli na wystawę w ładowni “Sołdka” nie był łatwym zadaniem.

- To była sztuka kompromisu. Przede wszystkim kierowaliśmy się gabarytami modeli, ich długością i wysokością. Nie każdy z modeli udałoby się bezpiecznie przetransportować do ładowni, która nie jest typową salą wystawienniczą i prowadzą do niej kręte schody.  Kryterium doboru była też różnorodność. Chcieliśmy pokazać w formie modeli najważniejsze statki budowane przez lata w gdyńskiej stoczni - objaśnił Jan Tymiński.

Atrakcyjne dla zwiedzających jest samo miejsce wystawy czyli ładownia pierwszego statku pełnomorskiego zbudowanego w Polsce po II wojnie światowej
Atrakcyjne dla zwiedzających jest samo miejsce wystawy czyli ładownia pierwszego statku pełnomorskiego zbudowanego w Polsce po II wojnie światowej
mat. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Na wystawie w ładowni "Sołdka" oprócz modeli statków prezentowana jest też historia gdyńskiej stoczni, której początki sięgają 1922 roku.

Prawie 1500 rejsów "Sołdka" po całym świecie

Statek-muzeum s.s. “Sołdek” stacjonuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianka w Gdańsku od 1989 r. Był to pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Jednostkę zwodowano w Stoczni Gdańskiej 6 listopada 1948 r. Uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery odbyło się rok później w Szczecinie.

“Sołdek” pływał do 2 stycznia 1981 r. Przed ponad 30 lat rudowęglowiec odbył prawie 1500 podróży morskich, przewożąc ponad 3,5 miliona ton ładunku.

oprac. RP

TV

Święty Mikołaj przyjechał do Świbna