Pokazywane na wystawie modele to wierne, pomniejszone kopie rzeczywistych jednostek budowanych w Stoczni Gdynia S.A. do roku 2002.
- Modele zostały wykonane w dużych skalach: 1:100 oraz 1:200. W związku z tym posiadają wyjątkowe walory edukacyjne. Zawierają dużo elementów szczegółowych. Zwiedzający mogą je obejrzeć z prawie każdej strony: od strony dziobu, burt i rufy - powiedział dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Po co i gdzie powstały modele statków?
Modele statków zostały wykonane w pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni.
- Każdy zbudowany statek posiadał swoje odzwierciedlenie w postaci modelu. Po prostu stocznia reklamowała w ten sposób swoje produkty. Armatorzy i przyszli oferenci mogli zapoznać się z tym, co stocznia ma do zaoferowania - wyjaśnił Jan Tymiński.
Prezentowane na wystawie "Z Gdyni w daleki świat" modele statków to część zbioru kupionego w grudniu 2021 r. przez Narodowe Muzeum Morskie od syndyka masy upadłościowej Stoczni Gdynia.
Bogaty zbiór modeli statków z gdyńskiej stoczni
Jest to kolekcja 36 modeli statków, jakie produkowano w gdyńskim zakładzie w latach 1963 – 2002. Zbiór obejmuje praktycznie wszystkie ważniejsze typy jednostek tj. zbiornikowce przystosowane do transportu m.in. ropy naftowej lub chemikaliów, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie i trawlery-zamrażalnie, samochodowce ro-ro, kontenerowce czy też budowane na początku XXI wieku statki wielozadaniowe. Niektóre modele wymagały renowacji i konserwacji ze strony muzealników.
Jakie było kryterium doboru eksponatów na wystawę?
Wybór 14 modeli na wystawę w ładowni “Sołdka” nie był łatwym zadaniem.
- To była sztuka kompromisu. Przede wszystkim kierowaliśmy się gabarytami modeli, ich długością i wysokością. Nie każdy z modeli udałoby się bezpiecznie przetransportować do ładowni, która nie jest typową salą wystawienniczą i prowadzą do niej kręte schody. Kryterium doboru była też różnorodność. Chcieliśmy pokazać w formie modeli najważniejsze statki budowane przez lata w gdyńskiej stoczni - objaśnił Jan Tymiński.
Na wystawie w ładowni "Sołdka" oprócz modeli statków prezentowana jest też historia gdyńskiej stoczni, której początki sięgają 1922 roku.
Prawie 1500 rejsów "Sołdka" po całym świecie
Statek-muzeum s.s. “Sołdek” stacjonuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianka w Gdańsku od 1989 r. Był to pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Jednostkę zwodowano w Stoczni Gdańskiej 6 listopada 1948 r. Uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery odbyło się rok później w Szczecinie.
“Sołdek” pływał do 2 stycznia 1981 r. Przed ponad 30 lat rudowęglowiec odbył prawie 1500 podróży morskich, przewożąc ponad 3,5 miliona ton ładunku.
oprac. RP