Refulacja polega na czerpaniu urobku z piaszczystego dna morskiego za pomocą pogłębiarek, który następnie pompowanany jest na plażę przez rurociąg pływający. Ostatni etap operacji to rozgarnięcie piasku i wyprofilowanie go przez spycharki.
- Powyższe działania stosowane są na całym świecie. Uznawane są za jeden z najmniej ingerujących w krajobraz oraz środowisko morskie sposobów ochrony brzegu morskiego przed erozją i wykonywane są zawsze na odcinkach najbardziej na nią narażonych - tłumaczy Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni. - W zasadzie jest to odtworzenie stanu brzegu sprzed zaistniałej erozji, a jednocześnie praktyczny sposób wykorzystania piasku pochodzącego z pogłębiania torów wodnych.
Prace w Jelitkowie prowadzone będą od wejścia na plażę nr 54 (drugie od strony molo w kierunku Jelitkowa) do wejścia nr 78 (granicy Gdańska z Sopotem. Główny transport ciężkiego sprzętu odbywać się będzie wejściem nr 63 - na zakończeniu ul. Piastowskiej.
Na czas prac zaplanowanych na 11 dni, poszczególne odcinki plaż będą sukcesywnie zamykane i opatrywane tablicami informacyjnymi. Przejścia do restauracji plażowych będą wytyczone i udostępnione także w trakcie prac.
Początkowo urobek, który pojawi się na plaży będzie miał ciemną, niezbyt atrakcyjną barwę i zapach z reguły neutralny. Piasek w ciągu kilku dni wskutek działania słońca i wiatru zjaśnieje.
Ciemna barwa wynika z faktu, że urobek to mieszanka piasku i wody, która musi odpłynać i odparować - tłumaczy Magdalena Kierzkowska. - Piasek zaplanowany do refulacji został przebadany pod względem chemicznym i nie zawiera substancji szkodliwych dla człowieka i środowiska.
NAJWIĘKSZA REFULACJA W GDAŃSKU Dla Gdańska będzie to największa w historii refulacja. Ostatni raz plaże w Jelitkowie poddano temu procesowi w 2007 r., w ramach programu ochrony brzegu morskiego. Wówczas trafiło tu niecałe 100 tys. m sześc. urobku (na odcinku długości 1350 m). W czerwcu na odcinek długości blisko 3 km naniesionych zostanie 400 tys. m sześc. piasku. W Brzeźnie z kolei ostatni raz “dosypano” piasku w 2010 r. - było to 140 tys. m sześć. urobku na odcinku półtora kilometra. Ta plaża również miała być poddana refulacji w tym sezonie, jednak z uwagi na brak możliwości dojazdu ciężkiego sprzętu od strony lądu w tej lokalizacji, ostatecznie z niej zrezygnowano. Dla porównania: Urząd Morski w Gdyni co roku refuluje około 200-300 tys. m sześc. plaż na Półwyspie Helskim od Władysławowa po Juratę. |
O terminach i miejscach kolejnych prac na pomorskim wybrzeżu Urząd Morski w Gdyni będzie sukcesywnie informować. Do refulacji przewidziane są plaże: w Brzeźnie, Jastrzębiej Górze (od wejścia 23 do 28), Ostrowie, Helu, Kuźnicy, Sztutowie, Stegnie i na Westerplatte.
Termin tegorocznych refulacji (czerwiec-wrzesień 2019 r.) związany jest ściśle z realizacją projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”. W styczniu 2019 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał dwie umowy na wykonanie robót budowlanych, które obejmują m.in. wykonanie refulacji urobku piaszczystego pochodzącego z robót czerpalnych na torze podejściowym do Portu Północnego. Wykonawcą refulacji jest begijska firma Jan De Nul.
Projekt polega na modernizacji całej długości toru wodnego (6 420 m) zlokalizowanego na Zatoce Gdańskiej w rejonie Portu Północnego (część Portu Gdańsk). W ramach inwestycji zaplanowano powiększenie szerokości toru w dnie (do 600 m) i zwiększenie jego głębokości technicznej (do 18 m).
Wykonanie prac umożliwi dwukierunkową żeglugę jednostek o zanurzeniu do 15 m i szerokości do 60 m oraz zapewni bezpieczeństwo statkom wpływającym do i wypływającym z Portu Północnego. Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec kwietnia 2020 roku.
czytaj także:
Plażowanie coraz bliżej - jakie nowości w tym sezonie? ROZMOWA