• Start
  • Wiadomości
  • ZTM Gdańsk. To oni od 20 lat dbają o sieć połączeń i rozkłady jazdy

ZTM Gdańsk. To oni od 20 lat dbają o sieć połączeń i rozkłady jazdy

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku obchodzi 20-lecie swojego istnienia. Od piętnastoosobowego zespołu budującego jednostkę do sprawnie funkcjonującej grupy, liczącej dziś 105 pracowników, realizujących znacznie więcej zadań niż na początku działalności. To oni dbają o odpowiednią liczbę połączeń komunikacyjnych oraz przygotowują rozkład jazdy, często w konsultacji z mieszkańcami. Próbę swoich umiejętności mieli na początku tego roku, kiedy to wskutek zamknięcia mostu Siennickiego trzeba było całkowicie zmienić sposób funkcjonowania komunikacji miejskiej między Śródmieściem a Stogami i Przeróbką.
16.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

ZOBACZ FOTOGALERIĘ Z JUBILEUSZOWEJ UROCZYSTOŚCI W HEWELIANUM:


 

Ktoś niezorientowany łatwo może się pogubić, bowiem miejską komunikacją publiczną zajmują się dwie firmy. Gdańskie Autobusy i Tramwaje odpowiedzialne są za sprawność techniczną pojazdów i obsługę ich przez kierowców/motorniczych.

Jednak to Zarząd Transportu Miejskiego układa i koordynuje rozkłady jazdy, decyduje o przebiegu linii autobusowch. To do ZTM zgłaszają się mieszkańcy, gdy brakuje połączenia autobusowego. To tam warto wysłać wiadomość, gdy przyjazdy są opóźnione, a komunikacja nie działa tak, jak powinna. 

Zarząd Transportu Miejskiego obchodzi właśnie swoje 20-lecie. Firma zatrudnia obecnie 105 pracowników. Od września 2024 roku dyrektorem jest Łukasz Kłos.

Nowy szef ZTM. Łukasz Kłos od teraz do spraw komunikacji miejskiej w Gdańsku

Okazją do uczczenia 20-lecia ZTM była uroczysta gala, która odbyła się w piątek, 16 maja w gdańskim centrum Hevelianum. 

Na zdjęciu widoczny jest autobus linii 210 do Osowej PKP przez lotnisko, stojący na nowoczesnym przystanku w otoczeniu pasażerów i miejskiej zabudowy.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku funkcjonuje już dwie dekady
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Garść podstawowych informacji o ZTM

Długość tras sieci ZTM w Gdańsku wynosi:

  • Tramwajowych - 65 km
  • Autobusowych - 489 km

Ile jest w Gdańsku połączeń autobusowych i tramwajowych?

Linie autobusowe - 70

Linie tramwajowe - 11

Do obsługi linii wykorzystywanych jest 467 pojazdów operatorów (w tym 21 autobusów elektrycznych i 10 wodorowych). Z gdańskiej komunikacji miejskiej w ubiegłym roku skorzystało ponad 176 milionów pasażerów. 

 

Tablica informacyjna z rozkładem jazdy tramwajów.
ZTM jest odpowiedzialny za rozkład jazdy autobusów i tramwajów
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

ZTM po kolei, czyli kalendarium

Z okazji jubileuszu ZTM postanowiliśmy przygotować kalendarium, przypominające o kluczowych wydarzeniach związanych z gdańską jednostką odpowiedzialną za organizację i zarządzanie pasażerskim transportem zbiorowym.

Wybory w Trójmieście z bezpłatną komunikacją miejską

  • 2005 - powstanie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku na mocy uchwały Rady Miasta Gdańska nr XXXV/1076/05 z 17 lutego 2005 roku. Początki jednostki były kameralne - piętnastu pracowników z dyrektorem Włodzimierzem Popiołkiem na czele.
Na zdjęciu widoczny jest autobus linii 210 do Osowej PKP przez lotnisko, stojący na nowoczesnym przystanku w otoczeniu pasażerów i miejskiej zabudowy.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku funkcjonuje już dwie dekady
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

 

  • 2006 - Zarząd Transportu Miejskiego przejął od Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.) odpowiedzialność za dystrybucję biletów oraz ich kontrolę. W drodze przetargu wyłoniono firmę zajmującą się kontrolą biletów w środkach komunikacji miejskiej. Sprzedaż elektronicznych biletów na kartę ZTM zainaugurowano 1 czerwca 2006 roku. Rok później rozszerzono funkcjonalność systemu, umożliwiając doładowanie elektronicznych legitymacji studenckich biletami okresowymi, a także rozpoczęto sprzedaż biletów metropolitalnych.

 

  • 2007-2011 - Umożliwiono doładowywanie elektronicznych legitymacji studenckich biletami okresowymi. Rozpoczęto także sprzedaż biletów metropolitalnych. Otwarto nową trasę tramwajową na Chełm – inwestycję o ogromnym znaczeniu zarówno dla mieszkańców, jak i organizatora transportu. Uruchomiono również elektroniczny System Informacji Pasażerskiej (SIP). Na przystankach pojawiły się pierwsze wyświetlacze, które początkowo pokazywały jedynie czasy rozkładowe, a z czasem – rzeczywiste godziny odjazdów autobusów i tramwajów. System rozpoczęto od 7 tablic – dziś funkcjonuje ich już 224. W 2011 roku wprowadzono automaty biletowe, które pojawiły się w kilkudziesięciu lokalizacjach na terenie miasta.
Na zdjęciu widać grupę uśmiechniętych osób świętujących w biurze, prawdopodobnie z okazji Nowego Roku lub innego wydarzenia. Na stole znajdują się kubki, przekąski i sztuczne ognie, co nadaje spotkaniu radosny i nieformalny charakter.
Początku jednostki były dosyć kameralne - w ZTM pracowało piętnaście osób
fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
  • 2012 - Powstała Centrala Ruchu – centrum operacyjne ZTM Gdańsk, gdzie przez całą dobę dyżurują pracownicy udzielający informacji o bieżącej sytuacji na trasach. W maju uruchomiono trasę tramwajową do pętli „Łostowice Świętokrzyska”. W czasie EURO 2012 ZTM zorganizował sprawny system przewozu dziesiątek tysięcy kibiców.

 

  • 2013-2015 - Wprowadzono sprzedaż biletów elektronicznych przez Internet. Liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku osiągnęła 170 milionów rocznie. Wdrożono Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR. W jego ramach zmodernizowano 350 pokładowych urządzeń SIP, a także zamontowano 100 nowych w autobusach i tramwajach – również tych z gdyńskiej sieci transportowej. Otwarto nową trasę tramwajową z Siedlec do Piecki-Migowa (tzw. „tramwaj na Morenę”), z odnogą na ulicę Bulońską.
Na zdjęciu widoczna jest uroczystość podpisania dokumentów z udziałem przedstawicieli władz Gdańska oraz innych urzędników, odbywająca się na tle banerów promujących miasto. Uczestnicy spotkania są elegancko ubrani, a atmosfera wskazuje na formalne i ważne wydarzenie administracyjne.
Podpisanie umowy na bilet elektroniczny ZTM w Gdańsku (2006 rok)
fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
  • 2016-2018 - Wprowadzono bilety metropolitalne „kolejowo-komunalne”, pozwalające na podróże pojazdami ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz Pomorską Koleją Metropolitalną. Rozszerzono ich funkcjonalność o możliwość korzystania również z pociągów SKM i komunikacji miejskiej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Największy przewoźnik ZTM zmienił nazwę z Zakładu Komunikacji Miejskiej na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Wprowadzono bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 24. roku życia.

 

  • 2019-2021 - Pod kierownictwem nowego dyrektora, Sebastiana Zomkowskiego, udostępniono rozkłady jazdy oraz dane GPS pojazdów w Google Maps, a także rzeczywiste czasy ich przyjazdów. Uruchomiono aplikację Tram&Bus Online, umożliwiającą śledzenie pojazdów komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym. W ramach porozumienia z władzami województwa umożliwiono posiadaczom biletów okresowych ZTM i Karty Mieszkańca korzystanie z usług SKM, PKM i PolRegio bez dodatkowych opłat na terenie Gdańska.
  • 2023-2024 - Ukończono budowę długo oczekiwanej trasy tramwajowej „Nowa Warszawska”, spinającej Chełm, Ujeścisko, Jasień i Piecki-Migowo w spójną, wygodną sieć komunikacyjną. W 2024 roku dużym wyzwaniem dla ZTM była obsługa komunikacyjna wielkich koncertów na stadionie w Letnicy: Dawida Podsiadły i Eda Sheerana z rekordowym udziałem w każdej z imprez około 60 tys. fanów. Operacja była udana i pozwoliła na sprawne przemieszczanie się na koncerty.
Grupa osób pozuje do zdjęcia podczas jubileuszu 20-lecia ZTM Gdańsk, za nimi ekran z prezentacją.
Obchody jubileuszu 20-lecia ZTM Gdańsk
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

TV

Garnizon Gdańsk uświetnił 3 Maja