• Start
  • Wiadomości
  • Cyfrowy świat nie straszny seniorom. Testowali Gdańskie Centrum Kontaktu

Cyfrowy świat nie straszny seniorom. Testowali Gdańskie Centrum Kontaktu

17 seniorek i seniorów przetestowało stronę internetową oraz aplikację mobilną Gdańskiego Centrum Kontaktu (GCK). Co z tego wynikło? Warsztaty przybliżające świat nowych technologii osobom reprezentującym starsze pokolenie zorganizował Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter.
21.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać dwie pary osób siedzących przy stolikach w jasnym, nowoczesnym wnętrzu z dużymi oknami. Na pierwszym planie po lewej stronie starsza kobieta w jasnoniebieskiej koszuli patrzy na telefon, który trzyma kobieta obok niej — młodsza, w białej bluzce i okularach. Obie wydają się być zaangażowane w rozmowę lub naukę. Na stole leżą dokumenty i szklanka wody.  W tle po prawej stronie widać drugą parę — starszy mężczyzna z siwymi włosami i w okularach oraz młodszy mężczyzna w czarnej koszulce. Oni również wspólnie spoglądają na telefon.
Spotkanie dla seniorów zorganizował Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter, miejska instytucja mająca swoją siedzibę na Przymorzu, przy ul. Lęborskiej 3b
mat. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter

Gdańskie Centrum Kontaktu od cyfrowej strony

Wydarzenie odbyło się pod hasłem „Usługi cyfrowe oczami seniora – więcej niż użyteczność”.

Do udziału w nim zaproszono też siedem osób z branży IT, zajmujących się na co dzień projektowaniem różnych narzędzi z zakresu nowych technologii.

Część osób, która brała udział w spotkaniu znała i korzystała już z możliwości zgłaszania różnych spraw za pomocą narzędzi cyfrowych GCK. Pozostali dopiero podczas warsztatów dowiedzieli się, czym jest Gdańskie Centrum Kontaktu oraz jak można się z nim skontaktować.

Unijne dofinansowanie dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz

- Bardzo podobają mi się te narzędzia. Dzięki nim mieszkańcy mogą się poczuć gospodarzami w swoim mieście - podsumował udział w testach pan Jacek, który był w grupie seniorów nie znających wcześniej GCK.

Podobne wrażenia z warsztatów wyniosła dodała pani Wanda, która wprawdzie znała wcześniej Gdańskie Centrum Kontaktu, ale nie nie wiedziała nic o narzędziach cyfrowych pomagających w kontakcie z tą instytucją.

Na zdjęciu widzimy salę konferencyjną, w której odbywa się prezentacja lub warsztat. Po lewej stronie siedzi kilkanaście osób — głównie seniorów — uważnie słuchających prelegenta. Część z nich korzysta z wózków inwalidzkich. Przed nimi stoi ekran z prezentacją, na której widać logotypy projektów europejskich i hasło dotyczące włączenia cyfrowego: „Digital inclusion – leaving no-one behind in a digital world” Na ekranie widać również datę wydarzenia: 26.06.2025, oraz informację, że odbywa się ono w Gdańskim Centrum Kontaktów. Przy stole na środku siedzą dwie osoby, a jeden z mężczyzn stoi i przemawia. Zdjęcie przedstawia formalne spotkanie, prawdopodobnie w ramach projektu edukacyjnego dla seniorów lub osób z niepełnosprawnościami, mającego na celu wspieranie ich kompetencji cyfrowych i integracji społecznej.
Gdańskie Centrum Kontaktu przyjmuje zgłoszenia przez całą dobę pod numerem telefonu: 58 52 44 500, e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl oraz za pośrednictwem strony internetowej i aplikacji
mat. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter

- Do tej pory zgłaszałam różne rzeczy osobno. Czasem dotyczyły one porad, czasem transportu, innym razem zniszczonych ławek. A tu wszystko można zrobić w jednym miejscu - powiedziała mieszkanka Gdańska.

Jakie były uwagi seniorów?

Samo testowanie wyglądało jak spotkanie z ukochaną babcią lub dziadkiem. Eksperci z branży IT pracowali w parach ze starszymi osobami. Zadaniem seniorów było zgłoszenie konkretnych spraw do GCK. Kilka osób testowało stronę internetową, ale większość pracowała na własnych telefonach. Przez cały czas pracy seniorów eksperci robili notatki i zapisywali komentarze osób starszych, zwracając uwagę na polecenia, które sprawiały trudności wiekowym testerom.

- Udało się, miło spędziliśmy czas. Choć muszę przyznać, że czasami trzeba się nieźle nagłowić, żeby coś znaleźć w aplikacji. Dodatkowo, stresowałam się, że nie wszystko mogę dobrze przeczytać, bo zapomniałam okularów, a niektóre jasne napisy były na czerwonym tle – wyznała pani Krystyna.

Jak mądrze pomagać osobom bezdomnym? Wskazówki na lato i cały rok

Seniorzy i seniorki wnieśli wiele cennych uwag dotyczących m.in. języka i układu treści, które zostaną uwzględnione w dalszym rozwoju serwisu GCK.

Bardzo zadowoleni z efektów spotkania byli też przedstawicieli Gdańskiego Centrum Kontaktu, którzy mieli szansę osobiście usłyszeć, jak ich narzędzia cyfrowe są odbierane przez użytkowników.

- Dzięki zaangażowaniu seniorów i seniorek udało nam się zebrać cenne informacje. Będziemy je teraz analizować, by znaleźć rozwiązania, które sprawią, że aplikacje i narzędzia GCK będą bardziej dostępne i praktyczne - podsumował Jarosław Schroeder, Kierownik Gdańskiego Centrum Kontaktu.

Na tym zdjęciu widać dwóch mężczyzn w trakcie rozmowy lub wspólnej pracy nad smartfonem. Starszy mężczyzna z siwymi włosami i okularami siedzi na wózku inwalidzkim i trzyma telefon, na którym coś pokazuje. Ma na sobie koszulkę w paski. Obok niego siedzi młodszy, łysy mężczyzna z brodą i okularami, ubrany w białą koszulkę. Widać, że obserwuje telefon z zainteresowaniem. W tle stoją fotele i niski stolik z ciastkami i szklankami, co sugeruje swobodną, warsztatową atmosferę. Zdjęcie prawdopodobnie przedstawia sytuację, w której młodszy człowiek pomaga starszemu w obsłudze smartfona lub rozwiązywaniu jakiegoś problemu technologicznego.
Część seniorów sprawdzająca aplikacje Gdańskiego Centrum Kontaktu nie słyszała wcześniej o istnieniu GCK
mat. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter

Seniorzy i seniorki wnieśli wiele uwag dotyczących m.in. języka i układu treści w serwisie GCK.

- Uważam, że osoby starsze powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności przy projektowaniu nowych aplikacji. To one często mają największe trudności, a jednocześnie korzystają z usług miejskich na co dzień – oceniła pani Zofia, która testowała stronę internetową GCK.

Co ważnie, obecność ekspertów IT była nie tylko cennym wsparciem merytorycznym, ale także okazją do budowania empatii i dialogu między pokoleniami.

- Cieszę się, że mogłem być częścią tej ważnej inicjatywy. Dzięki niej lepiej zrozumiałem cyfrowe wyzwania z jakimi mierzą się seniorzy i mogłem aktywnie przyczynić się do poprawy dostępności w Gdańsku – przyznał Krzysztof Świątek, tester oprogramowania i ekspert ds. dostępności cyfrowej.

Jarmark św. Dominika ma 765 lat! Mnóstwo atrakcji już od 26 lipca

Spotkanie zostało zorganizowane w ramach międzynarodowego projektu „DIGI-INCLUSION – leaving no-one behind in a digital world”, finansowanego ze środków Programu URBACT IV 2021–2027 (Europejska Współpraca Terytorialna – EFRR).

Inkubator Starter dziękuje jednocześnie wszystkim zaangażowanym w organizację spotkania, w którym wzięli udział wolontariusze z branży IT: Aleksandra Klasa, Izabela Szewczyk, Małgorzata Szymczak, Wiktoria Pałka, Małgorzata Potocka, Aleksandra Niemczyk i Krzysztof Świątek.

 

TV

Trzaska: "Chciałbym mówić coraz mniej"