Gdańskie Centrum Kontaktu od cyfrowej strony
Wydarzenie odbyło się pod hasłem „Usługi cyfrowe oczami seniora – więcej niż użyteczność”.
Do udziału w nim zaproszono też siedem osób z branży IT, zajmujących się na co dzień projektowaniem różnych narzędzi z zakresu nowych technologii.
Część osób, która brała udział w spotkaniu znała i korzystała już z możliwości zgłaszania różnych spraw za pomocą narzędzi cyfrowych GCK. Pozostali dopiero podczas warsztatów dowiedzieli się, czym jest Gdańskie Centrum Kontaktu oraz jak można się z nim skontaktować.
Unijne dofinansowanie dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz
- Bardzo podobają mi się te narzędzia. Dzięki nim mieszkańcy mogą się poczuć gospodarzami w swoim mieście - podsumował udział w testach pan Jacek, który był w grupie seniorów nie znających wcześniej GCK.
Podobne wrażenia z warsztatów wyniosła dodała pani Wanda, która wprawdzie znała wcześniej Gdańskie Centrum Kontaktu, ale nie nie wiedziała nic o narzędziach cyfrowych pomagających w kontakcie z tą instytucją.
- Do tej pory zgłaszałam różne rzeczy osobno. Czasem dotyczyły one porad, czasem transportu, innym razem zniszczonych ławek. A tu wszystko można zrobić w jednym miejscu - powiedziała mieszkanka Gdańska.
Jakie były uwagi seniorów?
Samo testowanie wyglądało jak spotkanie z ukochaną babcią lub dziadkiem. Eksperci z branży IT pracowali w parach ze starszymi osobami. Zadaniem seniorów było zgłoszenie konkretnych spraw do GCK. Kilka osób testowało stronę internetową, ale większość pracowała na własnych telefonach. Przez cały czas pracy seniorów eksperci robili notatki i zapisywali komentarze osób starszych, zwracając uwagę na polecenia, które sprawiały trudności wiekowym testerom.
- Udało się, miło spędziliśmy czas. Choć muszę przyznać, że czasami trzeba się nieźle nagłowić, żeby coś znaleźć w aplikacji. Dodatkowo, stresowałam się, że nie wszystko mogę dobrze przeczytać, bo zapomniałam okularów, a niektóre jasne napisy były na czerwonym tle – wyznała pani Krystyna.
Jak mądrze pomagać osobom bezdomnym? Wskazówki na lato i cały rok
Seniorzy i seniorki wnieśli wiele cennych uwag dotyczących m.in. języka i układu treści, które zostaną uwzględnione w dalszym rozwoju serwisu GCK.
Bardzo zadowoleni z efektów spotkania byli też przedstawicieli Gdańskiego Centrum Kontaktu, którzy mieli szansę osobiście usłyszeć, jak ich narzędzia cyfrowe są odbierane przez użytkowników.
- Dzięki zaangażowaniu seniorów i seniorek udało nam się zebrać cenne informacje. Będziemy je teraz analizować, by znaleźć rozwiązania, które sprawią, że aplikacje i narzędzia GCK będą bardziej dostępne i praktyczne - podsumował Jarosław Schroeder, Kierownik Gdańskiego Centrum Kontaktu.
Seniorzy i seniorki wnieśli wiele uwag dotyczących m.in. języka i układu treści w serwisie GCK.
- Uważam, że osoby starsze powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności przy projektowaniu nowych aplikacji. To one często mają największe trudności, a jednocześnie korzystają z usług miejskich na co dzień – oceniła pani Zofia, która testowała stronę internetową GCK.
Co ważnie, obecność ekspertów IT była nie tylko cennym wsparciem merytorycznym, ale także okazją do budowania empatii i dialogu między pokoleniami.
- Cieszę się, że mogłem być częścią tej ważnej inicjatywy. Dzięki niej lepiej zrozumiałem cyfrowe wyzwania z jakimi mierzą się seniorzy i mogłem aktywnie przyczynić się do poprawy dostępności w Gdańsku – przyznał Krzysztof Świątek, tester oprogramowania i ekspert ds. dostępności cyfrowej.
Jarmark św. Dominika ma 765 lat! Mnóstwo atrakcji już od 26 lipca
Spotkanie zostało zorganizowane w ramach międzynarodowego projektu „DIGI-INCLUSION – leaving no-one behind in a digital world”, finansowanego ze środków Programu URBACT IV 2021–2027 (Europejska Współpraca Terytorialna – EFRR).