Budowa Nowej Warszawskiej. Nowe perony tramwajowe na starej pętli autobusowej

Na placu budowy nowego torowiska zmiany widać niemal z tygodnia na tydzień. Przed nami ostatnie pół roku intensywnych prac. Po ich zakończeniu powstanie pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i Piecki - Migowo. Jakie roboty udało się wykonać w ostatnim czasie?
06.05.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na odcinku w okolicy al. Havla wykonano już przejazd z płyt gumowych przez ul. Łódzką, trwają też prace wykończeniowe na nowych peronach przy ul. Warszawskiej
Na odcinku w okolicy al. Havla wykonano już przejazd z płyt gumowych przez ul. Łódzką, trwają też prace wykończeniowe na nowych peronach przy ul. Warszawskiej
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Jak informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - jednostki, która nadzoruje przebieg prac budowlanych, w ostatnich dniach na odcinku w okolicy al. Havla wykonano przejazd z płyt gumowych Strail przez ul. Łódzką, trwają też prace wykończeniowe na nowych peronach przy ul. Warszawskiej i chodnika przy jezdni południowej ul. Warszawskiej.

- Ponadto trwa budowa dwóch peronów tramwajowych na starej pętli autobusowej przy ul. Piotrkowskiej. Na środkowym odcinku trasy niemal w całości gotowa jest infrastruktura torowa. Zamontowano już większość słupów trakcyjnych i lamp. W pobliżu pętli Ujeścisko trwa budowa drogi rowerowej i chodników - wylicza Aneta Niezgoda.

Śródmieście. Umowa na przebudowę ul. Ogarnej podpisana

W ramach projektu tzw. Nowej Warszawskiej zaplanowano budowę około 2-kilometrowego odcinka linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstaną cztery przystanki tramwajowe. Zaplanowano je w pobliżu skrzyżowania z - także planowaną - ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyska ona także chodnik i oświetlenie.

Realizowany projekt przewidywał również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstała m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przebudowano też sieć ciepłowniczą, gazową oraz teletechniczną. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową.

Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku - po zakończeniu wszystkich procedur odbiorowych.

Ujeścisko-Łostowice. Robotnicy od miesiąca na ul. Piotrkowskiej

Inwestycja powinna zakończyć się w listopadzie br.
Inwestycja powinna zakończyć się w listopadzie br.
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Wzdłuż tzw. Nowej Warszawskiej powstają kolejne perony tramwajowe
Wzdłuż tzw. Nowej Warszawskiej powstają kolejne perony tramwajowe
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020. Przetarg na realizację tego zadania ogłoszono 14 czerwca 2019 r. Prace mają potrwać 20 miesięcy.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- Partner. Realizację inwestycji oszacowano na blisko 60 mln złotych.

 

Trwa przebudowa fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową
Trwa przebudowa fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

TV

Na Srebrnej posadzono mikrolas