• Start
  • Wiadomości
  • Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlen na finiszu

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlen na finiszu

Zaawansowanie budowy Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych Orlen w Gdańsku na Martwej Wiśle przekroczyło już 90 procent planowanej inwestycji. Trwają końcowe prace nad wyposażeniem obiektu. Koszt całkowity to ok. 500 mln zł. Oddanie do użytku terminalu, który obsłuży statki do 130 metrów długości, planowane jest w połowie 2025 r.
21.01.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy teren przemysłowy położony nad wodą, prawdopodobnie fragment portu lub stoczni. Obraz ukazuje: Na pierwszym planie nabrzeże z nowoczesnymi instalacjami portowymi, w tym żurawiami i infrastrukturą przeładunkową. Wzdłuż brzegu znajduje się kilka stanowisk przeładunkowych, a także budynki techniczne. W tle widoczny jest rozległy kompleks przemysłowy, złożony z hal, zbiorników magazynowych oraz infrastruktury kolejowej z wagonami-cysternami. Po lewej stronie znajduje się wysoki komin przemysłowy, z którego unosi się para lub dym, co wskazuje na aktywność zakładu. W dali rozpościera się widok na miasto oraz dalsze obiekty portowe, jak również linia brzegowa porośnięta trzcinami. Zdjęcie przedstawia nowoczesny port lub zakład przemysłowy nadmorski, będący ważnym elementem gospodarki regionu.
 
mat. Orlen

Co jest gotowe w terminalu?

Już latem 2024 r. na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża zainstalowano najważniejsze elementy terminala: 8 potężnych, zautomatyzowanych ramion nalewczych. Każda z nich waży ok. 18 ton. Ich zadaniem będzie przeładunek surowców i produktów między statkami i instalacjami gdańskiej rafinerii. Dzięki zastosowaniu specjalistycznego, pływającego dźwigu montaż ośmiu ramion nalewczych trwał tylko jeden dzień.
 
Gotowe są też dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców - każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
 
Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, szerokości do 17,6 metra oraz głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra.

Port Czystej Energii bliski uruchomienia

Powstały już dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
 
- Zakończył się też już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki - mówi Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych Orlen.

Co pozostało do wykonania?

Na ukończeniu w terminalu są systemy automatyki. Do uzupełnienia pozostały jeszcze instalacja przeciwpożarowa oraz wyposażenie sterowni.
Na zdjęciu przedstawiono fragment infrastruktury przemysłowej, prawdopodobnie w porcie lub terminalu przeładunkowym. Możemy zauważyć: Na pierwszym planie biegnące równolegle rurociągi, w tym rury w kolorze białym i żółtym, które mogą transportować różnego rodzaju media, takie jak paliwa, chemikalia lub inne substancje. Po lewej stronie widoczny jest nabrzeże z instalacjami przeładunkowymi oraz dostępem do wody, co sugeruje obecność infrastruktury dla obsługi statków. W tle znajdują się dźwigi portowe i dodatkowe konstrukcje techniczne, w tym elementy zabezpieczone rusztowaniami, co może wskazywać na prace konserwacyjne lub rozbudowę. Budynek po prawej stronie obrazu pełni prawdopodobnie funkcje administracyjne lub techniczne. Na dalszym planie widoczna jest linia brzegowa, las oraz niebo z częściowym zachmurzeniem, co nadaje zdjęciu industrialnego charakteru. Całość obrazu ukazuje nowoczesny, dobrze wyposażony terminal przemysłowy, skoncentrowany na transporcie i przeładunku surowców.
 
mat. Orlen
 
Trwa montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Następnie, wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.
 
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM "Projmors" i Dipl. Ing. Scherzer GmbH.

Główne zadania terminalu Orlenu

Terminal Orlenu będzie obsługiwać m.in. przyjmowanie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji.
 
 
FILMOWE PODSUMOWANIE DWÓCH LAT ROBÓT W TERMINALU PRZEŁADUNKOWYM ORLENU:
 
 
 
Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Terminal Baltic Hub liderem przeładunku kontenerów na Bałtyku

Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. 
 
Morski terminal odciąży ponadto funkcjonującą na terenie rafinerii bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. 
 

TV

Przeprawa promowa na Martwej Wiśle już działa