
mat. Orlen
Co jest gotowe w terminalu?
Już latem 2024 r. na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża zainstalowano najważniejsze elementy terminala: 8 potężnych, zautomatyzowanych ramion nalewczych. Każda z nich waży ok. 18 ton. Ich zadaniem będzie przeładunek surowców i produktów między statkami i instalacjami gdańskiej rafinerii. Dzięki zastosowaniu specjalistycznego, pływającego dźwigu montaż ośmiu ramion nalewczych trwał tylko jeden dzień.
Gotowe są też dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców - każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, szerokości do 17,6 metra oraz głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra.
Port Czystej Energii bliski uruchomienia
Powstały już dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
- Zakończył się też już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki - mówi Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych Orlen.
Co pozostało do wykonania?
Na ukończeniu w terminalu są systemy automatyki. Do uzupełnienia pozostały jeszcze instalacja przeciwpożarowa oraz wyposażenie sterowni.

mat. Orlen
Trwa montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Następnie, wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM "Projmors" i Dipl. Ing. Scherzer GmbH.
Główne zadania terminalu Orlenu
Terminal Orlenu będzie obsługiwać m.in. przyjmowanie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji.
FILMOWE PODSUMOWANIE DWÓCH LAT ROBÓT W TERMINALU PRZEŁADUNKOWYM ORLENU:
Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.
Terminal Baltic Hub liderem przeładunku kontenerów na Bałtyku
Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie.
Morski terminal odciąży ponadto funkcjonującą na terenie rafinerii bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.