PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

40-lecie Polskiego Chóru Kameralnego. ZOBACZ jak było na koncercie jubileuszowym

40-lecie Polskiego Chóru Kameralnego. ZOBACZ jak było na koncercie jubileuszowym
Polski Chór Kameralny w tym roku obchodzi 40. urodziny. Z tej okazji, w piątek, 28 września, w pięknych wnętrzach Archikatedry Oliwskiej odbył się uroczysty Koncert Jubileuszowy z udziałem wybitnych śpiewaków i wirtuoza lutni.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis to zaledwie jedna z dwóch samodzielnych instytucji chóralnych w Polsce. Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis to zaledwie jedna z dwóch samodzielnych instytucji chóralnych w Polsce. Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Podczas Koncertu Jubileuszowego Polskiego Chóru Kameralnego, który odbył się w piątek, 28 września, w Archikatedrze Oliwskiej, z okazji 40-lecia instytucji, usłyszeliśmy dwie wyjątkowe kompozycje o charakterze sakralnym.

Na początek, w niezwykłej akustyce oliwskiej katedry zabrzmiała muzyka Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego - polskiego kompozytora epoki baroku i księdza katolickiego. Niewiele niestety wiemy dziś o jego życiu, jednak zachowane po nim ślady prowadzą do Łowicza. Być może był członkiem działającej przy tamtejszej katedrze - drugim wówczas najważniejszym po Gnieźnie kościele w Polsce - kapeli prymasowskiej.

W tym roku chór obchodzi 40-lecie istnienia. Jubileusz uczcił uroczysty koncert w Archikatedrze Oliwskiej
W tym roku chór obchodzi 40-lecie istnienia. Jubileusz uczcił uroczysty koncert w Archikatedrze Oliwskiej
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

W drugiej części koncertu publiczność usłyszała dzieło Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego - stanowiące jedno z najwspanialszych osiągnięć muzyki polskiego baroku. Gorczycki, kapelmistrz katedry na Wawelu, uważany jest za najwybitniejszego kompozytora swojej epoki, nazywany był czasem nawet polskim Händlem. Jego Completorium to przykład utworu napisanego w stile moderno, wykorzystującego bogatą technikę koncertującą.

W koncercie wzięli udział cenieni w Polsce i za granicą śpiewacy, oraz argentyński artysta Juan Sebastian Lima, jeden z najbardziej rozchwytywanych wirtuozów teorby, lutni i gitary barokowej swojego pokolenia. Nad całością czuwał Jan Łukaszewski, dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego, zaliczany do najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.

schola_gedanensis-014_p
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

oprac. AOwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl