PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

15 nowych i komfortowych tramwajów trafi do Gdańska. Łączny koszt 138 mln złotych

15 nowych i komfortowych tramwajów trafi do Gdańska. Łączny koszt 138 mln złotych
Dwukierunkowe, klimatyzowane, fabrycznie nowe i komfortowe dla pasażerów, wyposażone w defibrylator – takie mają być nowe tramwaje dla Gdańska - Pesa Jazz Duo. W czwartek, 15 lutego 2018 roku, została podpisana umowa na dostawę 15 nowych tramwajów dla Gdańska, którą dostarczy spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz.

Na zdjęciu od lewej: Danuta Gierdziejewska - wiceprezes Zarządu ds. Ekonomicznych spółki GAiT, Maciej Lisicki - prezes spółki GAiT, Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska, Robert Szot - dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA
Na zdjęciu od lewej: Danuta Gierdziejewska - wiceprezes Zarządu ds. Ekonomicznych spółki GAiT, Maciej Lisicki - prezes spółki GAiT, Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska, Robert Szot - dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

- Nowe tramwaje zapewnią lepsze warunki pracy motorniczych i komfortowe przewozy pasażerów, ale nowy tabor to też mniejsza awaryjność. Dodajmy, że zakup nowych tramwajów połączony jest ze znaczną modernizacją sieci torowisk w Gdańsku. Przed nami modernizacja torowiska na Stogi - mówił podczas podpisania umowy prezydent miasta Paweł Adamowicz - Gdańsk od kilku lat rozbudowuje linie tramwajowe, szczególnie w południowych dzielnicach i nowe połączenia spinają rozbudowujące się obszary miasta ze starszymi. Tramwaj jest komfortowym i bezpiecznym środkiem poruszania się oraz ekologicznym, a Gdańsk chce być jednym z liderów miast niskoemisyjnych. 

Umowę podpisali: Paweł Adamowicz - prezydent Gdańska, Maciej Lisicki - prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje – Danuta Gierdziejewska - wiceprezes Zarządu ds. Ekonomicznych spółki GAiT oraz Robert Szot - dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA. 

Wartość kontraktu z bydgoskim producentem to ponad 138 mln zł. Pierwsze pojazdy pojawią się w Gdańsku w grudniu tego roku.

Umowa dotyczy dostawy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych o długości do 32,5 m. Pojazd pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju będą ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

- Zakup nowych tramwajów był możliwy dzięki otrzymanemu dofinansowaniu unijnemu, które pokryło 85 procent wartości zamówienia. Cieszy nas, że pierwsze pojazdy pojawią się w Gdańsku jeszcze w tym roku - wyjaśniał Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Długo się przygotowywaliśmy do tego zakupu. Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były również konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się między innymi wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.


Gdańsk Strzyża, pętla tramwajowa. Tramwaje Pesa Jazz Duo trafiły do Gdańska w 2015 roku. Kolejne - nowocześniejsze - będą jeździć po gdańskich torach już za kilkanaście miesięcy
Gdańsk Strzyża, pętla tramwajowa. Tramwaje Pesa Jazz Duo trafiły do Gdańska w 2015 roku. Kolejne - nowocześniejsze - będą jeździć po gdańskich torach już za kilkanaście miesięcy
fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Dodatkowo każdy nowy tramwaj będzie wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 procent, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Podobnie, jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

- Bardzo istotną kwestią dla nas jest fakt, że jesteśmy po raz trzeci dostawcą taboru dla Gdańska. Mamy nadzieję, że dobrze się on spisuje od strony technicznej i jest zadowolenie mieszkańców oraz wszystkich użytkowników - mówi Robert Szot, dyrektor marketingu PESA Bydgoszcz SA. - W zamówionych tramwajach oprócz wielu udoskonaleń technicznych znajdą się również miejsca na rowery. Jest to nowość, która jest po raz pierwszy wprowadzona. Wymogi przyjazności miast dla cyklistów znalazły odzwierciedlenie i cieszę się, że Gdańsk również obiera ten kierunek.


W tramwajach zamontowane będą m.in. ładowarki USB
W tramwajach zamontowane będą m.in. ładowarki USB
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach zadań ujętych w projekcie Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, na który Gmina Miasta Gdańska dostała dofinansowanie unijne w łącznej wysokości 268 mln zł. Projekt będzie realizowany w do końca listopada 2020 r. Partnerem jest spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która dzięki pozyskanym środkom zakupiła 15 nowych tramwajów.

Projekt jest częścią wieloletniej i wieloetapowej inwestycji Gminy Miasta Gdańska realizowanej pod wspólną nazwą „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej” (GPKM) mającym na celu stworzenie i utrzymanie systemu transportu zbiorowego. Pierwsze inwestycje były realizowane od 2002 r.

Dzięki otrzymanym środkom unijnym możliwe jest przystąpienie do kolejnego już etapu, który obejmuje 6 zadań. Zostanie wybudowana linia tramwajowa z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowana infrastruktura tramwajowa w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Zostaną zbudowane nowe linie tramwajowe w dzielnicy Gdańsk Południe - etap 1 – Budowa ul. Nowej Warszawskiej. Oprócz zakupu 15 nowych tramwajów, powstanie również 64 nowych wiat przystankowych oraz zostanie zamontowanych 84 tablic informacji pasażerskiej na terenie całego miasta.


Więcej informacji o Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej - etap IV A:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A

Rozwój transportu szynowego w Gdańsku