
W dniu 6.03.2025 ogłoszone zostały wyniki konkursu "WĘZEŁ KLINICZNA – NOWA PRZESTRZEŃ MIEJSKA" dla studentów I roku studiów II stopnia (semestr I) I na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z relacją z wydarzenia można zapoznać się > tutaj. Był to kolejny konkurs przeprowadzony wspólnie przez Miasto Gdańsk i Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej (więcej o konkursie...).
Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji zagospodarowania obszaru obecnego węzła transportowego w kontekście planowanej likwidacji rozwiązania bezkolizyjnego oraz utworzenia nowego węzła przesiadkowego o charakterze metropolitalnym.
W tym: opracowanie propozycji nowych form zagospodarowania obszaru (w skali urbanistycznej i architektonicznej), przygotowanie rozwiązania architektonicznego kształtującego nową tożsamość obszaru, a także opracowanie koncepcji powiązań przestrzennych z obszarami bezpośrednio sąsiadującymi z planowanym nowym węzłem transportowym.
W konkursie wzięło udział 14 zespołów projektowych. Do oceny prac powołano sąd konkursowy w składzie:
- arch. Irena Grzywacz
- dr hab. arch. Karolina Krośnicka
- prof. arch Piotr Lorens
- arch. Paweł Majkusiak
- prof. arch. Antoni Taraszkiewicz (przewodniczący sądu)
WYNIKI I WYSTAWA PRAC
Po omówieniu każdej z prac i dyskusji sąd konkursowy postanowił przyznać jedno pierwsze miejsce (10 000 zł), dwa drugie miejsca (po 6000 zł) i dwa trzecie miejsca (po 4000 zł). Opisy pod pracami pochodzą z uzasadnienia sądu konkursowego.
Klikając w planszę pracy można zobaczyć ją w dużej rozdzielczości.
I NAGRODA
Praca nr 3 (239670) | „Brama do Wrzeszcza”
dla zespołu w składzie:
Paulina Jesionowska
Dawid Grabski
Konrad Jasiewicz
Nagrodzona praca jest spójną, konsekwentnie przeprowadzoną i czytelnie przedstawioną koncepcją realizacji nowej zabudowy w miejscu węzła komunikacji – Kliniczna. Projekt jest bardzo trafną odpowiedzią na postawione w konkursie (niezwykle trudne) zadanie polegające na połączeniu ze sobą struktur miejskich o zróżnicowanej historii, funkcji i skali. Przedstawione w konkursie rozwiązanie tworzy zwartą, miejską, wielofunkcyjną zabudowę. Projekt wyróżnia racjonalne gospodarowanie przestrzenią miasta, tworzenie atrakcyjnych przestrzennie ciągów zabudowy wzdłuż ulic i miejskich placów. Koncepcja umożliwia etapowe połączenie miejskiej struktury Wrzeszcza z terenami stoczniowymi. Zakres przekształceń funkcjonalnych i strukturalnych opracowania został właściwie poszerzony o zabudowę w kierunku Alei Zwycięstwa.
Czytelny i bezkolizyjny układ dróg i linii tramwajowych i kolejki SKM przy jednoczesnym klarownym układzie ciągów komunikacji pieszej i rowerowej tworzy bardzo zrównoważoną strukturę miejską z kulminacją zabudowy Nowego Centrum w rejonie przystanku SKM Gdańsk Politechnika. Zarówno skala jak również struktura i sposób kształtowania zabudowy pozwala na jej harmonijne wkomponowanie w istniejące otoczenie.
Ciekawa i atrakcyjna kompozycyjnie propozycja intensyfikacji zabudowy w rejonie centralnym wymaga przemyślenia pod względem jej skali i wzajemnych relacji z zabudową w rejonie ulicy Hallera i Dawnego Szpitala położniczego.
Praca prezentuje wysoki poziom warsztatowy oraz syntetyczny sposób przedstawienia koncepcji urbanistycznej.
Nagrodzony projekt to niezwykle wartościowy materiał analityczny do prac planistycznych nad stworzeniem w miejscu węzła komunikacyjnego fragmentu nowej dzielnicy – Bramy do Wrzeszcza.
II NAGRODA (równorzędna)
Praca nr 6 (190401)
dla zespołu w składzie:
Anna Białowska
Olga Tarnacka
Joanna Zajączkowska
II Nagrodę przyznano za przemyślaną i spójną kompozycję urbanistyczną, która jest wynikiem wnikliwej analizy kontekstu urbanistycznego styku kilku dzielnic: Wrzeszcza, Aniołek i Młynisk.
Projekt z sukcesem integruje się z istniejącą strukturą przestrzenną, jednocześnie wprowadzając nową jakość poprzez czytelne i funkcjonalne rozwiązania.
W pracy doceniono propozycję programu użytkowego poprzez zróżnicowane usługi będące przedłużeniem kampusu międzyuczelnianego i stworzenie zwornika w postaci „Punktu Wrzenia”.
Podkreślenia wymaga również wykreowanie zielonego ciągu pieszego, obudowanego usługami w parterach, integrującego w sposób naturalny studentów i mieszkańców, stając się miejscem spotkań a także łączącego zabudowę usługową z mieszkaniową w północno-wschodniej części opracowania.
Zaletą pracy jest również nowatorskie spojrzenie na układ transportowy i zaproponowanie nowego przebiegu ulicy tzw. Nowej Hallera.
II NAGRODA (równorzędna)
Praca nr 11 (230820)
dla zespołu w składzie:
Juliusz Adamowicz
Tymoteusz Gzela
Maciej Hirsz
Praca uzyskała równorzędną II nagrodę z uwagi na zawarte w pracy walory kompozycyjne nowo projektowanej struktury zagospodarowania terenu obecnego węzła drogowego. W szczególności dotyczy to obszaru położonego w trójkącie pomiędzy dwoma trasami linii kolejowych. Autorzy w sposób przemyślany wykształcili zarówno sieć powiązań pomiędzy poszczególnymi fragmentami obszaru jak i kompozycję zabudowy obszaru od strony głównych ciągów ulicznych. Ponadto na podkreślenie zasługuje próba zachowania fragmentu konstrukcji estakad oraz powiązania ich z nowymi formalnymi architektonicznymi założenia, a także przemyślamy dobór funkcji poszczególnych partii założenia.
III NAGRODA (równorzędna)
Praca nr 8 (152416)
dla zespołu w składzie:
Emilia Przybysz
Piotr Warżała
Olga Wiszniewska
Praca nr 8 została doceniona za odwagę proponowanych rozwiązań przestrzennych oraz dbałość o właściwe połączenie obszarów położonych po przeciwnych stronach nasypu kolejowego i próbę ich scalanie poprzez tworzenie przestrzeni publicznych w poziomie terenu.
Zaproponowana koncepcja urbanistyczna charakteryzuje się spójną formą i stylistyką przestrzenną oraz interesującą kompozycją, która w sposób zrównoważony wykorzystuje potencjał terenu.
Szczególnie pozytywnie oceniono w pracy właściwe wyważenie proporcji między powierzchnią zabudowaną a niezabudowaną oraz wskaźniki osiągniętej powierzchni użytkowej. Zwrócono także uwagę na świadome dostosowywanie proponowanej funkcji obiektów do poziomu uciążliwości otoczenia wynikającego z podwyższonego poziomu hałasu komunikacyjnego. Pozytywnie oceniono zwrócenie uwagi w pracy na kwestie powiązań rowerowych oraz retencję wody. Doceniono także próbę wykorzystania pozostałości infrastruktury po dawnym Węźle Kliniczna poprzez stworzenie Centrum Kultury i nauki na relikcie wiaduktu.
III NAGRODA (równorzędna)
Praca nr 10 (256821)
dla zespołu w składzie:
Sandra Arim
Aleksandra Czyżewska
Karolina Bieńkowska
Gabriela Wysocka
W pracy nr 10 jury doceniło przede wszystkim oryginalność zaproponowanych rozwiązań kompozycyjnych i funkcjonalno-przestrzennych (zarówno w skali urbanistycznej jak i architektonicznej) szczególnie w centralnej części założenia.
Pozytywnie oceniono również próbę interesującej reorganizacji układu drogowego i szynowego oraz wyznaczenie kluczowych kierunków ciągów pieszych, promieniście rozchodzących się z centrum układu.
Ważnym elementem pracy jest zaproponowany przebieg ścieżek pieszo-rowerowych, spinających najważniejsze fragmenty kompozycji urbanistycznej.
Pozytywnie ocenionym przez Jury elementem pracy jest także prawidłowe skomponowanie zieleni wysokiej, stanowiącej zgodnie z założeniem autorów naturalną barierę akustyczną dla hałasu komunikacyjnego.
Praca w sposób odpowiedni realizuje główne cele konkursu jakimi są utworzenie na przedmiotowym obszarze nowego węzła przesiadkowego o charakterze metropolitalnym oraz stworzenie powiązań przestrzennych z obszarami bezpośrednio sąsiadującymi.
Silną stroną opracowania jest dobry poziom warsztatowy przejawiający się czytelnym i profesjonalnym przedstawieniem koncepcji urbanistyczno-architektonicznej.
POZOSTAŁE PRACE
Praca nr 1 (163895)
nr 2 (162162)
nr 4 (733806)
nr 5 (163895)
nr 7 (635092)
nr 9 (293147)
nr 12 (172205)
nr 13 (172269)
nr 14 (202315)











































































