Zrozumieć piętnastolatka. Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień szkoli nauczycieli i rodziców

Jak rozpoznać, czy nastolatek eksperymentuje z alkoholem i narkotykami, kiedy ustąpić mu w kłótni, dlaczego warto się nie obrażać i wcześnie interweniować w sytuacji kryzysowej - takie tematy poruszają specjaliści z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień podczas konferencji dla nauczycieli, rodziców i studentów.

Zrozumieć piętnastolatka. Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień szkoli nauczycieli i rodziców
A
A
data publikacji: 05 grudnia 2017 r.

Nz. Konferencja w Domu Harcerza w Gdańsku: Jak pracować profilaktycznie z dzieckiem w wieku 13 - 15 lat?
Nz. Konferencja w Domu Harcerza w Gdańsku: Jak pracować profilaktycznie z dzieckiem w wieku 13 - 15 lat?
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Projekt „Jak pracować profilaktycznie z dzieckiem w wieku 13-15 lat?” to cykl konferencji szkoleniowych dla gdańskich nauczycieli, rodziców i studentów wspierany przez Pawła Adamowicza prezydenta Gdańska, realizowany przez Szkołę Podstawową nr 79 w Gdańsku przy merytorycznej współpracy z Akademią Dynamiczna Tożsamość i Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień.

Program obejmuje cztery bloki tematyczne: Mózg nastolatka - rozwój i znaczenie; Dobre praktyki komunikacji - jak skutecznie komunikować; Co może robić szkoła i rodzic - konkretne wskazówki; Uzależnienie i profilaktyka - co to jest, jak rozpoznać i reagować. Od września do grudnia 2017 roku Szkoła Podstawowa nr 79 zorganizowała dziesięć takich spotkań, podczas których przeszkolono pół tysiąca nauczycieli z gdańskich szkół.  

- Celem spotkań, które realizujemy na zlecenie miasta, jest wzmacnianie umiejętności, kompetencji i wiedzy osób pracujących z dziećmi i młodzieżą - mówi Radosław Nowak kierownik Działu Profilaktyki z Gdańskiego Centrum Profilkatyki Uzależnien. - Dlatego szkolimy nauczycieli, wychowawców, rodziców, liderów młodzieżowych tak, żeby byli umieli reagować w razie problemów związanych z zachowaniami ryzykownymi młodych ludzi w wieku 13-15 lat.

We wtorek, 5 grudnia 2017 w Domu Harcerza w Gdańsku na szkoleniu spotkali się m.in nauczyciele kolejnej gdańskiej szkoły podstawowej nr 79. Tematy omawiane podczas konferencji są istotne również w kontekście reformy edukacji i utworzenia w szkołach podstawowych klas siódmych i ósmych. Nie wszyscy nauczyciele pracujący dotychczas w szkołach podstawowych są przygotowani do komunikowania się z dorastającą młodzieżą. Program konferencji ma być wsparciem dla tych nauczycieli, którzy szukają praktycznych narzędzi w swojej pracy z uczniem.

- Chcemy ułatwić rodzicom i nauczycielom, szczególnie w tym trudnym okresie reformy edukacji, nawiązywanie relacji z nastolatkami - dodaje Radosław Nowak. - Trzeba pamiętać, że w tym wieku nie ma się refleksji, bo nie ma się jeszcze doświadczeń, nastolatki dopiero te doświadczenia zaczynają gromadzić i nauczyciele, obok oczywiście rodziców i rówieśników, są grupą, która może pomóc im przeżyć ten trudny okres możliwie normalnie. Trzeba też pamiętać, że w tym okresie to dorośli budują relacje, nastolatek raczej nie przyjdzie do nas na zwierzenia. Trzeba to zrozumieć i dać szansę. Nie obrażać się, nie dyskutować w emocjach, nie prawić kazań, stawiać granice. I wyrażać tak często jak się da: "rozumiemy Cię (nauczyciele) i kochamy Cię (rodzice)".

Więcej informacji na stronie projektu.



Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
wcześniejsza wiadomość
Czas spełniania marzeń. Św. Mikołaj jest już w mieście [FOTOGALERIA]
późniejsza wiadomość
Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka - napisz list w czyje…