Ulica Kartuska będzie o cztery kilometry bardziej rowerowa

Gdańsk szykuje się do przebudowy przeszło czterokilometrowego odcinka ul. Kartuskiej. Między skrzyżowaniami tej arterii z ul. Łostowicką aż do miejsca gdzie przecina ona ul. Źródlaną powstanie pas dla rowerzystów i chodniki - po obu stronach jezdni. Udogodnienia w mniejszej skali powstaną także w pobliskich Kokoszkach.

Ulica Kartuska będzie o cztery kilometry bardziej rowerowa
A
A
data publikacji: 12 lutego 2018 r.

Ul. Kartuska od skrzyżowania z ul. Łostowicką nie jest zbyt przyjazna ani dla rowerzystów, ani dla pieszych. Widok od skrzyżowania z ul. Jabłoniową w stronę centrum
Ul. Kartuska od skrzyżowania z ul. Łostowicką nie jest zbyt przyjazna ani dla rowerzystów, ani dla pieszych. Widok od skrzyżowania z ul. Jabłoniową w stronę centrum
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Pod koniec lutego powinien być znany wykonawca (bądź wykonawcy) projektu budowlanego dla dwóch zadań, które Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska połączyła w jednym przetargu.


Kartuska z pasem

Pierwsza z dokumentacji dotyczyć będzie przebudowy ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej. Dzięki temu funkcjonująca obecnie wzdłuż ul. Kartuskiej trasa zostanie wydłużona o ponad cztery kilometry od miejsca, w którym się urywa (tuż za ul. Łostowicką). W ramach inwestycji powstanie pas rowerowy szerokości 1,5 metra wiodący wzdłuż jezdni w kierunku centrum, a także chodniki po obu stronach drogi. Obecnie w wielu miejscach chodnik jest tylko po jednej stronie, a zdarzają się fragmenty, gdzie nie ma go wcale.


Fragment ul. Kartuskiej, który czeka przebudowa:


- Na tym odcinku ul. Kartuskiej nie ma możliwości poprowadzenia pasów rowerowych z obu stron jezdni, ani wykonania jednostronnej drogi rowerowej. Jest po prostu za mało miejsca, budynki są bardzo blisko drogi - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. polityki rowerowej. - Przeanalizowaliśmy trzy warianty rozwiązań dla tej trasy i wybraliśmy poprowadzenie pasa w dół, w stronę centrum. Rano w tym kierunku tworzą się korki i samochody poruszają się bardzo wolno. Wydzielając pas spowodujemy, że rower będzie konkurencyjny dla samochodu, a taki jest przecież podstawowy cel wszystkich inwestycji rowerowych.

W stronę Jasienia uda się “zmieścić” tylko pojedyncze fragmenty pasa. Cykliści, którzy obawiają się współdzielenia jezdni z kierowcami, będą mogli korzystać z chodnika (rowerzysta poruszający się pod górę nie stwarza zagrożenia dla pieszych). Wzdłuż projektowanych chodników ustawione zostaną nowe słupy oświetleniowe (w układzie jednostronnym), dodatkowo przy przejściach dla pieszych staną lampy doświetlające. Chodniki na wszystkich skrzyżowaniach mają zostać wyniesione ponad poziom jezdni.

Żeby można było zrealizować te plany, ul. Kartuską trzeba będzie miejscami poszerzyć, a raczej zrobić to wszędzie gdzie się da, bo przeważnie nie ma takiej możliwości. Warto dodać, że w ramach budowy tzw. Nowej Bulońskiej, która połączy dzisiejszą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową powstanie trasa rowerowa szerokości 3,5 m, która przecinać będzie ul. Kartuską.


Po zakończeniu inwestycji przy ul. Kartuskiej piesi będą mogli korzystać z chodników po obu stronach jezdni
Po zakończeniu inwestycji przy ul. Kartuskiej piesi będą mogli korzystać z chodników po obu stronach jezdni
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Kilkaset metrów dla Kokoszek

Drugi projekt, którego wykonawca zostanie wyłoniony w ramach tego przetargu, dotyczyć będzie planowanej budowy kilkuset metrów trasy rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów na odcinku od ul. Fabrycznej do ul. Kartuskiej. Opracowanie swoimi granicami nawiązywać ma z jednej strony do istniejącej drogi rowerowej po stronie ul. Kartuskiej, z drugiej zaś do projektu budowy trasy wzdłuż ul. Nowatorów na odcinku od ul. Fabrycznej do ul. Budowlanych. W ten sposób przygotowana zostanie cała dokumentacja dla brakującego brakującego jeszcze odcinka do ronda turbinowego (na skrzyżowaniu ul. Budowlanych/Nowatorów).


Projekty budowlane dla obu przedsięwzięć mają być gotowe do końca sierpnia. Realizacja inwestycji powinna zakończyć się do 2020 r. - oba zadania są współfinansowane w ramach mechanizmu zintegrowanych inwestycji terytorialnych (transport miejski) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020.



Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Izabela Biała (0)
www.gdansk.pl
izabela.biala@gdansk.pl
więcej tekstów autora
wcześniejsza wiadomość
Sukces gdańskiego florecisty. Adam Podralski dwukrotnie najlepszy w Pucharze Europy
późniejsza wiadomość
Świetne i niedrogie pomysły na walentynki last minute. Be…