Aż 13 mln złotych więcej na komunikację. Nie będzie podwyżek biletów

W budżecie Gdańska na 2018 rok zwiększono środki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej do 315,4 mln złotych. Dla porównania: w 2017 roku pula na ten cel wynosiła 302,5 mln złotych. Dodatkowe blisko 13 mln złotych przeznaczone zostaną głównie na zwiększenie częstotliwości funkcjonujących już linii autobusowych i tramwajowych.

Aż 13 mln złotych więcej na komunikację. Nie będzie podwyżek biletów
A
A
data publikacji: 05 lutego 2018 r.

W tym roku ZTM zwiększy częstotliwość niektórych linii tramwajowych i autobusowych
W tym roku ZTM zwiększy częstotliwość niektórych linii tramwajowych i autobusowych
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W trakcie grudniowej sesji Rady Miasta Gdańska, kiedy władze miasta tłumaczyły, na co zamierzają wydać środki z tegorocznego budżetu Gdańska, podkreślały m.in. zwiększenie środków na transport publiczny. Dzięki większej liczbie pieniędzy zrealizowanych zostanie dodatkowych 200 tys. wozokilometrów – to jednostka stosowana w transporcie kołowym, jest równa jednemu kilometrowi drogi wykonanej przez dany środek transportu w określonym czasie.


Co konkretnie oznacza to dla gdańskiego pasażera?

Jak informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, rok 2018 jest pierwszym pełnym rokiem kursowania linii 115 z wydłużoną trasą przebiegającą przez teren Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, dlatego też na ten rok trzeba było zaplanować większe środki na jej dalsze funkcjonowanie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku linii 195 kursującej na Wzgórzu Mickiewicza. Ta linia była jednak zupełnie nowym projektem, który wszedł w życie w trakcie roku (pod koniec maja – red.). 2018 będzie dla niej pierwszym pełnym rokiem kursowania.

A jeśli chodzi o nowości, to tuż po zakończeniu ferii zimowych, 12 lutego, zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 156, która zatrzymuje się m.in. przy ul. Przemyskiej, Lawendowym Wzgórzu, Szadółkach i Rębowie. Na prośbę seniorów, którym zależy na dobrym, wygodnym dojeździe do UCK, ZTM wydłużyło trasę linii 283 - przez Młyniska i Letnicę do Nowego Portu.

- Planujemy również zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów na Gdańsku Południu, aby dostosować podaż do ciągle rosnącego popytu – zdradza wicedyrektor Zomkowski. - W planach mamy również wydłużenie trasy linii 149 z Wrzeszcza PKP , przez ul. Kościuszki, do Wrzeszcza Dolnego, w rejon ul. Kochanowskiego. Ta dzielnica starzeje się i potrzebna jest większa dostępność transportu publicznego dla osób starszych – tłumaczy.

Z roku na rok przybywa pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku, przybywa więc i wozokilometrów. W całym 2018 r. zaplanowano w sumie 14 474 400 wozokilometrów dla tramwajów. Będzie to o 50 tysięcy więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kolejne 150 tys. wozokilometrów (ze wspomnianej puli 200 tys. - red.) przeznaczono na kursy autobusowe. Przez cały 2018 rok wykonają one zatem 17 466 200 wozokm. W 2017 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 17 316 200 wozokm.

W ciągu ostatnich siedmiu lat bardzo mocno wzrosła liczba wozokilometrów na liniach tramwajowych - o blisko 1,4 mln! Wpływ na to miały m.in. nowo powstałe linie tramwajowe prowadzące na Chełm oraz na Ujeścisko. Dla porównania: w 2011 roku było to 13 088 249, w kolejnych trzech latach już pół miliona więcej, ale liczbę 14 mln przekroczono dopiero w 2016 r.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku

W przypadku linii autobusowych, wzrost liczby wozokilometrów nie jest tak spektakularny. W latach 2011-2014 była ona niezmienna i wynosiła 17 244 856,3 wozokm. W ciągu kolejnych dwóch lat ich ilość nawet zmniejszono, a tendencję tę odwrócono w ubiegłym roku.

Większą liczbę tramwajów na pewno odczują w tym roku mieszkańcy południowych dzielnic, zwłaszcza Chełmu oraz Łostowic-Ujeściska. Ich ilość na pewno będzie się też zwiększać w kolejnych latach. Będzie to miało związek z powstaniem nowych tras tramwajowych: tzw. Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa powinna rozpocząć się wiosną br., a zakończyć w 2019 roku, a także tzw. Nowej Warszawskiej. W jej przypadku prawdopodobnie w połowie bieżącego roku ogłoszony zostanie przetarg na jej realizację.

I jeszcze jedna ważna informacja: w tym roku władze Gdańska nie planują podwyżek cen biletów na komunikację miejską. 


Warto też już dziś sprawdzić rozkłady jazdy linii autobusowych: 113, 156, 174, 213 i 574. W poniedziałek, 12 lutego, wprowadzone zostaną zmiany w ich funkcjonowaniu: 

Linia 113

Modyfikacji ulegnie trasa w obu kierunkach. Autobusy pojadą według nowego rozkładu jazdy i nową trasą na obszarze osiedla „Moje Marzenie”. Szczegółowa trasa w obu kierunkach: Orunia Gościnna - … - Świętokrzyska - Niepołomicka - Kampinoska – Srebrna - Niepołomicka - Przebiśniegowa - Wielkopolska - … – Olimpijska.

Zmianie ulegną wszystkie rozkłady jazdy tej linii.

Linia 156

W związku z rosnącymi potrzebami przewozowymi w kierunku nowych osiedli w ciągu ul. Jabłoniowej, zwiększeniu ulegnie częstotliwość funkcjonowania:

w dni powszednie:
  • w szczycie porannym z co 15  minut do co 10 minut w okresie nauki szkolnej oraz z co 20 minut do co 15 minut w okresie ferii i wakacji
  • w międzyszczycie i wczesnym wieczorem z co 30 minut do co 20 minut
w soboty:
  • w godzinach ramowych 09:00-17:00 z co 30 minut do co 20 minut
Linia 174

Na wniosek mieszkańców, trasa wybranych kursów tej linii zostanie wydłużona z pętli Otomin przez ul. Słoneczną, Sulmin aż do Starej Piły (pętla przy skrzyżowaniu z ul. Dworcową). Korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy. W związku ze zwiększeniem częstotliwości kursów linii 156, autobusy linii 174 nie będą już zajeżdżać na przystanek „Czermińskiego”.


Korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 213 i 574. Można je sprawdzić na stronie gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego.


Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora