Na całym świecie kwiecień obchodzony jest jako Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu - także w Gdańsku odbędzie się wiele wydarzeń poświęconych temu zagadnieniu.
- Takie akcje są niezwykle potrzebne - mówiła w naszym programie „Wszystkie Strony Miasta”, w czwartek, 5 kwietnia, 2018 r., dr Anna Budzińska, dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. - Po każdej akcji kwietniowej obserwujemy, że wzrasta liczba osób, która szuka pomocy - w tym liczba dzieci, która się zgłasza do poradni prowadzonej przez Instytut.
Czytaj też: Jedyna taka klasa dla dzieci z autyzmem. Gdańska szkoła pionierem w Polsce
Jak tłumaczy, Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu pozwala szeroko informować społeczeństwo o tym zaburzeniu, o którym wciąć powszechnie wiemy niewiele.
- Mimo tego, że dziś dużo się o nim mówi, i można znaleźć wiele informacji w internecie, ta wiedza cały czas nie jest wystarczająca. Szczególnie w mniejszych miastach. A trzeba podkreślić, że autyzm jest problemem, który dotyczy całego społeczeństwa. Liczba dzieci z autyzmem dramatycznie rośnie. Jeszcze 20 lat temu mówiło się, że autyzm ma jedno dziecko na 10 tys. W tej chwili mówi się, że nawet jedno na 45-68 ma to zaburzenie.
Małgorzata Rybicka - prezes Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym, oraz dyrektor Specjalnego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem - tłumaczy, że wiele symptomów autyzmu da się szybko rozpoznać.
- Dziecko nie patrzy, nie reaguje na swoje imię, nie posługuje się mową w sposób funkcjonalny albo w ogóle nie mówi, nie rozumie mowy, przejawia dużo zachowań stereotypowych, ma bardzo sztywne zainteresowania - wymienia Rybicka.
- Postawienie diagnozy dziecku z autyzmem opóźnia (przyp. red. prawidłowy) rozwój fizyczny - dodaje Budzińska. - Dzieci z autyzmem, kiedy się rodzą, bardzo często otrzymują 10 punktów w skali Apgar, często są bardzo ładne, bardzo sprawne fizycznie. Zaczynają chodzić około 1. roku życia, wspinają się na sprzęty, potrafią siadać - wszystko o czasie. Patrząc na dziecko nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia z jakimś zaburzeniem.
Czym jest autyzm i jaka jest dzisiaj jego skala?
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju.
Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3. roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nieleczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku.
Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.
Według danych Autism Europe 0,6 % populacji Unii Europejskiej dotkniętych jest autyzmem, co stanowi około 5 milionów osób (szacunki z 2009 r.). Natomiast szacunki w USA mówią, że jedno na 166 urodzonych dzieci jest dotkniętych tym rodzajem niepełnosprawności. W Polsce dokładnych statystyk nie ma, ale organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobom autystycznym oceniają, że w naszym kraju takich osób jest ok. 30 tys.
Czytaj też: Niebieska Fontanna Neptuna. Gdańsk Solidarnie dla Autyzmu [LISTA WYDARZEŃ]