Link do opisu wydarzenia: Spektakl(C)hamlety: Duchy ojców

Spektakl(C)hamlety: Duchy ojców

Data: 28 czerwca 2012 r.
Godzina: 18.00
Miejsce: Aula. 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego ul. Wita Stwosza 55
Wstęp: WSTĘP WOLNY
Organizator: AKADEMICKIE CENTRUM KULTURY „ALTERNATOR”

Szczegóły wydarzenia

WTORKOWA SCENA TEATRALNA ALTERNATORA

28 czerwca (wyjątkowo w czwartek) 2012, godz. 18.00 aula. 1.43
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 55

WSTĘP WOLNY


28 czerwca 2012 roku Grupa Teatralna Zakładu Karnego w Gdańsku – Przeróbce już po raz drugi zaprezentuje w ramach Sceny Teatralnej Alternatora Uniwersytetu Gdańskiego zaprezentuje powarsztatowy pokaz (C)hamlety: Duchy Ojców. Jest to pokaz finalizujący trzymiesięczną pracę osadzonych nad tekstami Szekspira.

„Warsztaty te były przeznaczone dla skazanych, którzy już mieli za sobą lub byli w trakcie terapii dla uzależnionych, dlatego też wybór Szekspira wydaje się być dość naturalnym, bo to właśnie w jego dramatach możemy odnaleźć odtworzenie relacji komunikacji międzyludzkiej, zależności panujące w systemie społecznym, winę, karę, szaleństwo...możemy odnaleźć siebie. Skazani podjęli próbę odnalezienia siebie poprzez stworzenie nowej roli dla siebie” - mówi Magdalena Zelent, która przez trzy miesiące jeździła do więzienia realizować zajęcia ze skazanymi. (C)hamlety: Duchy Ojców to efekt tej pracy.

 

Według autorki projektu - w teatrze, podobnie jak w terapii, odbywa się przekaz nieograniczony żadnymi ramami konwencji czy możliwościami percepcji. To co najistotniejsze i dotąd nieznane jest możliwe do przekazania i przeżycia. Teatr jest zatem jedną z nielicznych form przekazu, dających możliwości komunikacji „bez granic.” Proces twórczy odbywa się w terapii, a twórczość teatralna jest terapią.

 

„Od marca do czerwca, spotykając się raz w tygodniu, próbowaliśmy wspólnie interpretować istotę tekstu szekspirowskiego, od analizowania na poziomie słowa poprzez ukazywanie, wyzwalanie określonych emocji, do utożsamienia się z pewnymi relacjami międzyludzkimi. W tytułowych , (C)hamletach będzie można zobaczyć interpretacje monologu z Hamleta „być albo nie być” w kilku wersjach (w różnych tłumaczeniach), wykonanych przez skazanych. Ten słynny monolog potraktowałam jako punkt wyjścia do pracy nad emocjami osadzonych, i uczyniłam z niego oś spektaklu finałowego”