
Rozkosz fot. Krzysztof Kadys
Platforma oparta jest na formule konkursowej, której rezultatem jest kilkudniowy pokaz wybranych prac. W edycji 2019 wybór spektakli powierzony został 10-osobowej komisji, w której znajdują się przedstawiciele artystów, dziennikarzy, kuratorów i teoretyków tańca.
Pokazy finałowe Polskiej Platformy Tańca są okazją do zaproszenia dyrektorów festiwali, ośrodków tańca, dziennikarzy i kuratorów tańca z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Dzięki temu PPT finałowe spektakle mają szansę na zaistnienie na międzynarodowej scenie choreograficznej.
Idea Polskiej Platformy Tańca zrodziła się w 2003 roku, w formule przeglądu „taniec.pl” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Do pomysłu powrócono pięć lat później. Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Art Stations Foundation zorganizowały trzy edycje Polskiej Platformy Tańca – w 2008, 2010 i 2012 roku. Od 2013 roku na mocy porozumienia z dotychczasowymi organizatorami, głównym organizatorem Polskiej Platformy Tańca jest Instytut Muzyki i Tańca, który do tej pory zorganizował dwie edycje – w 2014 roku w Lublinie oraz 2017 roku w Bytomiu. Od tamtej pory Platforma wędruje po kraju i jest organizowana we współpracy z działającym lokalnie środowiskiem tańca.
W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zaprezentowane zostaną następujące spektakle:
„This is the Real Thing” – Anna Nowicka, Nowy Teatr w Warszawie
5 września 2019, g. 16.00, 45 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U
W centrum tego spektaklu znajduje się ciało. Ciało, które migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne faktury, fragmenty emocji, sytuacji, lecz żadna z nich nie osadza się w formie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń i stawiający pytanie o to, czym ciało faktycznie jest, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świadomie konstruować.
choreografia: Anna Nowicka
dramaturgia: Mateusz Szymanówka
reżyseria: Anna Nowicka
wykonanie: Anna Nowicka
muzyka: Adam Świtała
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future
produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
koprodukcja: Art Stations Foundation
partnerzy: rezydencja artystyczna we Fabrik Potsdam i Centrum w Ruchu
Spektakl powstał w ramach programu: „Poszerzanie Pola”.
Kuratorka: Joanna Leśnierowska
premiera: 07.11.2018 Nowy Teatr w Warszawie
__________________________________
POPULUXE – Wojciech Grudziński, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
6 września 2019, g. 18:00, 50 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U
Wywodzący się z połączenia słów luksus i popularność, termin Populuxe był nową estetyką konsumpcyjną w połowie XX wieku w USA. Populuxe istnieje w formach, fakturach i kolorach. Oscyluje między prywatnym a publicznym, między architekturą Googie a figurą Siergieja Diagilewa, między nierównym podziałem dóbr, a ekologią ─ w celu stworzenia syntetycznej formy choreograficznej. Populuxe funkcjonuje w duchu wulgarnej radości z tego, aby żyć luksusowo.
choreografia i reżyseria: Wojciech Grudziński
dramaturgia: Joanna Ostrowska
wykonanie: Wojciech Grudziński, Ilona Gumowska
muzyka: Wojtek Blecharz
kostiumy: Clovis Nix
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
wideo: Maciej Bychowski
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach Solo Projekt Plus 2018
premiera: 12.05.2018, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań
Spektakl powstał w ramach Solo Projekt Plus 2018 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
______________________________________
„KIO in motion” – Małgorzata Haduch, Krakowska Orkiestra Improwizująca
6 września 2019, g. 21:30, 50 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U
KIO in Motion to projekt, który powstał z fuzji artystycznych poszukiwań choreografki
Małgorzaty Haduch oraz Pauliny Owczarek, założycielki Krakow Improvisers Orchestra. We
wspólnym projekcie krakowskie artystki badają przełożenie systemów improwizacji
dyrygowanej w muzyce na budowanie kompozycji choreograficznej. Używając
niewerbalnego języka gestów i znaków, dyrygujący komponuje muzykę i choreografię. W ten sposób zaciera się granica pomiędzy rolami dyrygenta i choreografa.
choreografia: Małgorzata Haduch
reżyseria: Małgorzata Haduch, Paulina Owczarek
wykonanie: Małgorzata Haduch, Jan Lorys, Aniela Pramik, Maria Mavridou
muzyka: Krakowska Orkiestra Improwizująca dyrygowana przez Paulinę
Owczarek
reżyseria świateł: Filip Marszałek
kostiumy: Unfinished Company
produkcja: Aliaksandra Shauchuk
koprodukcja: Krakowska Jesień Jazzowa
partnerzy: Fundacja Dom Kultury Alchemia, Platforma „Free The Dance”, Galeria „ii”, Scena Supernova
premiera: 15 listopada 2018, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Projekt „KIO in Motion” częściowo zrealizowany w ramach „Stypendium
Twórczego Miasta Krakowa 2018”- stypendystka Małgorzata Haduch.
______________________________________
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK / Jakub Lewandowski, "Rozkosz"
7 września 2019, g. 20:00, 60 min
bilety: 20 zł N, 15 zł U
Najeść się, nażreć, „nażyć”, obkupić, żeby urwać z doczesności jak najwięcej. Więcej mocy, więcej cali, więcej paneli, więcej pikseli, więcej złota, więcej żarcia, więcej, więcej, więcej…
Fałsz przeczy pięknu, a jednak dajemy się nabrać. Wraz z trwaniem spektaklu bohaterowie coraz bardziej będą obnażać swoją naturę, odsłaniać wypełniającą ich od wewnątrz brzydotę.
ONI – będą powoli zrzucać swe maski:
Mówiąc – bez zrozumienia
Jedząc – bez opamiętania
Tańcząc – bez rytmu
Myśląc – o sobie
I Niszcząc – innych.
Ile Diabła w Aniele, tyle Zwierzęcia w Człowieku.
A jeśli na scenie w którymś momencie naprawdę pojawi się dzikie zwierzę – przyjdzie zadać pytanie – co widzimy naprawdę...?
choreografia: Jakub Lewandowski
asystentka choreografa: Dominika Wiak
wykonanie: Dominika Wiak, Wojciech Furman, Daniel Leżoń, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz, Michał Woźnica
reżyseria świateł: Paweł Murlik
muzyka: Michał Lis
scenografia i kostiumy: Jakub Lewandowski
wideo: Paweł Szymkowiak
produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
premiera: 29 września 2018 roku, Bytom