artMUSE 2
PIEKŁO NIEBO
koordynacja: Patrycja Ryłko
artyści: Jürgen Amthor, Aleksandra Chomicz & António Xavier, Ingo Dietzel, PGR ART [Robotnicy Sztuki: Mikołaj Robert Jurkowski & Sylwester Gałuszka], Marek Rogulski, Ursula Scherrer & Flo Kaufmann, Robert Sochacki, Igor Toschevski, Ania Witkowska
Piekło Niebo
W projekcie Piekło Niebo zaprezentowany zostanie szereg inicjatyw i interwencji artystycznych, odnoszących się bezpośrednio do złożonej historii Wyspy Spichrzów, jak również do dzisiejszej specyfiki tego miejsca. Projekt podkreśla dynamikę krańcowo różnych możliwości, sugeruje metaforyczne konstrukcje i proponuje przesunięcia w przestrzennych przyzwyczajeniach, związanych z funkcjonowaniem miasta, a przede wszystkim Wyspy Spichrzów. Pomimo dualizmu, podkreślonego w tytule, cała ta formacja zdarzeń stara się raczej tworzyć mosty, skróty myślowe, łączenia i dialogi niż podkreślać granice, różnice czy procesy wykluczenia/oddalenia.
Kilkunastu zaproszonych artystów odniosło się dosłownie lub wyobrażeniowo do idei samej wyspy, której znaczenie funkcjonuje tutaj w kategoriach zarówno utopijnego raju, jak również oddalonego, złowrogiego obszaru wyznaczonej separacji. Dla jednych jest to miejsce, które w wyobrażeniu funkcjonuje jako trudno dostępne, nieodwiedzane, niezamieszkane, zapomniane, zarośnięte dziką roślinnością i przede wszystkim niebezpieczne, z kolei przez innych postrzegane jest jako niezwykle osobliwe, tajemnicze, a nawet magiczne. Ponadto, niezaprzeczalnym faktem jest, że gdańska wyspa, która fizycznie mieści się dosłownie w centrum, jednocześnie dla większości mieszkańców okazuje się jedną z najbardziej oddalonych wyobrażeniowo przestrzeni miasta.
Projekt Piekło Niebo, będący efektem z góry nieokreślonych spotkań i dyskusji artystów, biorących w nim udział, okazał się zaskakująco spójnym komentarzem o nieco pesymistycznym i osobliwym zabarwieniu, jak również realną sposobnością zagospodarowania, przeorganizowania przestrzeni wyspy- tej faktycznej i wyobrażeniowej, tej dzisiejszej i tej związanej z ciągle możliwie zmienną przyszłością.
Artyści:
Jürgen Amthor (D) prezentuje w Mieszkanie z morskim klimatem w centrum miasta prawdopodobny scenariusz rewitalizacji Wyspy Spichrzów na przykładzie wyspy- o podobnym położeniu i specyfice, Der Teerhof w Bremie. Podszyte grozą miejsce zostało zamienione na komfortowe, acz nieco oniryczne osiedle mieszkalne.
Aleksandra Chomicz (PL) & António Xavier (P), rozwijają projekt Cuda Niewidy oparty na geocachingu. Ta nowoczesna technologia pozwala przy użyciu gps’ów na lokalizowanie kodów 2D, które odczytane w telefonie, prowadzą do poszukiwanych historii, swobodnych narracji autorstwa naturalnych mieszkańców Wyspy tzw. Bezdomnych. Opowiadają oni o Nie-Miejscu, Bez-Domności, Cudach Niewidach...
Ingo Dietzel (D) w swoim pomyśle Hommage à Kraftclub wyświetla wzorowane na renesansowych wzorach tapety w przestrzeni wyspy, tworząc w ten sposób obszary o subtelnej urodzie, które pozwalają zatrzymać się, zapomnieć lub zaakceptować charakter tego miejsca.
PGR ART [Robotnicy Sztuki: Mikołaj Robert Jurkowski & Sylwester Gałuszka] (PL) zaprezentują projekt badawczy Pod Ochroną, który będzie miał dwie formy realizacji: instalacji na samej Wyspie, oraz ankiety, przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska, z zapytaniem o pomysły/propozycje na przyszłe losy Wyspy.
Marek Rogulski (PL) z okazji 20-lecia swojej działalności na Wyspie po raz kolejny zaktywuje przestrzeń swojej pracowni Spiż 7. Rogulski zaprezentuje dwie wystawy: Antycypacje oraz gościnne Ćiśnienie, które będą połączone z koncertem współczesnej muzyki improwizowanej.
Ursula Scherrer & Flo Kaufmann (CH) gromadzą swoje znaleziska w postaci dźwięków i obrazów, a następnie łączą je z przedwojennymi fotografiami i drukami. Irisiyawa – Atlantyda Oceanu Indyjskiego, to legendarna zatopiona wyspa. Wyspa Spichrzów, dawny skład, będący obecnie ruiną przedwojennych zabudowań, to dzicz w obrębie zurbanizowanej przestrzeni miasta. Magazyn czasu. Część całości, będąca jednocześnie jednością samą w sobie i na swój sposób, zatopioną wyspą.
Robert Sochacki (PL) stworzy interaktywną instalację Wstęp Wzbroniony
Igor Toschevski (MK) zrealizuje tworzący się na bieżąco projekt Territories, w którym artysta ogłasza i ustanawia niezależne Wolne Terytorium przy pomocy środków propagandowych oraz fizycznych ograniczeń. Każde działanie czy przedmiot znajdujący się wewnątrz wyznaczonych granic Terytorium zostają ogłoszone działaniami i przedmiotami artystycznymi.
Ania Witkowska (PL), dla której inspiracją stały się amatorskie filmy Rene Magritte'a, w wideo peleryna podtrzymuje magiczną atmosferę miejsca poprzez powtarzającą się czarno-białą sekwencję filmu, który może nas przenieść gdzieś do równoległej rzeczywistości.