Orkiestra PFB
Radosław Droń – dyrygent
Anna Fabrello – sopran
Łukasz Załęski – tenor
Leszek Kułakowski – fortepian, aranżacja
Piotr Kułakowski – kontrabas
Tomasz Sowiński – perkusja
Prowadzenie: Krzysztof Dąbrowski
W programie perły literatury operowej, włoskiej i polskiej, m.in.:
Giacomo Puccini – Vissi d’arte, vissi d’amore z opery Tosca
O mio Babbino caro z opery Gianni Schicchi
E luceby le Stelle z opery Tosca
Nessum Dorma z opery Turandot
Stanisław Moniuszko – Ten zegar stary z opery Straszny dwór
Aria z kurantem z opery Straszny dwór
Prząśniczka
Georges Bizet – Habanera z opery Carmen
Edward Curtis – Torna a Surriento
Luigi Denza – Funiculì, Funiculà
Czas trwania koncertu: ok. 100’
Premierowy projekt Beautiful Jazzy Opera jest to pierwsza próba w Polsce syntezy arii operowych i idiomem jazzu. Projekt prof. Kułakowskiego łączy klasyczną operę z elementami jazzu i nasycony harmoniką, intensywnym rytmem, motoryką, improwizacją. Projekt traktuje arie operowe zgodnie z oryginałem, a stosunku jeden do jednego. Plan harmoniczny towarzyszący ariom jest wzbogacony, nasycony bogatą harmoniką i oryginalną aranżacją Leszka Kułakowskiego. Aranżacje Kułakowskiego dodają nowych kolorów, nie burząc dominującego charakteru poszczególnych arii. Delikatnie dodają wysublimowanych szczegółów w fakturze aranżacyjnej. Arie są pretekstem do lekkich, improwizacyjnych wędrówek jazzmanów.
Wydarzenie adresowane jest zarówno do fanów zarówno klasycznej opery, jak i publiczności szukającej „świeżych”, muzycznych emocji. Solistami są wybitni śpiewacy operowi: Anna Fabrello - sopran i Łukasz Załęski - tenor. Całość oparta na solidnej jazzującej sekcji rytmicznej, złożonej z wybitnych polskich jazzmanów: Leszka Kułakowskiego - aranżacje, fortepian, Tomasz Sowińskiego - perkusja, Piotra Kałakowskiego - kontrabas.
Leszek Kułakowski
Pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowego Komeda Jazz Festival (30 edycji) (www.komedajazz.com) oraz Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy (jedynego w Polsce konkursu dla jazzowych kompozytorów - X edycji).
W twórczości kompozytorskiej zafascynowany jest jazzem traktowanym jako tworzywo uniwersalnej narracji muzycznej. Jest jednym z niewielu kompozytorów na świecie łączącym jazz z muzyka artystyczną tzw. „Third Stream”. Skomponował kilkaset utworów na różne obsady jazzowe. W małych formach jazzowych eksperymentuje z materią dźwiękową łącząc treści jazzowe z aleatoryzmem (Aleatomodalblues), serializmem (Seriablueslizm), polimodalizmem, politonalnością (Gonitwa nr 7).
Współpracował z wieloma czołowymi postaciami polskiego jazzu i koncertował w najważniejszych festiwalach jazzowych kraju i scenach Europy Zachodniej (Niemcy, Holandia, Francja, Hiszpania) i Stanach Zjednoczonych. Do najważniejszych utworów należą; „Missa Miseri Cordis” - na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, „Piano concerto” na fortepian z orkiestrą, „Sketches for jazz trio & symphony orchestra”, „Dyskretny urok konsonansów” na orkiestrę smyczkową, „Ewencja”, „Free Steps”, „Walczyk Dekadencki” – na trio jazzowe i orkiestrę,„Eurofonia" na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę, „Aleatomodalblues”, „Cap Ca Rap”, „Repetition 2005” na big-band jazzowy, „Ostinatopermutacje" na skrzypce, klarnet basowy, marimbę, gran cassa, fortepian, suita „Red Ice” na jazz trio & strings, i wiele innych.