Link do opisu wydarzenia: LAS - Schronienie Ofiar. Kryjówka Zbrodni

LAS - Schronienie Ofiar. Kryjówka Zbrodni

Data: 30 sierpnia 2024 r. - 28 lutego 2025 r.
Miejsce: Muzeum II Wojny Światowej plac Władysława Bartoszewskiego 1, Gdańsk
Organizator: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Szczegóły wydarzenia

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprasza na wystawę czasową LAS - Schronienie Ofiar. Kryjówka Zbrodni.

Tematem ekspozycji jest historia II wojny światowej opowiadana z perspektywy kompleksów leśnych: ich znaczenia w wojnie obronnej, miejsca schronienia ofiar, twierdzy partyzanckiego oporu, ale też miejsca zbrodni. Las to esej wystawienniczy, który interdyscyplinarnie łączy historię ze sztuką i ekologią. Las to pierwotny dom, naturalny habitat, wspierający ludzką żywotność, a przez wojnę - skażony zbrodnią. W czasie konfliktu militarnego pomógł niektórym ocalić życie,  ale też przechowuje tajemnicę  śmierci ofiar.

Celem wystawy jest upamiętnienie ofiar w 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej, której działania toczyły się także na terenie obszarów leśnych.

Wystawa podzielona jest na pięć obszarów tematycznych:  

KAMPANIA POLSKA 1939 ROKU - ze szczególnym uwzględnieniem początku wojny na Półwyspie Westerplatte (walki w Lesie Westerplackim).

LAS/MATECZNIK  – schronienie ofiar, z podkreśleniem dramatu ludności żydowskiej i polskiej na terenie Zamojszczyzny.

LAS/TWIERDZA  - stanica partyzanckiego oporu i samoobrony (m.in. Lasy Janowskie i Puszcza Solska, Bory Tucholskie, Wileńszczyzna, Nowogródczyzna, Wołyń).

LAS/ZAGŁADA - miejsce zbrodni: m. in. lasy Pomorza, Las Katyński, syberyjska tajga, niemieckie nazistowskie obozy koncentracyjne, ukrywane w lesie lub posiadające zaplecze leśne; miejsca masowych pochówków celowo zalesiane przez oprawców.

NARUSZENIA EKOSYSTEMU LEŚNEGO WSKUTEK DZIAŁAŃ WOJENNYCH.

Motywem przewodnim scenografii las – pierwotny dom, skażony przez wojnę. Obok artefaktów historycznych na wystawie wyeksponowane zostaną dzieła sztuki: obraz Wilhelma Sasnala Shoah/Las, videoinstalacja Mirosława Bałki Winterreise: The Pond oraz Bambi, rzeźba Magdaleny Abakanowicz  Androgyne na trapezie oraz 5 instalacji (abakanów): Red -Brown, 1969, Otwarty ,1967. Black Garment 8,1977,  Czarna,1979, Tuba, 1976,  a także projekt Zielnik i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca.

Wystawie będzie towarzyszył katalog, a wokół ekspozycji przewidywane są m.in. działania edukacyjne, naukowe i artystyczne oraz strefa odpoczynku.

Miejsce