Link do opisu wydarzenia: Kierunek: Islandia

Kierunek: Islandia

Data: 4 - 16 października 2022 r.
Miejsce: Gdański Teatr Szekspirowski ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk
Wstęp: Bilet normalny: 15 zł, karnet jednodniowy 20 zł, karnet dwudniowy 40 zł
Organizator: Gdański Teatr Szekspirowski

Szczegóły wydarzenia

Spektakl w duchu "zero waste", zabawna historia Polki podbijającej Islandię, potańcówka dla dzieci z dj-em, koncert islandzkiej gwiazdy Eurowizji. To wszystko i wiele więcej będzie można zobaczyć od 4 do 16 października w ramach przeglądu kultury i sztuki Islandii, KIERUNEK: ISLANDIA.

baner promujący wydarzenie: Kierunek Islandia

 

„Kierunek: Islandia” zaprezentuje różnorodne zjawiska artystyczne tego małego, 350- tysięcznego kraju. Będzie też punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji artystów na emigracji. Spotkanie poruszające ten temat poprowadzi Emiliana Konopko, autorka bloga Uthule Tule poświęconego kulturze i sztuce islandzkiej. Rozmawiać będzie m.in. z Ewą Marcinek, która robi karierę literacką w Islandii.

„Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją niestandardową, impresaryjną, stawiającą na działania międzynarodowe, budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach. Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. »Treasure Island – Theater Inclusions« – nasz polsko- islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów. Tym razem nieco dalszych. A przecież wydaje nam się, że tak wiele o nich już wiemy. Islandia to (witajcie stereotypy!) kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy. Dobrze, że mamy Gudmundura Thorvaldsson i wskazanych przez niego, jako kuratora
projektu, islandzkich artystów, którzy do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę” – mówi Agata Grenda, Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Na kooperację, zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami, stawia właśnie kurator programu „Kierunek: Islandia”, Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 r. przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge – kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań – i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji, zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 rok, a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film „Wolka” z udziałem polskiej aktorki.

Projekt Kierunek: Islandia / Treasure Iceland-Theatre Inclusions realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.

PROGRAM WYDARZEŃ W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM:

4 PAŹDZIERNIKA, 19.00
NA WYSPIE NIGDZIE/ØLAND

spektakl w wykonaniu MARBLE CROWD
Bohaterami spektaklu jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć z pamięci znany im wcześniej świat, potykają się o przeszłość i teraźniejszość, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.

Realizatorzy
Pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent
Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
Scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir
Reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson
Muzyka: Gunnar Karel Másson
Dramaturgia: Igor Dobricic
Pomoc w przebieraniu: Tanja Huld Levý
Projekcje: Guðmundur Úlfarsson
Zdjęcia: Owen Fiene
Marketing: Kara Hergils
Produkcja: Marble Crowd
Pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson
Koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Edukacji Islandii, Miasto Rejkiavik, Ambasada Islandii w Oslo
Obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga
Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
Czas trwania: 2h (z przerwą)

7 PAŹDZIERNIKA, 19.00
ISLANDIA POLEROWANA

spektakl w wykonaniu REYKJAVÍK ENSEMBLE
Spektakl teatru fizycznego, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę, po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa, opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi analizę relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię. Po spektaklu odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie emigranta artysty za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej – Uthule Tule) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.

Realizatorzy
Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
Tekst i produkcja: Ewa Marcinek
Inspicjentka: angela rawlings
Muzyka: Anna Halldórsdóttir
Reżyseria światła: Juliette Louste
Rekwizyty: Michael Godden
Dyrektor techniczny: David Nelson
Zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line
Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic,
Rakel Snorradóttir
Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson

8 PAŹDZIERNIKA, 11.00
BABY RAVE DJ IVAR PETUR
POTAŃCÓWKA

Szalone tańce-połamańce dla dzieci powyżej 2 lat i rodziców, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívara Pétura. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i przenieść się do kolorowego świata pełnego balonów i baniek mydlanych.

9 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CLUB ROMANTICA

spektakl w wykonaniu ABENDSHOW
Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. „Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Koncepcja: Friðgeir Einarsson
Reżyseria: Pétur Ármannsson
Scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir
Choreografia: Ásrún Magnúsdóttir
Opis: Ólafur Ágúst Stefánsson
Muzyka: Snorri Helgason
Dźwięk: Baldvin Þór Magnússon
Obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason
Czas trwania: 80 min.

11 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CZŁOWIECZA ISTOTA BEZNADZIEJNA
SPEKTAKL

Siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwycięstwo w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku! Islandzka opera młodego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących twórców islandzkich, Adolfa Smári Unnarssona. Bohaterowie paradują po scenie, szukając sensu i kontemplując. Nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson
Tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson
Scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir
Dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson
Reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason
Projekcje: Elmar Þórarinsson
Dyrygent: Pétur Björnsson
Asystent reżysera: Magnús Thorlacius
Oprawa graficzna: Gréta Þorkelsdóttir
Zdjęcia: Gunnlöð Jóna Rúnarsdóttir
Orkierstra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-
Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir
Obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir,
Ólafur Freyr Birkisson

13 PAŹDZIERNIKA, 19.00
DOLINA/THE VALLEY
SPEKTAKL

Nagroda Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą. Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego? Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
Scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
Światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
Produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó,
Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík
Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture
Fund, Garðabær Fund
Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Czas trwania: 60 min.

16 PAŹDZIERNIKA, 20.00
HATARI
KONCERT

Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publiczność
mogła poznać Hatari, zachwycić się lub oburzyć, podczas występu zespołu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.

ISLANDZKIE KINO NOIR / PRZEGLĄD FILMÓW W CENTRUM FILMOWYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

Kuratorem przeglądu filmów jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”.

14 PAŹDZIERNIKA / 16.00, 18.00
PAŃSTWO W PAŃSTWIE (BORGRÍKI) 100 MIN., ISLANDIA 2011

„Borgríki” to kryminał o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje proceder human traffic i sutenerstwa. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z prof. UAM Anną Mrozewicz i Jackiem Godkiem.

15 PAŹDZIERNIKA, 16.00
WIR (BRIM) 88 MIN., ISLANDIA 2010

Intrygujące połączenie elementów morskiego thrillera, „nordic noir” i kina grozy. Fabuła „Wiru” opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi statku rybackiego, do której dołącza, na czas jednego rejsu, kobieta.

15 PAŹDZIERNIKA, 18.00
WOLKA 100 MIN., POLSKA/ISLANDIA 2021

Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczenia z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej głównym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z odtwórcami głównych ról w filmie „Wolka” – Olgą Bołądź i Gudmundurem Thorvaldssonem.