
Ponad sto prac wykonanych według najnowszych trendów światowego designu przez absolwentów gdańskiej ASP można zobaczyć w Muzeum Bursztynu. Wszystkie powstały pod kierunkiem prof. Sławomira Fijałkowskiego, któremu w marcu 2006 r. zostało powierzone stworzenie pracowni projektowania biżuterii w Gdańsku.
Sławomir Fijałkowski, absolwent łódzkiej ASP, uzupełniał naukę w renomowanych szkołach w Niemczech i Austrii. Czynnie zajmuje się projektowaniem produktu i biżuterii autorskiej we współpracy z renomowanymi producentami. Uczestniczył w ponad 50. wystawach, był jurorem w międzynarodowych konkursach i kuratorem wielu wystaw, m.in. Gdańsk Baltic Amber Biennale. Był inicjatorem, a zarazem wydawcą - Trend Book-ów, wspólnie z Wydziałem Promocji Urzędu Miejskiego w Gdańsku. W wydawanych systematycznie co roku, od 2011 publikacjach systematyzuje i prognozuje trendy stylistyczne i wykorzystuje je w praktyce, ilustrując m. in. pracami swoich studentów.
Jego osobiste zaangażowanie, umiejętności dydaktyczne oraz własne doświadczenia jako wybitnego projektanta i wykonawcy, mają ogromny wpływ na prace, które wyszły z jego pracowni
Dla gdańskiego bursztynnictwa kształcenie młodych twórców według najlepszych światowych standardów jest nie do przecenienia. Monika Pisarek, Emilia Kohut, Alina Filimoniuk-Pilecka, Sara Gackowska, Monika Reptowska, Marta Hryc, Marta Flisykowska to tylko kilka wybranych nazwisk, które pojawiają się najczęściej przy okazji różnorodnych wystaw i konkursów.
W październiku 2007r. na Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczęła działalność Pracownia Projektowania Biżuterii - prowadzona wówczas w trybie fakultatywnym. W międzyczasie zmieniał się profil Pracowni, jej nazwa, punkty odniesienia, zakres zainteresowania studentów, ale jedna rzecz pozostawała niezmienna - ważnym wyróżnikiem zawsze był dla nas bursztyn bałtycki i jego endemicznie gdański charakter.
Dzisiaj pod szyldem Design Eksperymentalny wciąż zajmujemy się projektowaniem biżuterii i poszukiwaniem użytkowego, stylistycznego i artystycznego kontekstu dla bałtyckiego bursztynu. Ważnym narzędziem analitycznym okazała się publikacja Trend Book, dzięki której gdańska Akademia stała się opiniotwórczym miejscem kształtowania trendów oraz awangardowych postaw artystycznych, a nasi absolwenci aktywnymi projektantami, potrafiącymi sprostać wymogom seryjnej produkcji lub kreować własne, autorskie kolekcje.
Tradycyjne rzemieślnicze techniki cenimy w takim samym stopniu, jak cyfrowe technologie CAD / CAM. Staramy się podtrzymywać kontakt z gdańskimi mistrzami złotnictwa oraz lokalnym przemysłem, jednocześnie konfrontując nasze dokonania z większością wiodących ośrodków akademickich w Europie oraz we współpracy z China Central Academy of Fine Arts w Pekinie i Hong Kong Design Institute, z którymi podpisaliśmy bilateralne umowy.
Wystawa design:LAB – design:HUB jest pierwszą, przekrojową próbą retrospekcji osiągnięć najmłodszej generacji trójmiejskich projektantów biżuterii i jednocześnie pierwszą próbą podsumowania trafności naszych koncepcji dydaktycznych, dla których jednoznacznym punktem odniesienia pozostaje współczesne wzornictwo.
Wszystkim moim byłym, obecnym i przyszłym studentom dziękuję za możliwość wspólnego studiowania trudnej sztuki zapominania (i uczenia się wciąż od nowa).
Prof. Sławomir Fijałkowski
Dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
W Pracowni Projektowania Biżuterii (od 2013 r. pod nazwą Design Eksperymentalny) studiowało łącznie: na studiach stacjonarnych 2007-2013 ok. 80 studentów; na studiach licencjackich od 2012 – ok. 70 studentów; na studiach magisterskich od 2013 – ok. 40 studentów, na studiach doktoranckich od 2012 – 3 studentów. Dyplomy magisterskie w zakresie projektowania biżuterii zrealizowało w latach: 2010-2015 – 8 studentów
Dyplomy magisterskie i licencjackie w zakresie projektowania produktu zrealizowało w latach 2012-2015- 20 studentów.