Link do opisu wydarzenia: Wystawa „Sąsiedzi. Wątki polskie w niemieckiej sztuce współczesnej” w ggm

Wystawa „Sąsiedzi. Wątki polskie w niemieckiej sztuce współczesnej” w ggm

Data: 23.04 do 28.05.2010
Godzina: wt.-niedz. 11-17
Miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa, róg ul. Szerokiej i Grobli I
Wstęp: wolny
Organizator: Gdańska Galeria Miejska

Szczegóły wydarzenia

Wystawa „Sąsiedzi. Wątki polskie w niemieckiej sztuce współczesnej” pokazywana przez miesiąc w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa prezentuje prace niemieckich artystów zainspirowanych Polską, jej historią, mieszkańcami i zwyczajami. W tym samym czasie w CSW „Łaźnia” odbywa się druga część wystawy „Sąsiedzi. Wątki niemieckie w polskiej sztuce współczesnej” złożona z prac polskich artystów.

Artyści prezentowani w 4g: Anke Beims, Günter Grass, Constantin Hartenstein, Inken Hilgenfeld, TomKorn, Michael Kurzwelly, Jan Poppenhagen, Dietmar Schmale, Tom Schön, Clemens Wilhelm

Kuratorzy: Magdalena Ziomek-Beims, Kamil Kuskowski, Iwona Bigos

Poniżej przedstawiamy projekty artystów biorących udział w wystawie:

Anke Beims
Polscy teściowie / Polnische Schwiegereltern, fotografie 2010

Artystka portretuje polskich rodziców, których dzieci wyjechały za granicę. Beims, sama skoligacona z polską rodziną, z ciekawością obserwuje polskich teściów. Efektem tego spojrzenia, obcego i jednocześnie rodzinnego, są obrazy o marzeniach i tęsknotach rodziców, czekających na te coraz rzadsze i krótsze wizyty ich synów i córek, którzy żyją już w innej, trochę obcej i bardzo niezrozumiałej rzeczywistości. To poemat o niespełnionych oczekiwaniach, odejściu, ale też o powrotach i miłości.

Günter Grass
Podróżując po Polsce / In Polen unterwegs, akwaforta 1972
Polska gęś / Polnische Gans, akwaforta 1981

W wystawie biorą udział dwie prace noblisty. W Podróżując po Polsce widzimy typowo polską aleję. Natomiast Polska gęś jest ilustracją opisu świątecznej gęsi z Blaszanego bębenka.

Constantin Hartenstein
Smingus Dingus, instalacja wideo 2008

Artysta sfilmował sytuację „lanego poniedziałku” w Trójmieście komentując ją w
następujący sposób: Gdańsk, Gdynia i Sopot, pomiędzy kościołem i lunchem, spacerowiczami
i myjącymi okna chowają się dzieci z pistoletami na wodę gotowe do ataku w ramach
wielkanocnego rytuału na polskim wybrzeżu.

Inken Hilgenfeld
Gorzki/Herb, instalacja graficzna 2010
Instalacja składa się z obrazów pojedynczych polskich albo niemieckich słów ilustrujących naszą wspólną historię, takich jak wina, przeznaczenie, ochrona czy strzał. Dopełnia ją portret
polskiego orła, który wydaje się jakby być trochę połatany czy pobrudzony historią.

Tom Korn
Gdańsk, obraz 2007
Zieleniak, obraz 2007
Przystanki, obraz 2006
Kantor, obraz 2006

Artysta ten posługujący się bardzo specyficzną techniką budowania obrazów z kawałków wykładziny dywanowej, jest nieustannym podróżnym, częstym gościem wschodniej części Europy. Zafascynowany konstruktami komunistycznej architektury przetwarza je w quasi „pluszowy konstruktywizm”. Wybierając materiał, który z jednej strony kojarzy się z przytulnością, jest sam w sobie miękki i właściwie zmuszający do dotyku, zachęca odbiorcę do haptycznego
zapoznania się z obrazem obrazu, a polskie blokowiska, zniszczone przystanki stają się mniej
kanciaste i nieprzyjemne.

Michael Kurzwelly
Słubfort, Miasto nad Odra, performance, zostanie wykonany 16.04.2010
Witamy w Beelitz / Willkommen in Beelitz, video 2008

Film pokazuje pięknie odremontowane, ale opustoszałe miasteczko. Kurzwelly oprowadza po nim polskich robotników sezonowych i próbuje przekonać ich do zasiedlenia i spolonizowania wymierającej wschodniej prowincji Niemiec. Jest to kontynuacja jego projektów z serii Konstrukcje Rzeczywistości / Wirklichkeitkonstruktionen.

Jan Poppenhagen
DonPoleOne, fotografia 2007
Clown, fotografia 2008
To Box, video 2003
Artysta pokazuje dwa zdjęcia z serii M jak Moabit, w której portretuje „osobistości” tej bardzo kontrowersyjnej dzielnicy stolicy Niemiec. Donpoleone to dumny i być może niebezpieczny moabitański Polak: Donpoleone to skrzyżowanie słów Pole, w języku niemieckim Polak i Don Corleone, najbardziej znany mafioso znany z filmu Francisa Forda Coppoli „Ojciec Chrzestny”. Clown to jedynie hip-hopowa maskarada, w kolorach flagi biało-czerwonej, polska wersja socjopatycznego wroga Batmana, Jokera.

Tom Schön
Okolica na przeciwko / Die Gegend gegenüber, instalacja przestrzenna, 2010
Instalacja w postaci zawieszonego w przestrzeni surowego jajka ilustruje polsko-niemieckie sąsiedztwo i delikatność i kruchość polsko-niemieckich tematów.

Clemens Wilhelm
Ona szuka jego / Sie sucht ihn, multimedia 2010
To praca o marzeniach Polek, które próbują zmienić swoje życie, poznając przyszłego niemieckiego partnera za pomocą usług internetowego rynku matrymonialnego. Na stronach agencji matrymonialnych prezentują się polskie kobiety, młode, dojrzale i te już starsze. Nigdy nie jest za późno na marzenia. W przeciwieństwie do pań ich potencjalni niemieccy partnerzy pozostają niewidoczni. Praca Clemensa Wilhelma nawiązuje do jednego z bardziej rozpowszechnionych niemieckich stereotypów dotyczących Polaków, a raczej Polek, jako dobrego i pięknego materiału na żonę.

Dietmar Schmale
Restytucja – wymiana kulturalna / Restitution – kultureller Ausstausch, dokumentacja
performance, 2010
Ten konceptualny artysta parafrazuje etos polskiej sprzątaczki, sam wcielając się w jej rolę,
sprzątając przez 10 dni w polskich domach i instytucjach, dokumentując ten specyficzny
performance.

Wernisaż: piątek, 23 kwietnia 2010, o godz. 20 w 4g

www.ggm.gda.pl