tłumaczenie: Lech Bądkowski
adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski
reżyseria: Remigiusz Brzyk
opieka scenograficzna: Katarzyna Zawistowska
asystentki reżysera ds. scenografii: Monika Ostrowska, Katarzyna Skoczylas
muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz
obsada:
Jakub Ehrlich
Edyta Janusz-Ehrlich
Jacek Gierczak
Agnieszka Grzegorzewska
Wioleta Karpowicz
Jacek Majok
Hanna Miśkiewicz
Jadwiga Sankowska
Wojciech Stachura
Joanna Tomasik
Krystian Wieczyński
ze specjalnym udziałem Danuty Stenki
premiera: 25 października 2014
spektakl dla dzieci w wieku od lat: 10
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego | www.klasykazywa.pl
Partner premiery: Europejskie Centrum Solidarności
„Życie i przygody Remusa” Aleksandra Majkowskiego to pierwsza powieść w całości napisana w języku kaszubskim i jednocześnie główna epopeja literatury kaszubskiej, nie bez przesady porównywana z „Panem Tadeuszem” Adama Mickiewicza. Świat realny miesza się w niej ze światem kaszubskich legend i baśni. Bohaterem opowieści jest Remus, Kaszub, który przez swoją wadę wymowy i niejasne pochodzenie staje się outsiderem. Jako dziecko Remus zostaje poproszony o pomoc przez uwięzioną królewiankę; jako dorosły rusza w podróż po regionie, handlując książkami i tocząc walkę ze Smętkiem, kaszubskim diabłem. „Życie i przygody Remusa” to barwne dzieło na miarę „Don Kichota”, gdzie w podróży po Kaszubach bohaterowi towarzyszy wierny przyjaciel, grajek Trąba.
Spektakl w Miniaturze to opowieść o straconej tożsamości, o miejscu zapomnianym. Żeby je na nowo odnaleźć, trzeba pokonać trzy zjawy: Strach, Trud i Niewarto.
Adaptację powieści przygotował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miniatury, reżyser i dramaturg. Przedstawienie reżyseruje Remigiusz Brzyk, jeden z najciekawszych współczesnych polskich reżyserów, twórca nagradzanych przedstawień „Czarownice z Salem”, „Historia o Miłosiernej, czyli testament psa”, „Brygada szlifierza Karhana”, „Korzeniec” czy „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł”. Nad scenografią pracują – pod kierunkiem reżysera i scenografki Katarzyny Zawistowskiej – dwie studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: Monika Ostrowska i Katarzyna Skoczylas. Jako kompozytor muzyki do spektaklu debiutuje Adrian Jerzy Amrugiewicz, realizator dźwięku i akustyk, autor ścieżek dźwiękowych do licznych spektakli przygotowywanych z dziećmi i młodzieżą w Miniaturze.
O konkursie „Klasyka Żywa”
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.
Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl
O artystach
Remigiusz Brzyk | reżyseria
Reżyser, scenograf, pedagog. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1995) i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1998), gdzie studiował na roku prowadzonym przez Krystiana Lupę. W 1996 roku asystował Lupie przy inscenizacji „Rodzeństwa” Thomasa Bernharda (Stary Teatr w Krakowie). Jako reżyser zadebiutował w 1998 roku przedstawieniem „Foma” według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Od tego czasu zrealizował kilkadziesiąt spektakli na najważniejszych scenach w Polsce. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, m.in. „Złotą Maskę” w Łodzi dla najlepszego reżysera sezonu (1999); Laur Konrada oraz Nagrodę Publiczności za reżyserię przedstawienia „Czarownice z Salem” Arthura Millera na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (2001); łódzką „Złotą Maskę” za reżyserię przedstawień „Historia o Miłosiernej, czyli testament psa” Ariano Suassuny (2004) i „Brygada szlifierza Karhana” Vaska Kani (2009); nagrodę główną za reżyserię spektaklu „Korzeniec” na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2012) oraz wyróżnienie za koncepcję wizualną spektaklu „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł” na XLIX Przegląd Małych Form Teatralnych KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014). Jest wykładowcą wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Aktorskim i Lalkarskim (kierunek reżyseria teatru lalek). Przedstawienie „Remus” będzie pierwszą realizacją Remigiusza Brzyka w teatrze lalkowym.
Romuald Wicza-Pokojski | adaptacja i dramaturgia
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności”.Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W Miniaturze zrealizował spektakle „Baltic. Pies na krze” i „Brzydkie kaczątko”.
Katarzyna Zawistowska | opieka scenograficzna
Studiowała architekturę wnętrz i scenografię na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w 2003 r. W 2005 ukończyła podyplomowe studia 'architektura+dialog'. W latach 2001-2003 staż w Pracowni Scenografii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta. Realizuje projekty scenograficzne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. Prezentowała swoje projekty podczas Quadriennale Scenografii w Pradze w 2007 r. W 2008 rezydencja artystyczna na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre w Korei Południowej. Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). Konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia w Tczewie.
Monika Ostrowska | asystentka reżysera ds. scenografii
Studiowała architekturę wnętrz najpierw na Politechnice Białostockiej (uzyskując tytuł inżyniera architekta wnętrz w 2012), by potem kontynuować naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tytuł magistra sztuk zdobyła pracą dyplomową z aneksem ze scenografii w czerwcu 2014 roku. Jej początkowa ścieżka zawodowa związana była z architekturą wnętrz, odbyła praktyki w biurach architektonicznych Archi+ w Białymstoku, Arch-deco w Gdyni i ProArte w Sopocie. Brała też udział w warsztatach projektowych dotyczących zagospodarowania wirydarza i wejścia do Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2013 roku odbyła staż we włoskiej firmie Mobilificio Saita w ramach programu Erasmus. W latach 2011-2014 realizowała projekty prywatnych wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. Kontynuuje również swoje prace scenograficzne – w 2013 roku prezentowała projekt scenograficzny na Festiwalu Scenografia 6D. Sześć wymiarów scenografii, w 2014 roku zaprojektowała scenografię do etiudy filmowej Adriana Apanela.
Katarzyna Skoczylas | asystentka reżysera ds. scenografii
Absolwentka kierunku architektura wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aneks do dyplomu ze scenografii. W ramach programu Erasmus odbyła praktyki we Włoszech.
Adrian Jerzy Amrugiewicz | muzyka | debiut
Realizator dźwięku, artysta dźwiękowy, producent muzyczny. Współpracował między innymi ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST, wrocławskim Radiem Traffic, Agencją Gra, Ragtime, Agencją Artron, realizował także nagrania lektorskie dla Nitro Lydstudio w Oslo. Realizator dźwięku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Muzyka do spektaklu „Remus” jest jego debiutem kompozytorskim w teatrze profesjonalnym.

Remus
25 października 2014 (sobota), godz. 19.00 | premiera
następne spektakle:
26 października 2014 (niedziela), godz. 17.00
27 października 2014 (poniedziałek). godz. 10.00
27 października 2014 (poniedziałek), godz. 17.00 – specjalny pokaz dla nauczycieli
z województwa pomorskiego
Europejskie Centrum Solidarności, pl. Solidarności 1 w Gdańsku
Bilety na spektakle popremierowe w cenie 21 zł indywidualny, 19 zł rodzinny (od 4 osób) do nabycia na godzinę przed spektaklem w miejscu prezentacji w kasie teatralnej w Europejskim Centrum Solidarności, pl. Solidarności 1 w Gdańsku. Bilety grupowe w cenie 17 zł.
Wejście na specjalny pokaz dla nauczycieli bezpłatny na podstawie wcześniejszej rezerwacji oraz wypełnionego formularza dostępnego na stronie teatru.
Rezerwacja biletów tel. 58 341 12 09 wew. 35, bilety@teatrminiatura.pl