
W gdańskim kinie Żak będzie można zobaczyć Przynętę Marka Jenkina, zwycięzcę 19. edycji Nowych Horyzontów, Emę Pablo Larraína, przebój nadchodzącej edycji festiwalu i jeden z najbardziej ekscentrycznych filmów ostatniej edycji NH. Liberté Alberta Serry.
Program
24.07.2020
G.16.30 / PRZYNĘTA / Bait / r. Mark Jenkin / Wielka Brytania / 2019 / BAFTA 2020: Najlepszy debiutujący brytyjski reżyser, Nowe Horyzonty 2019: Grand Prix, Nagroda Publiczności / 90 min.
G.18.20 / EMA / r. Pablo Larraín (Nie, El Club, Jackie) / Chile / 2019 / 102 min.
G.20.30 / LIBERTÉ / r. Albert Serra (Śmierć Ludwika XIV) / Francja, Hiszpania, Portugalia / 2019 / MFF w Cannes 2019: Nagroda Specjalna Jury w przeglądzie Un Certain Regard / 132 min. / od 18 lat
25.07.2020
G.16.15 / LIBERTÉ
G.18.40 / PRZYNĘTA
G.20.30 / EMA
26.07.2020
G.16.00 / EMA
G.18.00 / LIBERTÉ
G.20.30 / PRZYNĘTA
PRZYNĘTA / Bait / r. Mark Jenkin / Wielka Brytania / 2019 / BAFTA 2020: Najlepszy debiutujący brytyjski reżyser, Nowe Horyzonty 2019: Grand Prix, Nagroda Publiczności / 90 min.
Ostentacyjnie oldskulowy, zrealizowany kamerą 16 mm debiut Jenkina to wielkie odkrycie ostatniego Berlinale. Jego vintage’owy styl, na który składają się m.in. czarno-biała taśma, wyeksponowane w ręcznej obróbce ziarno i zarysowania, a także inspirowany szkołą radziecką ostry montaż, nie ma w sobie nic anachronicznego. Dowodzi, że tradycja może być inspirująca i żywa. Przynęta opowiada o gentryfikacji, kapitalizmie, turystycznym tsunami i klasowych konfliktach. Kornwalijska wieś, w której rozgrywa się akcja, przechodzi właśnie transformację z osady rybackiej w nadmorski kurort. Bracia Ward zmuszeni są sprzedać dom londyńczykom, którzy przerabiają go, dekorując ściany linami, sieciami i innymi akcesoriami symbolizującymi „tradycję” i „autentyczność”, czyli wszystko to, co turyści niszczą. Ekonomiczna, społeczna i kulturowa degradacja rybaków rodzi frustrację, która prowadzi do otwartej wojny z aroganckimi, bogatymi przyjezdnymi. Konflikt eskaluje, gdy młody Ward zaczyna flirtować z córką londyńczyków, panną Leigh. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Jenkin nieprzypadkowo dobrał swoim bohaterom nazwiska przywołujące historię kina. Nawet w takich detalach reżyser staje po stronie tradycji. Małgorzata Sadowska / nowehoryzonty.pl
EMA / r. Pablo Larraín (Nie, El Club, Jackie) / Chile / 2019 / 102 min.
Nieuchwytna jak płomień, białowłosa, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Pożar, o którym opowiada nowy film Pabla Larraína („Jackie”) zaczyna się od kontrowersyjnej decyzji Emy (magnetyczna Mariana Di Girolamo) i jej męża Gastona (Gael Garcia Bernal), by oddać adoptowanego syna. Na zgliszczach małżeństwa i teatru (on jest choreografem, ona tancerką w grupie tanecznej), w rytm seksualnego, agresywnego reggaetonu, Ema tworzy nowy porządek. W nowym świecie pożądanie nie musi być binarne, kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia. Improwizowany film Larraína (scenariusz był ledwie naszkicowany) to także manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść - tańczy. Nowehoryzonty.pl
LIBERTÉ / r. Albert Serra (Śmierć Ludwika XIV) / Francja, Hiszpania, Portugalia / 2019 / MFF w Cannes 2019: Nagroda Specjalna Jury w przeglądzie Un Certain Regard / 132 min. / od 18 lat
Uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury na festiwalu w Cannes oda do wyrafinowanej dekadencji, która – jak twierdzi Serra – ma europejskie korzenie. Bo tylko tu społeczeństwo za sprawą libertyńskich wartości odważyło się postawić estetykę przyjemności wyżej niż moralność. „Chciałem nakręcić film o nocy – mówił reżyser – nie taki, którego akcja rozgrywa się nocą, ale film poświęcony logice nocy, która zmienia naszą percepcję, zasady moralne, wszystko. Film opowiadający o utopii seksualnego wyzwolenia, gdy różnice między ludźmi znikają: nie ma kobiet i mężczyzn, sług i panów, pięknych i brzydkich. O doskonałej, dziwnej, mrocznej utopii, braterstwie ciał.” Nocą w leśnej głuszy jak na scenie wśród dekoracji spotykają się przedstawiciele XVIII-wiecznej francuskiej arystokracji i ich zagraniczni goście, by oddać się rozpisanej na role orgii. Pogrążeni w mroku, pośród szeptów i jęków, zmierzą się z własną i cudzą zachłannością, skonfrontują z obnażeniem, przymusem i pragnieniem. W drodze do „pełnego życia” przekroczą kolejne granice. Agnieszka Szeffel / nowehoryzonty.pl
Bilety na seanse filmowe można nabywać w przedsprzedaży nie wcześniej niż na tydzień przed wybranym seansem (wyłącznie w kasie Klubu Żak). Przyjmowanie rezerwacji jest ograniczone do 20 miejsc na dany seans. Miejsca nie są numerowane. Rezerwacje wyłącznie na adres poczty elektronicznej kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje przez kasę należy odebrać na 30 minut przed seansem.
Karty Klubowe 2020 zachowują ważność do 31 marca 2021 roku (uwaga: nie będzie sprzedaży Kart Klubowych na 2021 rok).