|
Patronat medialny:
![]() |
Wystawa rzeźb z alabastru.
Muzeum Narodowe w Gdańsku we współpracy z Les Musées royaux d′Art et d′Histoire w Brukseli, Rijksmusuem w Amsterdamie, Skulpturensammlung w Berlinie oraz wieloma polskimi instytucjami przygotowuje unikatową w skali kraju, a nawet Europy wystawę Materia światła i ciała. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI–XVII wieku.
Celem ekspozycji jest ukazanie alabastru przede wszystkim jako materiału wykorzystywanego w różnych kontekstach, głównie w sztukach plastycznych. Dlatego wystawę otwierać będzie prezentacja niezwykłych właściwości alabastru. Barwa, miękkość, delikatność, przepuszczalność światła to cechy charakterystyczne tego materiału, które z kolei przez wieki inspirowały uczonych i artystów do dostrzegania w nim czegoś więcej niż tylko drobnokrystalicznej odmiany gipsu. Alabaster był także ceniony jako zamiennik marmuru. Z drugiej strony wiele drewnianych rzeźb pokrywano jasną polichromią i złoceniami, co miało naśladować alabaster.
Na główną część wystawy będą się składać dzieła powstałe w XVI i XVII wieku w Mechelen i Antwerpii (Belgia). Na ten czas przypadł szczyt popularności alabastru, który w warsztatach rzeźbiarskich Południowych Niderlandów stosowany był na skalę niespotykaną nigdy przedtem ani nigdy potem. Alabaster był ceniony od starożytności, a jego siła oddziaływania trwa po dzień dzisiejszy. Dlatego dzieła warsztatów niderlandzkich zostaną skonfrontowane z rzeźbami średniowiecznymi, a także z późniejszymi pracami rzeźbiarzy niderlandzkich czynnych w Polsce lub artystów miejscowych inspirujących się importami.
Zaprezentowane zostaną eksponaty z polskich kolekcji muzealnych (np. z Muzeum Narodowego w Gdańsku, Warszawy, Wrocławia, Szczecina) i zbiorów kościelnych (m.in. z Jasnej Góry w Częstochowie, Krakowa, Wrocławia). Prawdziwym rarytasem na wystawie będą obiekty wypożyczone z bogatej kolekcji Les Musées royaux d′Art et d′Histoire w Brukseli oraz Rijksmusuem w Amsterdamie, nigdy wcześniej niepokazywane w Polsce. Uzupełnieniem będą dzieła ze Skulpturensammlung w Berlinie. Łącznie pokazanych zostanie 75 obiektów.
Wystawie towarzyszyć będzie katalog eksponowanych obiektów oraz mapka ze wskazaniem najważniejszych zachowanych zabytków alabastrowych w gdańskich kościołach. W czasie trwania wystawy odbędą się cztery wykłady tematyczne dla dorosłych, a także będą prowadzone zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży szkolnej. Przewidziane są także warsztaty dla osób niewidomych i niedowidzących. Z myślą o nich zostaną przygotowane etykiety w alfabecie Braille′a, opisy w systemie audiodeskrypcji oraz tyflograficzna mapa wybranych obiektów służąca do poznania dzieł sztuki za pomocą dotyku.
Nieznany rzeźbiarz południowoniderlandzki
Śpiąca nimfa, ok. 1550-1560
Wymiary: 20,5 x 32,3 x 11,1
Rijksmuseum w Amsterdamie, nr inw. BK-1979-7
Gerhard Hendrik ? (1559-1615)
Relief Zerwanie owocu z Drzewa poznania dobra i zła, ok. 1589 r.,
z epitafium Caspara von Heseler auf Waldau (zm. 1577) i jego żony Elisabeth von Domlaw (zm. 1589)
Wymiary: 29,5 × 29,5 cm
Kościół garnizonowy p.w. św. Elżbiety Węgierskiej we Wrocławiu



