Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku prof. Ludmiła Ostrogórska
zaprasza na wystawę:
Maciej Sieńkowski | I belive in art with all my heart
07.11. – 27.11.2014
Wernisaż 7 listopada 2014, godz. 18:00
Duża Aula Wielkiej Zbrojowni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
ul. Targ Węglowy 6 (wejście od ul. Tkackiej)
wystawa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 - 18:00

I believe in art with all my heart
Wystawa prac Macieja Sieńkowskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jest spontaniczną reakcją na jego śmierć, która nastąpiła nagle 28 kwietnia 2014 roku. Studyjny charakter pokazu ma być w założeniu wstępem do ewentualnego szerszego opracowania jego twórczości. Do Auli Wielkiej Zbrojowni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zostanie przeniesiona część obrazów, obiektów i projekcji video zgromadzonych w pracowni artysty. Celem wystawy jest prezentacja oryginalnej postawy twórczej Sieńkowskiego oraz podkreślenie jego przynależności do środowiska artystów Trójmiasta. W ciągu dwudziestu pięciu lat swojej działalności współpracował m.in. z Galerią Koło, której był współzałożycielem, ale też z galerią C14, galerią Jesionowa i galerią Wyspa. Przez wiele lat pracował w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. W ostatnich latach niewiele wystawiał, choć cały czas systematycznie pracował. Tuż przed śmiercią przygotowywał się do realizacji obiektu-biurka pt. Art Temple.
Twórczość Macieja Sieńkowskiego wyrastała z tradycji konstruktywizmu, minimalizmu i konceptualizmu. Do tych kierunków zbliżało go dążenie do uzyskania logicznej struktury obiektu sztuki oraz używanie adekwatnych środków dla przedstawianej koncepcji. Jego prace są zwarte, nie ma w niech elementów zbędnych, wątków pobocznych. Oprócz tradycyjnych technik plastycznych, używał komputera, posługiwał się wydrukiem, fotografią, stosował przekaz audiowizualny a realizację niektórych prac zlecał. Nie fetyszyzował roli artysty ani użytych mediów w procesie powstawania obiektu sztuki.
Tytuł wystawy I believe in art with all my heart został wzięty z jednego ze sloganów, którymi Maciej Sieńkowski często się posługiwał. Wierzę w sztukę całym sercem - trawestując tą niemal euforyczną deklarację można powiedzieć - wierzę w sztukę mimo wszystko, ponieważ działalności Sieńkowskiego towarzyszyło zwątpienie w komunikatywność sztuki oraz głęboka refleksja nad jej końcem. W jego rozumieniu w tym obszarze wszystko już zostało powiedziane, wszystko odkryte, nie ma więc miejsca na oryginalność i rewolucje. Sztuka stała się zamkniętą dziedziną, której relacje z rzeczywistością potoczną przestają mieć znaczenie, istnieją jedynie reakcje na informacje historyczno-krytyczne zrodzone w jej obrębie. Efektem tej mutacji jest metasztuka – niezrozumiała, a w rezultacie niepotrzebna.
Semiotyka – ścisły związek przekazu i znaku jest ważnym wyznacznikiem w twórczości Macieja Sieńkowskiego. Doskonałym narzędziem pracy w tym polu stał się krój pisma zaprojektowany przez Władysława Strzemińskiego. Zawierał w sobie sprzeczne elementy. Z jednej strony wyrafinowaną formę; harmonijny, wręcz piękny kontrast krzywej do prostej, z drugiej zaś nieczytelność poszczególnych liter. Z tych względów ów krój był wręcz idealny do komentowania skomplikowanej sytuacji współczesnej sztuki. Maciej Sieńkowski na jego podstawie stworzył i opracował kilka wersji własnego Alfabetu. Użył go do przepisania w trzech różnych egzemplarzach książki Stefana Morawskiego zatytułowanej „Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki”. Powstały w ten sposób absolutnie hermetyczne obiekty, umieszczane dodatkowo w gablotach. Następnie namalował cykl obrazów pt. „Cytaty z Morawskiego”, które są powiększonymi stronami ze wspomnianej wyżej książki. Abstrakcyjny biało-niebieski wzór pokrywający płaszczyzny obrazów jest faktycznie tekstem o sztuce, którego widz nie jest w stanie odczytać.
Wszystkie dojrzałe prace Sieńkowskiego, na pozór abstrakcyjne, czy wręcz dekoracyjne, mają w sobie zakodowany konkretny przekaz. Wydają się chłodne, intelektualne, zdystansowane. Ale logiczna, geometryczna i wyważona struktura jego prac często zasłania silne emocje. Wskazywać na to mogą następujące zdania ukryte w niektórych obrazach: Hide your pain. Hide your fear. Hide your shame. Hide your hate.
Krzysztof Wróblewski
MACIEJ SIEŃKOWSKI
Urodzony w 1962 r. w Gdańsku.
Studia na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej w latach 1981-85. Następnie w latach 1985-90 studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki w PWSSP w Gdańsku.
Dyplom w pracowni prof. Hugona Laseckiego. Od 1990 r. pracował jako pedagog w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. W 1995 roku współtworzył gdańską Galerię Koło. Zmarł 28 kwietnia 2014 roku.
Wystawy indywidualne:
1990 - Galeria „Wyspa”, Gdańsk
1996 - „Art circles” - galeria „Koło”, Gdańsk,
1997 - „Alfabet” - galeria „Koło”, Gdańsk,
1997 - „Alfabet” - galeria „Kameralna”, BWA, Słupsk,
1999 - „Wierzę w sztukę całym sercem” - Państwowa Galeria Sztuki, Sopot,
2010 - „Sztuka do wnętrza” - galeria Jesionowa 4/3, Gdańsk,
2011 - „Wielka sztuka nie umiera” – Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk.
Wystawy zbiorowe:
1986 - Galeria „Wlot”, Gdańsk,
1991 - L`exposition De Peintures Polonaises - Rouret (Francja),
1992 - „Kultura i Sztuka 1” - Galeria „C 14”, Gdańsk,z
1992 - „500” - PG, Gdańsk,
1992 - Teatr Wybrzeże, Gdańsk,
1992 - „Bielska Jesień`92” - Bielsko-Biała,
1993 - „Kultura i Sztuka 2” - galeria „Wyspa”, Gdańsk,
1993 - „Sztuka jest kodem, nie gwarą” - Lębork,
1993 - „Wewnątrz, zewnątrz” - „500” PG, Gdańsk,
1993 - Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych - BWA, Wrocław,
1994 - „Dialogi form” - galeria „Arche”, Gdańsk,
1995 - „Kultura i Sztuka 4 - Nowy Jork” - Dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk,
1995 - „Pracownia 500” - Politechnika Gdańska, Gdańsk,
1996 - „Artyści Galerii Koło” - galeria „Koło”, Gdańsk,
1996 - „Aneks x 5” - galeria „Kameralna”, BWA, Słupsk,
1997 - „Artyści Galerii Koło” - galeria „Koło”, Gdańsk,
1997 - „Kolekcja Sztuki Współczesnej na 1000-lecie Gdańska” - Dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk,
1997 - „5 pozycji w kontekście” - Städtischen Galerie im Buntentor Bremen, Brema (Niemcy),
1998 - „Od koncepcji do obrazu” - galeria „Koło”, Gdańsk,
1998 - „Związki naturalne” - galeria „Amfilada”, Szczecin,
1999 - „Pracownia 500” - Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pałac Opatów, Gdańsk,
1999 - „the same = not the same” - Gasworks Gallery, Londyn (Anglia),
1999 - „Artyści Galerii Koło” - galeria „Prowincjonalna”, Słubice,
2002 - „Wizja lokalna. Pokolenia” – dawne kino „Delfin”, Gdańsk,
2007 - „Spotkanie artystyczne po latach” – galeria „Zamek”, Reszel,
2008 - „Forma znak” – galeria Jesionowa 4/3, Gdańsk,