Instytut Kultury Miejskiej kontynuuje cykl filmowy MIASTOPROJEKCJE, którego głównymi bohaterami są miasta. Po inicjującej całość „Tajemnicy Sagrady” zapraszamy 4 grudnia o godz. 19.00 do sieni IKM na film „Blokada” wybitnego, nagradzanego na całym święcie, rosyjskiego reżysera Siergieja Łoźnicy. Gospodarzem spotkań jest wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego - dr Hubert Bilewicz, a jego gościem na najbliższej projekcji będzie Marcin Borchardt – reżyser, scenarzysta, dziennikarz, autor filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych, wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
Miastoprojekcje wpisują się w nurt działań Instytutu Kultury Miejskiej dotyczący inicjowania dyskusji o zmianach we współczesnych miastach, o funkcjach przestrzeni publicznych, aktywizacji mieszkańców do odpowiedzialności za kształtowanie tych zmian. Zapowiedzią cyklu był pokaz filmu „Ludzki wymiar” kończący akcję Targ o Węglowy, w trakcie której IKM zapraszał do wyrażania opinii, udziału w aktywnościach oraz zabrania głosu w debacie wokół Targu Węglowego.
MIASTOPROJEKCJE to cykl projekcji filmowych poprzedzonych krótkimi prelekcjami, a kończonych dyskusją z widzami i zaproszonym gościem. „Miasto jako główny motyw i miasto jako tło filmów. Portrety miast; filmowe apologie i epitafia miejskie. Miejskie mitologie, miejska codzienność i miejskie dramaty. Miasta realne, miasta wirtualne; zrealizowane utopie i nieziszczone projekty. Miasta okiem kamery i miasta oczami artystów; miasta jako pretekst spojrzenia i przedmiot oglądu” - tak opisuje cykl Hubert Bilewicz, gospodarz spotkań.
W kolejnych odsłonach Miastoprojekcji pokażemy m.in. filmy: „Dwugłowy smok”, „Zurbanizowani”, „Megamiasta”, „Detropia” czy „Syndrom wenecki”.
---
Data: 4 grudnia 2013 (środa)
Godzina: 19:00
Miejsce: sień Instytutu Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40
Wstęp wolny
---
Blokada Blockade reż. Siergiej Łoźnica, Rosja, 2006, 52 min
Leningrad, słoneczny dzień 1941 roku. W mieście trwają przygotowania do spodziewanego oblężenia. Łoźnica z uwagą relacjonuje ostatnie szczęśliwe dni jednego z najpiękniejszych miast świata. Balony przeciwlotnicze, przypominające przedwojenne zeppeliny, umundurowane oddziały kobiece, szerokie bulwary, jeszcze wypełnione ludźmi i samochodami. Operatorzy kronik wojennych, z których Łoźnica utkał film, pieczołowicie rejestrowali najdrobniejsze szczegóły codzienności trzyletniej blokady. Reżyser, posługując się perfekcyjnie zrytmizowanym montażem, zdaje reporterską relację z umierania miasta. Oto ludzie, wymieniający rodowe meble na jedzenie i papierosy. Wozy wypełnione dobytkiem starających się uciec nim będzie za późno. Pociągi wypełnione szczęśliwcami, którzy mają gdzie się udać. Ciało kilkuletniego dziecka leżące na schodach. Obserwujemy świat, w którym śmierć jest niezbywalną częścią rzeczywistości – ludzie, przemierzający kilometry po wymarłych ulicach w poszukiwaniu czegokolwiek do jedzenia, przestępują nad umierającymi na bruku towarzyszami niedoli. To zwyczajni mieszczanie, którym przyszło umierać na ulicy w konwulsjach głodu, zamiast zginąć od kuli. Styl Łoźnicy to baczna obserwacja zdarzeń, płynących obok głównego nurtu historii – codzienności zwyczajnych ludzi, którzy przez cztery lata walczyli z głodem. Milion spośród dwóch i pół miliona Leningradczyków nie przetrwało tej walki.
Nagrody: 2005 –MFF Stalker Moskwa; – MFF Kontakt Kijów; 2006 – MFF Kraków: Złoty Smok; 2006 – MFF Jeruzalem
Hubert Bilewicz, historyk sztuki, nauczyciel akademicki, edukator. Pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się badawczo m.in. historią szkoły sopockiej i gdańskiego środowiska artystycznego po 1945 roku. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Współkurator ostatniej edycji festiwalu sztuk wizualnych Alternativa w Gdańsku.
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Partner: Against Gravity – organizator Planete+ Doc Film Festival




