Link do opisu wydarzenia: Finał konkursu „rezydencja/premiera 2009” - „Nie deptać trawnika”

Finał konkursu „rezydencja/premiera 2009” - „Nie deptać trawnika”

Data: 30, 31 maja 2009
Godzina: 19.00
Miejsce: Klub Żak, Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197
Wstęp: Bilety 20,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżkowy
Organizator: Klub Żak

Szczegóły wydarzenia

4 września 2008 roku Klub ŻAK ogłosił ogólnopolski konkurs na projekt spektakli (solo, duet, grupa/teatr) z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego. W maju zostanie zaprezentowany czwarty spośród pięciu zwycięskich projektów. Będzie to spektakl „Nie deptać trawnika” grupy teatralnej w składzie: Arkadiusz Drawc, Marek Elsner, Larysa Grabińska, Maria Miotk, Barbara Pędzich, Katarzyna Szutowicz.
Celem konkursu jest wspieranie, prezentacja oraz promocja tancerzy i teatrów tańca, w szczególności debiutantów, a także konfrontacja różnych technik tańca współczesnego (teatru ruchu) szeroko pojętego oraz wygenerowanie odkrywczych zjawisk na tanecznym rynku.
 

O spektaklu:
"Nie deptać trawnika"
Koncept: Larysa Grabińska
Choreografia: wspólna
Muzyka: Kuba Ptaszek, Bartek Kruszczyński

„Zainspirowani życiem i ideologią hippisów lat '60 rozpoczęliśmy refleksyjną dyskusję. Kim byliby hippisi XXI wieku? Może my nimi jesteśmy? Zadaliśmy sobie pytanie czy godzimy się z takim a nie innym porządkiem rzeczywistości społecznej. Już wiemy, że zostaliśmy wrzuceni w system, z którego nie ma ucieczki (hippisi próbowali uciec - bezskutecznie, w zamian za to system włączył w konsumpcyjny obieg elementy ich tożsamości). Ale my nie chcemy, by szybkość, zmienność, nachalność, powierzchowność, które jawią nam się wokół, pochłonęły nas totalnie. Świadomie wkroczyliśmy w proces, w którym dokonaliśmy próby odwrócenia się od powszechności. Zwróciliśmy się ku sobie. Zaakceptowaliśmy stan bycia u siebie, w zgodzie ze sobą. I już wiemy, że możliwe jest zachowanie siebie nawet w świecie, w którym łatwo się pogubić. Na powrót otwieramy się ku niemu. Ze spokojem i ufnością. Odnajdując zgodę na siebie, wyrażamy zgodę światu.”

O artystach:

Arkadiusz Drawc – urodzony w 1987 roku. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni, Państwowej Szkoły Sztuk Pięknych w Gdyni-Orłowie. Obecnie student Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Rzeźby w Gdańsku. Zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie na ilustrację do bajki (2006), Stypendium Artystyczne Wójta Gminy Szemud, wyróżnienia w innych konkursach malarskich. W swoim dorobku ma autorskie wystawy fotografii. Jest autorem projektu scenografii do spektaklu „Panna Młoda rozebrana przez swych kawalerów, jednak...”, a także finalistą „Kaszubskiego Idola 2008“. Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych ZDARZENIA. Jest członkiem Kaszubskiego Zespołu Pieśni i Tańca „Koleczkowianie“. Uczestniczył w warsztatach tańca współczesnego PARALEL.

Marek Elsner – urodzony w 1982, w Gorzowie Wielkopolskim. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Gorzowie Wielkopolskim i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby. Dyplom w pracowni prof. Sławoja Ostrowskiego ze specjalizacją: Ceramika Artystyczna w pracowni prof. Teresy Klaman. Dwukrotny laureat Stypendium Twórczego Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Uczestnik licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w rozmaitych galeriach. Brał udział w plenerach ceramiki i rzeźbiarstwa. Laureat wielu konkursów m. in. Światowego Konkursu Designboom „Ceramic for breakfast” 2007 (udział w wystawie końcowej stu najciekawszych projektów), II miejsce w konkursie na statuetkę (ceramika) dla VI Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia – Tczew – Europa 2005 oraz Grand Prix Rodowo 2005 - nagroda za najciekawszą pracę plenerową. W latach 1999 – 2002 członek Zespołu Tańca Ludowego „Gorzowiacy”; tancerz, grafik, performer w spektaklach Maybe Theatre Company; w latach 2006 – 2008 aktor Stowarzyszenia Teatralno-Edukacyjnego „Wybrzeżak”; uczestnik warsztatów tanecznych w ramach projektu: Międzynarodowy Po-Most Artystyczny (Gdynia, prowadzący Jacek Krawczyk); Grace Gospel Choir (Sopot) pod dyrekcją J. Klekowieckiej–tenor; uczestnik prezentacji powarsztatowej (taniec współczesny) „Świat zastępczy” Klub Żak, prowadzący Katarzyna Chmielewska oraz Gdańskiej Korporacji Tańca 2008 “Miejscy nomadowie" (choreografia Katarzyna Chmielewska).

Larysa Grabińska – tancerka, studentka MSU na UG (kierunek - pedagogika), absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Lidzbarku Warmińskim (klasa fortepianu), dyplom instruktora tańca. Pierwsze doświadczenia taneczne zdobywała w zespole tańca nowoczesnego w Lidzbarku Warmińskim, prowadzonym przez Krystynę Grabińską. Wielokrotna uczestniczka międzynarodowych warsztatów tanecznych: Gdańsk, Bytom, Kielce, Olecko. Największy wpływ na jej kondycję i świadomość taneczną wywarli: Aleksandra Pietrzykowska (Kielecki Teatr Tańca), Anna Haracz, Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk, Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska, Magdalena Rogalska (taniec towarzyski), Thierry Verger (jazz underground). Współtworzyła spektakle „Między myślą a słowem" z Zuzanną Kolką i Tomkiem Danilukiem (2007), „Panna młoda rozebrana przez swych kawalerów, jednak..." z Marią Miotk (2008), „Mem" z Teatrem Tańca UG (2008).

Maria Miotk – tancerka, magister filozofii i studentka kulturoznawstwa UG. Od 2005 roku tańczy w spektaklach choreografów Teatru Okazjonalnego, a od marca 2009 roku w balecie Państwowej Opery Bałtyckiej. Jak dotąd stworzyła trzy autorskie spektakle, które powstały dzięki stypendium Województwa Pomorskiego dla twórców kultury: „Tierra de Luz” - solo łączące technikę tańca współczesnego z muzyką i tańcem flamenco, duet z Larysą Grabińską pt. „Panna Młoda rozebrana przez swych kawalerów, jednak...” inspirowany obrazem Marcela Duchampa, oraz improwizację „7 linijek”. Od trzech lat współpracuje jako instruktor flamenco i techniki tańca ze szkołą La Pasion, a w gdyńskiej YMCA prowadzi zajęcia z tańca współczesnego dla dzieci. Od dwóch lat jest także nauczycielką flamenco w gdyńskim Centrum Aktywności Seniora. Posiada także doświadczenie w tańcu irlandzkim i capoeirze. Brała udział w wielu projektach (Heart of Ireland, Cool - Tour, Fabryka Papieru) i warsztatach w kraju i za granicą między innymi u Alicii Marquez, Miguela Vargasa, Teo Barei, Thierrego Vergera, Slavy Krichmarieva i Marcela Leemana.

Barbara Pędzich – edukację taneczną rozpoczęła od tańca towarzyskiego, który trenowała przez 8 lat, uzyskując klasę C w tańcach standardowych, oraz B w latynoamerykańskich. Następnie przez 4 lata tańczyła w zespole tańca współczesnego „DASH” działającym przy Kętrzyńskim Domu Kultury pod kierunkiem Agnieszki Kubickiej. Jest absolwentką Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu o specjalności taniec współczesny. Była tancerką kaliskiego zespołu tańca współczesnego "Studnia" prowadzonego przez Annę Wytych – Wierzgasz. Największy wpływ na jej rozwój w dziedzinie tańca współczesnego mieli Witold Jurewicz, Jacek Owczarek oraz Anna Wytych – Wierzgasz. Uczestniczyła w warsztatach, projektach, festiwalach oraz działaniach taneczno – aktorskich na terenie Polski. Obecnie jest związana z Teatrem Tańca UG.

Katarzyna Szutowicz – pierwsze doświadczenia taneczne zdobywała w Teatrze Tańca Tedete, prowadzonym przez Monikę Rudowską w Olsztynie. Wraz z rozpoczęciem studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Gdańskim zaangażowała się w działalność Teatru Tańca UG, założonego przez Anię Rechlewską. Od kilku lat uczestniczy w projektach przygotowanych przez teatr, do najważniejszych zalicza spektakle „ONE SĄ" i „MEM". Rozwija się tanecznie pod okiem doświadczonych członków teatru, a także uczestniczy w warsztatach m. in. na Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu.
 

Bilety ulgowe - za okazaniem aktualnej legitymacji studenckiej, zniżkowe - dla posiadaczy karty klubowej.

Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK. Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb i nd od g.16.00 (kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117). Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.