Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce gdańskiej ASP – podejmuje refleksję dotyczącą twórczości i pedagogiki prof. Witosława Czerwonki (1949-2015), uznanego twórcy multimedialnego, kontrkulturowego, autora inspirujących metod nauczania kilku pokoleń adeptów sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku [wcześniejszej PWSSP].
Konferencja „Bezinteresowność jest skupieniem” odbędzie się w dniach 23-24 II 2018 i towarzyszy problemowej, zbiorowej ekspozycji „Nieistniejąca Pracownia Witosława Czerwonki” organizowanej przez Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku.
W spotkaniu wezmą udział wybitni artyści i teoretycy ze znaczących ośrodków akademickich i naukowo badawczych w Polsce (szczegółowe informacje znajdują się w programie konferencji).
Wykład Inauguracyjny wygłosi Leszek Brogowski profesor Uniwersytetu w Rennes, współtwórca niezależnego ruchu artystycznego w Gdańsku, założyciel Galerii GN, która współpracowała z Galerią AUT i OUT (1978-1981), prowadzonych przez Witosława Czerwonkę, Jerzego Ostrogórskiego, Adama Harasa. Do tych enklaw wolności - przestrzeni prezentacji sztuki tworzonej „tu i teraz” oraz prowokowania i werbalizacji szerszego namysłu nad nowymi działaniami, przyjeżdżali m.in.: Jan Berdyszak, Jerzy Busza, Zbigniew Dłubak, Izabella Gustowska, Ivan Kafka, Andrzej Kostołowski, Paweł Kwiek, Andrzej Lachowicz, Natalia LL, Jerzy Ludwiński, Antoni Mikołajczyk, Andrzej Partum, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Zygmunt Rytka, Jerzy Ryba, Antoni Starczewski, Jan Świdziński, Jerzy Treliński, Zbigniew Warpechowski, Ryszard Waśko, Ryszard Winiarskii i inni. Tytuł konferencji jest nawiązaniem do wspólnego rysunku Leszka Brogowskiego i Witosława Czerwonki z cyklu Rysunki z przyjaciółmi z 9 IX 1981 r. oraz tekstu autorstwa Leszka Brogowskiego z 1981.
Niemal zaraz po dyplomie (PWSSP w Gdańsku, 1972), w ramach którego Witosław Czerwonka opracował cykl surowych obrazów, świadomie „obrazoburczych” wobec wcześniej wypracowanych w uczelni dokonań, w 1973 roku związał się z gdańską uczelnią artystyczną wypracowując innowacyjne metody pedagogiczne, polegające na wymianie doświadczeń artystyczno-teoretycznych. Inicjował wyjazdy do Łodzi: do alternatywnej galerii Strych, na wystawę Lochy Manhattanu (którą zorganizował Józef Robakowski) i do Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego, do Galerii Wschodniej (Adama Klimczaka i Jerzego Grzegorskiego, gdzie bywali też m.in. Leszek Golec i Tatiana Czekalska, Ryszard Waśko − inicjator międzynarodowych Konstrukcji w procesie od 1981), do Muzeum Artystów i Galerii Ślad (Janusza Zagrodzkiego), na plenery w Karlinie, do Koszalina, do Kassel i liczne inne aktywności, stanowiące zaczyn dla idei Pracowni Intermedialnej.
Profesor Czerwonka w sublimacyjny sposób postrzegający funkcjonowanie sztuki współczesnej, był dla Trójmiasta prekursorem sztuki intermedialnej, intertekstualnej, rozciągającej się od wartości medytacyjnych do radykalnie krytycznych – aktywnych w świecie; niekiedy te antytezy spotykają się razem w jednym działaniu, wideo-instalacji czy w environment. Wizja sztuki artysty/pedagoga, jako osmozy delikatnie, ale nieobojętnie oddziałującej na odbiorców, stała się katalizatorem wielu progresywnych poszukiwań uczniów bądź osób, które poza uczelnią (PWSSP/ASP w Gdańsku) spotkają się z jego twórczością, jak i jego osobistą, wynikającą też z wszechstronnego i aktualizowanego nieustannie oczytania: „komparatystyczno-filozoficzną” teorią sztuki. Postawa profesora była przejawem otwartości dla działań artystów młodszego pokolenia, która to w różnorodności postaw artystycznych odnosząc się do kultury współczesnej, przybiera znamiona „implozji”, w rozumieniu Jerzego Ludwińskiego wybuchów do wnętrza - pogłębiające sensy, niepoliczalne ich pomnażanie 1.
Kuratorzy konferencji:
Prof. dr hab. ASP Dora Hara-Antoszkiewicz – Dyrektor MINoS ASP w Gdańsku
Dr Dorota Grubba-Thiede – MINoS ASP w Gdańsku
Dr hab. Sławomir Lipnicki – Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku