• Start
  • Wiadomości
  • Wielkie święto melomanów. Festiwal ORGANy PLUS+ od 2 do 14 października. Bilety już w sprzedaży

Wielkie święto melomanów. Festiwal ORGANy PLUS+ od 2 do 14 października. Bilety już w sprzedaży

Piękna muzyka rozbrzmiewająca z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium - w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce kościoła Św. Trójcy, i innych niezwykłych wnętrz jak co roku zachwycać będzie melomanów w ramach festiwalu ORGANy PLUS+. Koncerty odbywać się będą od 2 do 14 października. Część wydarzeń jest bezpłatna, na pozostałe obowiązują bilety w cenie 10-25 zł.
21.09.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zespół Goldberg Baroque Emsemble podczas tegorocznej edycji festiwalu ORGANy PLUS+ wystąpi dwukrotnie - z polskimi i zagranicznymi solistami
Zespół Goldberg Baroque Emsemble podczas tegorocznej edycji festiwalu ORGANy PLUS+ wystąpi dwukrotnie - z polskimi i zagranicznymi solistami
mat. prasowe



 

Tegoroczny, szósty już festiwal ORGANy PLUS+ odbędzie się od piątku, 2 października, do środy, 14 października, w najbardziej niezwykłych gdańskich przestrzeniach. Melomani będą mogli wysłuchać koncertów z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium, w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce kościoła Św. Trójcy, a także w oryginalnie zachowanym XIX-wiecznym kościele neogotyckim na Oruni, oraz w pieczołowicie zrekonstruowanym wnętrzu gotyckiego kościoła Św. Jana w Gdańsku.

Podobnie jak w latach ubiegłych, artyści przygotowali specjalne, dedykowane tym miejscom i instrumentom programy. Jak zwykle zapewnią najwyższy poziom wykonawczy i niezapomnianą podróż w czasie - do XIX, XVIII, XVII, a nawet XVI wieku, wraz z unikatowym brzmieniem historycznych instrumentów.

- Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty, na które Państwa zapraszam, tylko z nazwy są wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe - mówi Andrzej Szadejko, dyrektor artystyczny festiwalu. - W rzeczywistości są artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. W trakcie jesiennej edycji muzyka organowa będzie rozbrzmiewać w szerokim kontekście historii naszego miasta, instrumentalistów, wokalistów, zespołów wokalnych i instrumentalnych.

Cykl dziewięciu festiwalowych jesiennych koncertów rozpocznie się w piątek, 2 października, o godzinie 19:00, we franciszkańskim kościele Św. Trójcy mocnym zderzeniem kultury lokalnej i i spoza naszego regionu. Wybitny organista śląski Marek Pilch i niezwykły męski zespół wokalny Stolzer Ensemble przygotowali program złożony z dzieł organowych gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronaua (który na początku swojej artystycznej kariery był organistą w kościele Św. Anny należącym do kompleksu klasztornego Św. Trójcy), oraz XVI- i XVII-wiecznych dzieł wokalnych ze zbiorów śląskich, także opartych na chorale protestanckim.

W sobotę, 3 października, również o godzinie 19:00 w kościele Św. Trójcy, po raz pierwszy w Polsce zainaugurowana zostanie nowa seria koncertów prezentujących chronologicznie twórczość organową Jana Sebastiana Bacha. W ten sposób wraz z Andrzejem Szadejką - dyrektorem artystycznym festiwalu, oraz Michałem Grabczukiem - utalentowanym młodym barytonem, melomani będą mogli obserwować krok po kroku, jak rodził się i rozwijał muzyczny geniusz wielkiego kompozytora.

Dwa kolejne koncerty przeniosą nas do epok, których jeszcze na festiwalu ORGANy PLUS+ nie było. W niedzielę, 4 października, o godzinie 16:30 wystąpi młody polski organista Marek Fronc z Wrocławia, a zagra z nim znany gdański trębacz Paweł Hulisz. Obaj muzycy zaprezentują w kościele oo. Salezjanów na Oruni późnoromantyczną muzykę kompozytorów frankofońskich przełomu XIX i XX wieku. Oprócz polskiego debiutu belgijskiego muzyka atrakcją będzie też program, w którym dziełom uznanych kompozytorów - na przykład Cesara Francka - towarzyszyć będą nieznane kompozycje premierowe, przygotowane specjalnie na ten koncert.

Pierwszy przedłużony weekend festiwalowy zakończy się w poniedziałek, 5 października, o godzinie 19:00, w Centrum Św. Jana, koncertem monograficznym wybitnego niemieckiego organisty, profesora Akademii Muzycznej w Kolonii - Andreasa Rothkopfa. Jako wybitny znawca muzyki klawiszowej Roberta Schumanna muzyk ten w 210. rocznicę śmierci kompozytora zaprezentuje wszystkie jego dzieła na organy i fortepian pedałowy na nowo zrekonstruowanych organach z 1761 roku, których stylistyka jest charakterystyczna dla muzyki tego niemieckiego romantyka.

W piątek, 9 października, o godzinie 19:00 w kościele Św. Jana rozpocznie się druga seria koncertów, która także pozostanie w stylistyce romantycznej. Tym razem osią repertuarową koncertu będzie twórczość i postać duńskiego kompozytora z początku XIX wieku - Nielsa Gadego, który wywarł wpływ na wielu innych skandynawskich i niemieckich kompozytorów. Utwory samego kompozytora, jemu dedykowane oraz jego własne transkrypcje kompozycji Jana Sebastiana Bacha, usłyszymy w wykonaniu duetu krakowskich organistów, profesora tamtejszej Akademii Muzycznej - Andrzeja Białko, oraz jego żony - Jadwigi Kowalskiej. Po raz drugi będzie można się przekonać, jak znakomicie wyprzedzała swoją epokę i fantastycznie sprawdza się w muzyce wczesnoromantycznej stylistyka brzmieniowa gdańskich organów zbudowanych w drugiej połowie osiemnastego wieku.

W sobotę, 10 października, o godzinie 19:00 artyści powrócą do kościoła Św. Trójcy. Po raz pierwszy na festiwalu wybrzmią dźwięki gdańskich kantat XVIII-wiecznych. Goldberg Baroque Emsemble oraz międzynarodowi soliści: Ingrida Gapova (sopran), David Erler (alt), Georg Poplutz (tenor) oraz Thilo Dahlmann (bas) wykonają po raz pierwszy po prawie 300. latach kantaty świeckie gdańskiego kapelmistrza Johanna Christiana Balthasara Freislicha - w tym kantatę gimnazjalną, która była wykonywana w tym wnętrzu 260 lat temu.

W niedzielę, 11 października, o godzinie 16:30 zawędrujemy po raz ostatni w tym roku do kościoła na Oruni i podążymy późnoromantycznym tropem wraz z jednym z najwybitniejszych polskich organistów - Karolem Gołębiowskim, oraz jego gościem, niezwykłą sopranistką Agatą Wiśniewską. W programie premierowego koncertu swoisty pojedynek dwóch twórców przełomu XIX i XX wieku - zapatrzonego w przyszłość twórcy Roty - Feliksa Nowowiejskiego, oraz rozkochanego w twórczości Bacha - Maxa Regera.

Drugi przedłużony weekend zamkniemy akcentem muzycznym naszych południowych sąsiadów. W poniedziałek, 12 października, o godzinie 19:00 ponownie we franciszkańskim kościele dwóch krakowskich artystów - Wacław Golonka na organach i Zbigniew Pilch na skrzypcach barokowych zawiodą nas do osiemnastowiecznych Czech i na Morawy - krainy, z której w owym czasie wywodziło się wielu muzyków o europejskiej renomie.

To jednak nie koniec, bo niejako na deser, w środę, 14 października o godzinie 19:00 w przepięknym prezbiterium kościoła Św. Trójcy zespół Goldberg Baroque Ensemble, tym razem z polskimi solistami - sopranistką Anną Zawiszą, alcistką Heleną Poczykowską, tenorem Sebastianem Machem oraz basem Dawidem Biwo, zaprezentuje premierowo monograficzny koncert kantat Johanna Theodora Roemhildta ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej - kompozytora, który nigdy w Gdańsku nie był, ale jego dzieła były tutaj często wykonywane, o czym świadczy największy w Europie zbiór utworów zachowanych właśnie w Gdańsku.


Koncerty w dniach 5, 9 i 12 października są bezpłatne. Na pozostałe obowiązują bilety, w cenie: normalny 25 zł, ulgowy 10 zł, do nabycia na bilety@organyplus.com oraz na godzinę przed koncertem, w miejscu wydarzenia. Szczegóły: www.organyplus.com.

 

TV

Wielkie Sprzątanie Gdańska Południe. Pogoda nie zniechęciła