• Start
  • Wiadomości
  • Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - dzięki zwężeniu jezdni al. Grunwaldzkiej

Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - dzięki zwężeniu jezdni al. Grunwaldzkiej

W najbliższy czwartek, 11 czerwca, wejdą w życie pierwsze z zaplanowanych zmian w organizacji ruchu na ulicach Gdańska. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, przestrzeni i komfortu w poruszaniu się pieszych oraz rowerzystów. Pierwsze zmiany wprowadzone będą na al. Grunwaldzkiej oraz na ulicach Wrzeszcza i Oliwy.
09.06.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pandemia miała wpływ na zmianę codziennych wyborów gdańszczan i gdańszczanek w kontekście poruszania się po mieście, nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Dlatego w niektórych miejscach Gdańska pilotażowo zmieni się organizacja ruchu
Pandemia miała wpływ na zmianę codziennych wyborów gdańszczan i gdańszczanek w kontekście poruszania się po mieście, nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Dlatego w niektórych miejscach Gdańska pilotażowo zmieni się organizacja ruchu
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

30 milionów na dotacje dla pomorskich firm z branży „czasu wolnego”. Rusza konkurs

 

Epidemia koronawirusa miała wpływ na decyzje komunikacyjne mieszkańców Gdańska, nastąpił spadek natężenia ruchu na ulicach. Badania, jakie przeprowadzono na jednej z głównych arterii Gdańska – alei Grunwaldzkiej, odnotowują dużo mniejszy ruch pojazdów w marcu, kwietniu oraz maju tego roku w porównaniu do czasów sprzed epidemii. Natężenie ruchu spadło średnio o ok. 35-40%, a w pojedynczych dniach nawet o ponad połowę. W czerwcu natężenie ruchu także było mniejsze o kilka procent, niż w analogicznym czasie rok temu.

Pandemia miała wpływ na zmianę charakteru codziennych wyborów gdańszczan i gdańszczanek w kontekście poruszania się po mieście, nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Dlatego w niektórych miejscach Gdańska pilotażowo zmieni się organizacja ruchu. Pozwoli ona na zwiększenie przestrzeni dla tych uczestników ruchu, a tym samym umożliwi zachowanie zalecanego dystansu społecznego. Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez rady dzielnic, na których terenie zostaną wprowadzone.

 

Karta Mieszkańca - nowe centrum obsługi i funkcja wspólnego biletu okresowego na komunikację

 

W Oliwie i we Wrzeszczu zawężenie al. Grunwaldzkiej do dwóch pasów ruchu zostanie

Pierwsze zmiany dotyczą dwóch odcinków al. Grunwaldzkiej – w Oliwie między ulicami Kaprów i Derdowskiego oraz we Wrzeszczu między ulicami Klonową i Dmowskiego. 11 czerwca chodnik w całej szerokości zostanie „uwolniony” od parkujących samochodów dla pieszych i rowerzystów. Miejsca postojowe będą zlokalizowane na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie, a we Wrzeszczu na wyłożonym kostką brukową pasie manewrowym. Zmiany te pilotażowo obowiązywać będą do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie sprawdzi się, czyli utrzymana zostanie płynność ruchu, to pojawią się kolejne.

 

Na długi weekend, od 11 do 14 czerwca, ulica Wajdeloty stanie się deptakiem

 

Priorytet dla pieszych – strefy zamieszkania

Kolejną zmianą jest nadanie priorytetu dla ruchu pieszego na ulicach lokalnych. W kilku miejscach stworzone zostaną tzw. strefy zamieszkania. Oznacza to pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości samochodów do 20 km/h i parkowanie wyłączenie w miejscach wyznaczonych.

Takie zmiany pojawią się od 11 czerwca na:

  • ul. Ceynowy – główny ciąg komunikacyjny pomiędzy węzłami Oliwa PKP i pętlą tramwajową Oliwa;
  • ul. Kanapariusza – ciąg komunikacyjny w pobliżu Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej;

Od 29 czerwca podobne rozwiązanie zastosowane będzie również na Głównym Mieście. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ul. Wajdeloty. Na wniosek restauratorów, poparty przez Radnych Dzielnicy oraz Miasta, zostanie wprowadzony pilotażowo projekt zamykający odcinek  tej ulicy dla ruchu samochodów. Cały przekrój jezdni zostanie oddany pieszym i rowerzystom, a chodniki będą zagospodarowane pod ogródki gastronomiczne. Obserwacje podjęte w dniach 11-14 czerwca pozwolą na podjęcie decyzji o ewentualnym przedłużeniu tego rozwiązania na sezon wakacyjny lub dłuższy. Mieszkańcy ulic: Wajdeloty, Grażyny, Aldony i Konrada Wallenroda, wyrażą swoje zdanie na ten temat w ankiecie.

Wprowadzenie zmian na odcinku ul. Wajdeloty od ul. Aldony do ul. Grażyny powoduje konieczność odłożenia w czasie stref z priorytetem dla pieszych na ulicach:

  • Grażyny – ciąg komunikacyjny łączący Plac Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP;
  • ul. Białej – ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego oraz targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP;

 

Gdańsk zbuduje swój, liczący 7 km, odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej. Ruszył przetarg

 

Pasy rowerowe na jezdni przed wakacjami

Powyższe zmiany nie są jedynymi, które wpłyną na charakter komunikacji. Przygotowywany jest projekt organizacji ruchu związany z wyznaczeniem pasów rowerowych na jezdni. Powstaną na ulicach: Matemblewskiej, Myśliwskiej, Platynowej, 3 Maja, Dragana, Warszawskiej i al. Hallera.

Ważną zmianą, która poprawi bezpieczeństwo pieszych, a przede wszystkim rowerzystów będzie przeorganizowanie ruchu na ul. Piramowicza. Szczegóły tej zmiany przedstawione zostaną w późniejszym czasie.

oprac. AU

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej