PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Tymczasowa przeprawa przez Motławę już prawie gotowa – w poniedziałek zamknięcie Mostu Stągiewnego

Tymczasowa przeprawa przez Motławę już prawie gotowa – w poniedziałek zamknięcie Mostu Stągiewnego
Most Stągiewny zostanie zamknięty w poniedziałek (4 października) na czas przebudowy na most zwodzony. Równolegle uruchomiona będzie tymczasowa kładka przez kanał Motławy dla pieszych i rowerzystów, usytuowana na filarach dawnego Mostu Matników (inaczej Rogoźników). Zobacz roboczy mostek i poznaj dzieje jego historycznego poprzednika sięgające 1600 roku.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
1904 rok - nieistniejący Most Rogoźników/Matników, w jego miejscu 4 października 2021 otwarta zostanie tymczasowa kładka dla pieszych i rowerzystów
1904 rok - nieistniejący Most Rogoźników/Matników, w jego miejscu 4 października 2021 otwarta zostanie tymczasowa kładka dla pieszych i rowerzystów
Fot. Mat. Gedanopedia

 

Most Rogoźników/Matników zawdzięczał swoją nazwę rzemieślnikom - wyplataczom mat służących do przykrywania towarów na statkach. Matę taką inaczej zwano rogózką, stąd rówolegle stosowane określenie “Most Rogoźników”. Obiekt istniał już w 1600 roku, od początku był zwodzony, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy, na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Wyspę Spichrzów z obecną ulicą Szopy. Początkowo most chroniony był Bramą Matników, którą z czasem rozebrano, a do połowy XIX zamykany  był na noc. W 1841 roku zyskał stalową balustradę, a następnie został przebudowany, z mostu drewnianego na obiekt o konstrukcji stalowo - ceglanej. Wyłożone kamiennym brukiem przęsła oparto na ceglano - kamiennych przyczółkach (od 1891 roku), zyskał zwodzenie elektryczne.

Zwodzony klapowy Most Rogoźników, ok 1900 roku
Zwodzony klapowy Most Rogoźników, ok 1900 roku
Fot. Mat. Gedanopedia

 

Od 1896 roku, do czasu oddania do użytku nowego Mostu Stągiewnego (w 1937 roku), prowadziła przez niego odciążająca linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Most Rogoźników został zniszczony w 1945; na jego filarach do końca lat 50. XX wieku funkcjonowała drewniana kładka. Resztki mostu rozebrano w 1962. Zachowane dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie kanału, w 2006 roku odnowiono i zabezpieczono (informacje za Gedanopedią).

Tymczasowy mostek oparty na przyczółkach dawnego Mostu Matników/Rogoźników, od poniedziałku, 4 października przeprawa znów ożyje na jakiś czas. W tle - Most Stągiewny, który równolegle zostanie zamknięty na czas prac związanych z jego przebudową na obiekt zwodzony
Tymczasowy mostek oparty na przyczółkach dawnego Mostu Matników/Rogoźników, od poniedziałku, 4 października przeprawa znów ożyje na jakiś czas. W sobotę, 2 października, montaż był jeszcze w toku. W tle - Most Stągiewny, który równolegle zostanie zamknięty na czas prac związanych z jego przebudową na obiekt zwodzony
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Od 4 października 2021 r. historyczne miejsce przeprawy znów ożyje - tym razem tylko na potrzeby przechodniów i rowerzystów. Na przyczółkach i filarach Mostu Rogoźników udostępniona zostanie tymczasowa kładka. Będą można nią przejść z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej). Kładka złożona jest z systemowych elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania. Rozwiązanie ma zapewnić żeglowność toru wodnego dla wykonawcy mariny, firmy Hydrobudowa.

 

Po obu stronach kładki zamontowano tablice informacyjne i podjazdy
Po obu stronach kładki zamontowano tablice informacyjne i podjazdy
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Zobacz galerię zdjęć tymczasowej przeprawy przez Motławę (fotografie powstały w sobotę, 2 października, gdy jeszcze wciąż montowano elementy mostku):

 

Parametry kładki:

- wysokość nad wodą min. 4,0 m

- całkowita długość konstrukcji 42,0 m

- szerokość ciągu komunikacyjnego 2,07 m

- wysokość elementów głównych dźwigarów 2,50 m

Przeprawa będzie dostępna prawdopodobnie do czerwca 2022 roku - wtedy planowane jest oddanie przebudowanego Mostu Stągiewnego
Przeprawa będzie dostępna prawdopodobnie do czerwca 2022 roku - wtedy planowane jest oddanie przebudowanego Mostu Stągiewnego
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl



Tymczasowa organizacja ruchu dotyczy również skrzyżowania ulic Szopy/Szafarni/Długie Ogrody, które zostanie zamknięte. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów będzie odbywać się poprzez ulicę Chmielną. Taka organizacja zakończy się w czerwcu przyszłego roku. Wykonawcą nowego mostu jest firma VISTAL. Jego przebudowa na zwodzony jest jednym z celów Partnerstwa Publiczno - Prywatnego w Śródmieściu w ramach zabudowy Wyspy Spichrzów.

 

czytaj także:

 

Izabela Białawww.gdansk.plizabela.biala@gdansk.pl
Izabela Biała - najnowsze
Izabela Białawww.gdansk.plizabela.biala@gdansk.pl
Izabela Biała - najnowsze