PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Metropolitalny bilet miesięczny jeszcze w tym roku. Za 150 zł cała komunikacja od Pruszcza po Wejherowo

Metropolitalny bilet miesięczny jeszcze w tym roku. Za 150 zł cała komunikacja od Pruszcza po Wejherowo
Po latach starań, w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, będzie funkcjonował wspólny, zintegrowany, bilet na pojazdy transportu publicznego. Cena - 150 zł miesięcznie za bilet normalny lub 75 zł za ulgowy. Jest już wspólna propozycja prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu, poparta przez burmistrzów Pruszcza Gdańskiego, Rumi i Redy. Bilet powinien być dostępny dla mieszkańców za kilka miesięcy. Możliwe, że do projektu dołączą kolejne gminy.
Autobusy przy pętli tramwajowej na Chełmie. Gdańszczanie za kilka miesięcy będą mogli korzystać z biletu metropolitalnego, podobnie jak mieszkańcy kilkunastu innych miast i gmin regionu
Autobusy przy pętli tramwajowej na Chełmie. Gdańszczanie za kilka miesięcy będą mogli korzystać z biletu metropolitalnego, podobnie jak mieszkańcy kilkunastu innych miast i gmin regionu
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

“Ta zmiana będzie miała charakter epokowy” - podkreślają we wspólnym komunikacie prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezydent Sopotu Jacek Karnowski. Działania na rzecz wspólnego biletu metropolitalnego wspiera marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk. Gotowość do udziału w projekcie zadeklarowali już także: burmistrz Pruszcza Gdańskiego Janusz Wróbel, burmistrz Rumi Michał Pasieczny, oraz burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni zaproponują jutro (12 lutego) Zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej przekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku. Ceny biletów mają być odtąd ustalane przez MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna. Procedura takiej zmiany zajmie na pewno kilka miesięcy. Są duże szanse, że propozycja będzie zaakceptowana przez członków Zgromadzenia MZKZG już na wtorkowym posiedzeniu.

Jest to kolejny krok, po inicjatywie władz samorządowych Gdańska, które wspólnie z Marszałkiem wprowadzą, w formie pilotażu, bilet miesięczny za 99 zł (dla posiadaczy Karty Mieszkańca), na autobusy, tramwaje oraz pociągi SKM, PKM i Polregio w granicach administracyjnych miasta. Gdańszczanie będą mogli z niego korzystać już od 1 kwietnia.

Bilet metropolitalny będzie dostępny w późniejszym terminie. Kiedy? Nie wiadomo jeszcze dokładnie, mowa jest o perspektywie kilku miesięcy - a więc jeszcze w tym roku kalendarzowym. Znana jest natomiast cena: trzeba będzie zapłacić 150 zł miesięcznie (75 zł za ulgowy), ale możliwości będą dzięki niemu naprawdę duże. Taki bilet da prawo do podróżowania środkami komunikacji publicznej na obszarze zajmowanym przez czternaście sąsiadujących z sobą gmin metropolii. Patrząc od południa, mają to być: 

  • Pruszcz Gdański (miasto)
  • Pruszcz Gdański (gmina wiejska)
  • Kolbudy
  • Żukowo
  • Gdańsk
  • Szemud
  • Sopot
  • Gdynia
  • Kosakowo
  • Rumia
  • Reda 
  • Luzino
  • Wejherowo (miasto)
  • Wejherowo (gmina wiejska)

Na terenie tych gmin jeden wspólny bilet wystarczy, by korzystać z wszystkich autobusów miejskich, pociągów SKM, PKM i Polregio, tramwajów (Gdańsk) oraz trolejbusów (Gdynia). 

Możliwe, że w najbliższym czasie do projektu dołączy Tczew.

 

mapa_mzkzg (002)
Obszar metropolitalny na którym będzie można korzystać ze wspólnego biletu na środki komunikacji publicznej
MZKZG

 

KOMENTARZ PREZYDENT ALEKSANDRY DULKIEWICZ NA PROFILU FB:

Wspólny komunikat prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu

Samorządy aglomeracji trójmiejskiej od lat budują metropolię mimo braku niezbędnych rozwiązań legislacyjnych. Krwiobiegiem nowoczesnej metropolii jest zintegrowany system transportu publicznego. Wsłuchując się w głos mieszkańców, prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska wypracowali rozwiązania tak bardzo oczekiwane w tej kwestii – jeden, wspólny bilet miesięczny na wszystkie środki komunikacji publicznej dla wszystkich w takiej samej cenie – 150 zł normalny i ok. 75 zł ulgowy.

Propozycja ta została po raz pierwszy zaprezentowana na ostatnim posiedzeniu zarządu OMGGS (6.02.2020) i z każdym dniem zyskuje coraz szersze uznanie samorządów. Propozycje poparli już Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Michał Pasieczny, burmistrz Rumi, Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.

W kolejnym kroku prezydenci Trójmiasta zaproponują Zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej przekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku. Odtąd ceny biletów byłyby ustalane w MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna. Takie rozwiązanie zapewni ich spójność i jednolitość. Procedura takiej zmiany zajmie kilka miesięcy. Tym bardziej prezydenci Trójmiasta liczą na to, że zostanie zaakceptowana przez członków Zgromadzenia MZKZG już na najbliższym posiedzeniu zaplanowanym na 12 lutego br.

Doświadczenia miast europejskich pokazują jednoznacznie, że tylko  transport szynowy jest w stanie rozwiązać problemy zatłoczonych ulic i braku miejsc parkingowych. Stąd też główny nacisk chcemy położyć na popularyzację przewozów kolejowych w obszarze metropolii. Mając świadomość związanych z tym kosztów, niezbędne jest współuczestniczenie  metropolii w finansowaniu transportu kolejowego na jej obszarze. Niezbędna jest w tym przypadku współpraca z marszałkiem województwa.

Ta zmiana będzie epokowa, ale nie wyczerpuje katalogu propozycji samorządowców. Gdańsk wspólnie z marszałkiem już wcześniej zaproponował w formie pilotażu bilet miesięczny, który za 99 zł pozwoli podróżować autobusem, tramwajem oraz pociągami SKM i Polregio w granicach administracyjnych tego miasta. Teraz Gdynia, Sopot oraz Gdańsk przedkładają propozycję atrakcyjnego biletu metropolitalnego miesięcznego, który pozwoli mieszkańcom swobodnie poruszać się po terenie wszystkich zaangażowanych w ten nowy projekt miast i gmin. Bilet ten będzie pilotażowo emitowany przez MZKZG w roku 2020, w cenie 150 zł [ulgowy ok 75 zł] (będzie to bilet łączony kolejowo-komunalny, gdzie udział kolei wynosi 134 zł). Bilet taki pozwoli pasażerom podróżować w granicach metropolii od Pruszcza Gdańskiego i Żukowa, przez Trójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo tak pojazdami komunikacji miejskich, jak i SKM oraz Polregio. To rozwiązanie testowe zakłada dopłaty gmin w celu zapewnienia nowej ceny biletu (obecnie jest to 230 zł). Gminy wchodzące w skład MZKZG zobowiążą  się do współfinansowania zwiększonych kosztów funkcjonowania transportu kolejowego w obszarze metropolii, na zasadach wspólnie określonych z Województwem Pomorskim.

Propozycja ta jest ogromnym wyzwaniem finansowym dla gmin, szczególnie w czasie, gdy  na skutek działań niezależnych od samorządów, tak trudno dopiąć budżety. Samorządowcy uważają jednak, że wyzwanie rozwojowe, jakie stoi dziś przed gminami Pomorza, musi zostać podjęte, a w przyszłości wydatnie zaowocuje. To rozwiązanie obejmuje wszystkie samorządy zrzeszone w ramach Związku Metropolitalnego. 

Jednocześnie prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska podkreślają, że wszystkie podejmowane działania w kierunku ujednolicenia transportu w ramach gmin OMGGS byłyby dużo łatwiejsze i tańsze, gdyby Parlament RP uchwalił ustawę metropolitalną dla Pomorza. Gminy zyskałyby dodatkowo około 200 mln złotych rocznie, głównie właśnie na wspólne rozwiązania komunikacyjne.

oprac. RDwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl