PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Stogi. Modernizacja torowiska i remont głównej drogi dzielnicy oficjalnie zakończony

Stogi. Modernizacja torowiska i remont głównej drogi dzielnicy oficjalnie zakończony
Po trwającym ponad 2,5 roku generalnym remoncie torów tramwajowych i równoległej do nich jezdni, Miasto formalnie "odebrało" od wykonawcy prac zakończoną inwestycję. Efekt końcowy powinien spodobać się mieszkańcom.
Dzięki przebudowie wysłużonego torowiska na Stogach mogą już kursować tramwaje niskopodłogowe
Dzięki przebudowie wysłużonego torowiska na Stogach mogą już kursować tramwaje niskopodłogowe
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Pierwsze efekty modernizacji torowiska mieszkańcy, w tym pasażerowie komunikacji miejskiej, mogli odczuć już w połowie ubiegłego roku. Dokładnie 30 czerwca, po 2-letniej przerwie, uruchomiono ponownie regularne kursy tramwajowe do samej plaży na Stogach. W następnych miesiącach kończyły się - etapami - remonty i przebudowy kolejnych skrzyżowań z ul. Stryjewskiego.


Położenie nowych, równych torów umożliwiło przede wszystkim kursowanie w tej części miasta tramwajów niskopodłogowych m.in. typu Pesa. Dotąd, ze względu na fatalny stan torowiska, mieszkańcy dowożeni byli tutaj dość już wysłużonymi (choć bardzo cenionymi przez miłośników historycznego transportu publicznego) tramwajami wysokopodłogowymi.

Wyremontowano też samą ulicę, dzięki czemu wygodniej i bezpieczniej można poruszać się po niej samochodem.

 

W ramach inwestycji wybudowano tzw. przystanki wiedeńskie
W ramach inwestycji wybudowano tzw. przystanki wiedeńskie
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Główna arteria Stogów, a więc ul. Stryjewskiego, zmieniła swoje oblicze. Widać to m.in. w centrum dzielnicy, gdzie znajdują się duży pawilon handlowy, miejska pływalnia i kilka sklepów. Tutaj wybudowano przystanki komunikacji miejskiej w stylu "wiedeńskim" - a więc na jezdniach przed wiatami autobusowo-tramwajowymi powstały wyniesienia, przed którymi muszą zatrzymywać się samochody (kiedy tramwaj bądź autobus zbliża się do przystanku). To rozwiązanie jest na pewno ułatwieniem dla osób starszych, poruszających się na wózkach inwalidzkich, jak i osób z wózkami dziecięcymi. Zamontowano także estetyczne wiaty.

Na całym odcinku ulicy ułożono nowy, równy chodnik, a także wybudowano drogę rowerową o nawierzchni bitumicznej w wyraźnym kolorze bordowym. Pojawiła się także mała architektura miejska, w tym ławki, siedziska, stojaki na rowery i kosze na śmieci. Ustawiono też donice z drzewkami.


Z myślą o kierowcach i motorniczych na pętli tramwajowej, znajdującej się niemal przy samej plaży, zbudowano budynki socjalne.

Mimo iż większość tych prac zakończyła się jesienią ubiegłego roku, to robotnicy nie schodzili z placu budowy aż do stycznia br. Urzędnicy, w tym specjaliści z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jak i sami mieszkańcy Stogów, wskazywali bowiem wiele uchybień, a nawet usterek w wykonanych pracach. Wykonawca musiał poprawić część robót.

Pod koniec stycznia 2021r., po skontrolowaniu całego zakresu prac, odbył się formalny odbiór inwestycji przez Miasto. To jednak nie koniec.

- Wykonawca ma obowiązek, do kwietnia br., dokonać napraw usterek wskazanych w dokumentacji odbiorowej - zaznacza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

 

W centrum dzielnicy Stogi pojawiły się ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, a także donice z drzewami. Ze względu na liczne instalacje podziemne drzew nie można było wsadzić w ziemi
W centrum dzielnicy Stogi pojawiły się ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, a także donice z drzewami. Ze względu na liczne instalacje podziemne drzew nie można było wsadzić w ziemi
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Według pierwotnego kontraktu prace modernizacyjne na Stogach miały zakończyć się już w 2019 roku. Ze względu na bardzo szeroki zakres inwestycji, obejmujący nie tylko linię tramwajową, przystanki, ale też istniejący układ drogowy wraz z całą podziemną infrastrukturą, prace na budowie trwały dłużej niż zakładał początkowy harmonogram.

 

Na Stogach przebudowanych zostało w sumie 3700 metrów torów tramwajowych. Prace realizowane były na odcinku od skrzyżowania ul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża". Przebudowano także dwie pętle: tramwajowo-autobusową „Pasanil” (około 350m) i tramwajową „Plaża Stogi” (około 450 m), na których pojawiły się dodatkowo tory odstawcze.

Dla wygody mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej na tym odcinku przebudowane zostały także przystanki tramwajowe. Są one włączone do monitoringu wizyjnego sieci TRISTAR, a także do systemu informacji pasażerskiej.

 

Na ul. Stryjewskiego zamontowano także pojedyncze siedziska (zdjęcie wykonane w październiku 2020 r.)
Na ul. Stryjewskiego zamontowano także pojedyncze siedziska (zdjęcie wykonane w październiku 2020 r.)
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

W ramach inwestycji przebudowano również istniejący układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wyniosła 2500 m. Łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników wyniosła z kolei około 1900 m, a łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych - około 1200 m. Wykonawca zmodernizował także sieci wodociągowe i kanalizacyjne.

 

 

Wykonawcą prac była firma Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 118 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to dofinansowanie unijne.

 

Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze
Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze