PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Śródmieście. Remont dworca kolejowego wydłuża się. Nowy termin to trzeci kwartał 2022 r.

Śródmieście. Remont dworca kolejowego wydłuża się. Nowy termin to trzeci kwartał 2022 r.
Zgodnie z pierwotnymi planami prace remontowe miały zakończyć się pod koniec bieżącego roku. Już dziś wiadomo jednak, że ten termin trzeba wydłużyć. - Jest to związane z licznymi pracami dodatkowymi, co jest częste przy przebudowie dworców historycznych, a takim jest dworzec Gdańsk Główny - tłumaczy Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.
Remont dworca Gdańsk Główny trwa już 1,5 roku. Okazuje się, że wykonawca potrzebuje kolejnych 8-9 miesięcy, by zakończyć tę inwestycję
Remont dworca Gdańsk Główny trwa już 1,5 roku. Okazuje się, że wykonawca potrzebuje kolejnych 8-9 miesięcy, by zakończyć tę inwestycję
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Remont zabytkowego budynku dworca rozpoczął się wiosną 2020 r. Od kilku miesięcy mieszkańcy i pasażerowie jego efekty mogą zauważyć na zewnątrz obiektu. Położono m.in. nowe poszycie dachowe z odtworzonymi zdobieniami, odnowiono też wieżę zegarową. Intensywne prace trwają obecnie wewnątrz budynku. Jak się okazało, trzeba wykonać dodatkowe roboty, których nie uwzględniono w pierwotnych planach.

- Są one konieczne z technicznego i konstrukcyjnego punktu widzenia, a także przyszłej estetyki budynku - tłumaczy Bartłomiej Sarna. - Planujemy, że przestrzeń obsługi podróżnych dworca Gdańsk Główny zostanie udostępniona podróżnym pod koniec III kwartału 2022 roku, natomiast całość inwestycji zakończy się pod koniec 2022 roku - w końcowym etapie prace skupią się m.in. na likwidacji dworca tymczasowego i wymianie nawierzchni wokół budynku.

Jak informuje Bartłomiej Sarna, dotąd najbardziej pracochłonnymi były rozbiórki, a także wykonanie nowych stropów wewnątrz budynku oraz nowych dachów z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Oczyszczona i poddana renowacji została też wieża zegarowa.

 

- Wykonano również konstrukcję nowego przejścia podziemnego dla pieszych oraz nową szklaną kopułę w budynku głównym dworca. Do wykonania pozostał jeszcze szereg prac związanych z montażem nowych instalacji w budynku, a także instalacyjnych (windy, schody ruchome) czy wykończeniowych - wylicza Bartłomiej Sarna.

 

W ostatnich miesiącach pojawiły się witraże zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć
W ostatnich miesiącach pojawiły się witraże zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 100 mln złotych brutto. Jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja obejmuje budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Dworzec ten jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, w związku z czym duża część prac ma charakter odtworzeniowy. Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały m.in. elewacje. Całkowicie wymieniono pokrycia na istniejących dachach - odtworzono pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniona zostanie też stolarka okienna wzorowana na historycznej.

 

Wewnątrz budynku przywrócone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Pojawiły się już, zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze, witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast - zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad zaprojektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonano przeszkloną kopułę doświetlającą.

 

Budynek dworca PKP znajduje się pod ochroną konserwatorską, stąd większość prowadzonych prac ma charakter odtworzeniowy
Budynek dworca PKP znajduje się pod ochroną konserwatorską, stąd większość prowadzonych prac ma charakter odtworzeniowy
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie tzw. system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.

Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.

Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze
Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze