Praktyczne wskazówki w jednym miejscu
We współczesnym świecie wyzwaniem coraz częściej nie jest brak danych, ale plan, jak je gromadzić i do czego wykorzystywać - dotyczy to także samorządów. Z problemem tym próbuje się zmierzyć Integrator Danych Miejskich IRMiR, wydając podręcznik "Dane miejskie w praktyce". To kompleksowe opracowanie z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak wykorzystywać dane w planowaniu oraz zarządzaniu miastami, by przynosiło to jak najlepsze efekty.
Sprawdzonymi rozwiązaniami w tej publikacji dzielą się m.in. projektanci z Biura Rozwoju Gdańska: Marta Gurgul i Krystian Mowiński. W dwóch rozdziałach omawiają oni praktyczne zastosowanie stworzonego w BRG modelu dostępności pieszej:
- Analizy dostępności i lokalizacji obiektów w Gdańsku
- Praktyczne wykorzystanie modelu dostępności pieszej w mieście
Model dostępności pieszej w rzeczywisty sposób odwzorowuje trasy ruchu pieszego w mieście, uwzględniając bariery terenowe - w Gdańsku jest wykorzystywany m.in. do przygotowywania analiz dotyczących dostępności transportu zbiorowego czy szkół podstawowych. Był także ważnym narzędziem dla projektantów opracowujących propozycje układu ciągów pieszych i rowerowych w sąsiedztwie planowanej trasy kolejowej PKM Południe. Z modelu mogą korzystać także inne miejskie jednostki, np. Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Pieszych.
Napis “GDAŃSK” w nowej, kortenowej odsłonie
Sprawdzić pojemność szkół
Pani Marta Gurgul przygotowywała przede wszystkim analizy dostępności do szkół podstawowych. A prace nad nimi zaczęły się z potrzeby - od coraz częstszych zapytań dotyczących tego, gdzie Miasto powinno budować kolejną szkołę, w których dzielnicach, ale też - w pobliżu których konkretnie ulic.
- Posiadamy bazę wszystkich planów miejscowych, i sami też czuliśmy, że takie analizy są potrzebne. Kiedy przygotowywaliśmy się do prac, sprawdziliśmy czy takie lub podobne rozwiązania są już gdzieś w Polsce stosowane. Okazało się, że nikt wówczas nie liczył pojemności szkół, jedynie analizowano dostępność do nich. Dość długo szukaliśmy więc narzędzia, które ułatwi nam takie automatyczne liczenie zarówno dostępności, jak i pojemności szkół - wyjaśnia Marta Gurgul.
To przedstawiciele Integratora Danych Miejskich zaproponowali współpracę przy tej publikacji specjalistom BRG.
- Mam nadzieję, że inne miasta skorzystają z naszych rozwiązań, bo nam trudno było znaleźć jeszcze kilka lat temu dobre narzędzie - dodaje pani Marta.
Publikację przygotował Integrator Danych Miejskich IRMiR we współpracy z ekspertami i przedstawicielami samorządów.
Jest ona udostępniona bezpłatnie na stronie projektu.
Podręcznik został objęty honorowym patronatem Ministra Cyfryzacji.
Oprac. KG