• Start
  • Wiadomości
  • Projekt "Niewidzialne Miasta 3.0": stoczniowa kuźnia ożywiona na jedną noc

Projekt "Niewidzialne Miasta 3.0": stoczniowa kuźnia ożywiona na jedną noc

Zabytkowa kuźnia w dawnej Stoczni Cesarskiej w Gdańsku 16 września stała się inspiracją i scenografią dla wydarzenia artystycznego “Niewidzialne Miasta 3.0”, gdzie muzyka, taniec i multimedia stworzyły niezwykłą oprawę dla jej unikalnego wnętrza. Zobacz galerię zdjęć.
17.09.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Projekt Niewidzialne Miasta 3.0 kuźnia w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, 16 września 2020 r.
Projekt Niewidzialne Miasta 3.0 kuźnia w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, 16 września 2020 r.
Fot. Karol Stańczak

 

Kiedy w 2018 roku otwarto dla zwiedzających Stocznię Cesarską, na trasie wędrówki znalazła się m.in. zabytkowa kuźnia, w której wnętrzu króluje imponujący XIX-wieczny młot kuźniczy. Urządzenie działało jeszcze w 2015 r. Gdy młot pracował, temperatura w pomieszczeniu sięgała ponoć 60 stopni, a jego pracy towarzyszył ogromny hałas i wibracje. Samo wejście do tego surowego, pełnego nieruchomych instalacji, pachnącego smarem obiektu wystarczy, by poczuć jego niezwykłość i ciarki na plecach.

Wieczorem 16 września tego roku kuźnia stała się scenografią dla projektu artystycznego Niewidzialne Miasta 3.0, łączącego muzykę improwizowaną, projekcje multimedialne i taniec. Plama GAK, która zorganizowała wydarzenie zaprosiła do współpracy eksperymentujących twórców z różnych dziedzin sztuki, nie tylko z Gdańska.

Za muzyczną stronę spektaklu odpowiadali Michał Jacaszek - kompozytor i twórca muzyki elektroakustycznej z Gdańska, Mario Jeka - instrumentalista i klarnecista z Gdyni oraz Jacek Prościński Wh0wh0 - gdański perkusista i twórca muzyki elektroakustycznej.

Oprawę wizualną stworzyli artyści multimedialni z Warszawy - Sylwester Łuczak i Urszula Milanowska. Na “scenie” wystąpiły tancerki, performerki i choreografki: Joanna Czajkowska z Sopockiego Teatru Tańca (z STT także Róża Kołoda, Jacek Krawczyk i Tomasz Graczyk) oraz Katarzyna Pastuszak i Natalia Chylińska.

Półgodzinny, w dużej części oparty na improwizacjach, spektakl pokazano trzykrotnie - za każdym razem z udziałem kompletu publiczności. Ciekawa była możliwość obserwowania tancerzy i wizualizacji z różnych perspektyw - poruszania się wzdłuż “industrialnej sceny”, wchodzenia w głąb wizualizacji oplatających ściany kuźni, zaglądania za kulisy, gdzie tworzyli muzycy.

Więcej o wydarzeniu pisaliśmy w zapowiedzi: 

Niewidzialne Miasta 3.0: muzyka, taniec i projekcje multimedialne w zabytkowej kuźni Stoczni Cesarskiej

 

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim