PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

W dzielnicy Kokoszki na terenie szkoły powstał Pozytywny Ogród Edukacyjny

W dzielnicy Kokoszki na terenie szkoły powstał Pozytywny Ogród Edukacyjny
Jest to przestrzeń, której głównym celem jest codzienne obcowanie dzieci i młodzieży z naturą oraz przybliżenie im podstawowych zagadnień przyrodniczych. Ogród został podzielony na kilka stref, a w każdej z nich znajdują się zróżnicowane gatunki roślin oraz elementy przestrzenne ukazujące aspekty życia w zgodzie z naturą oraz zasadami ekologii.
Pozytywny Ogród Edukacyjny został otwarty na terenie Pozytywnej Szkoły Podstawowej im. Arkadiusza Arama Rybickiego przy ul. Azaliowej
Pozytywny Ogród Edukacyjny został otwarty na terenie Pozytywnej Szkoły Podstawowej im. Arkadiusza Arama Rybickiego przy ul. Azaliowej
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

W środę, 16 czerwca, Aleksandra Dulkiewicz uczestniczyła w spacerze po dzielnicy Kokoszki. Odwiedziła także Pozytywny Ogród Edukacyjny, który został otwarty na terenie Pozytywnej Szkoły Podstawowej im. Arkadiusza Arama Rybickiego przy ul. Azaliowej.

Głównymi elementami ogrodu są: róża wiatrów, gdzie uczniowie mogą poznać kierunki świata i zasady działania kompasu; ścieżki sensoryczne stanowiące doskonałą okazję do poznania, przy pomocy rąk lub bosych stóp, naturalnych tekstur występujących w lasach i na plażach; zewnętrzne instrumenty muzyczne pobudzające zmysły i rozwijają talenty dzieci; domki dla owadów; zegar słoneczny; szklarnia z warzywnikiem; budki lęgowe i karmniki czy domek dla jeża.

 

Róża wiatrów w Pozytywnym Ogrodzie Edukacyjnym ...
Róża wiatrów w Pozytywnym Ogrodzie Edukacyjnym ...
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Pozytywny Ogród Edukacyjny to także trzy strefy zieleni:

rośliny rodzime - należą do nich gatunki dziko występujące na terenach Polski, czyli takie, które możemy spotkać spacerując po lasach czy łąkach. W tej strefie ogrodu zaprezentowano gatunki charakterystyczne dla obszarów nadmorskich oraz północnej części kraju,

rośliny przyjazne ptakom - to przede wszystkim te gatunki, które swoimi owocami wabią zwierzęta, dostarczając im w ten sposób pokarm. Podczas swoich migracji w trudnych warunkach miejskich ptaki potrzebują miejsc do odpoczynku, których brakuje na rozległych obszarach zurbanizowanych,

rośliny miododajne - charakteryzują się pięknymi, barwnymi kwiatami o intensywnym zapachu, co sprawia, że są bardzo atrakcyjne dla pszczół. Większość roślin miododajnych kwitnie długo i obficie, dostarczając pszczołom podstawowy surowiec do produkcji miodu, jakim jest nektar.

 

Drewniana budka wysokości około metra na terenie, na którym rosną cienkolistne rośliny i jest wysypana kora, dalej trawnik, w tle budynek szkoły
... i domek dla owadów
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Ogródki przedszkolne

W roku szkolnym 2018/2019 rozpoczęła się realizacja 5-letniego programu, w ramach którego przy gdańskich przedszkolach powstają ogródki, w których dzieci mogą spędzać czas w kontakcie z naturą, prowadzić drobne uprawy czy obserwować procesy przyrodnicze. W pilotażu udział wzięło 25 przedszkoli, a w II edycji do programu dołączyło kolejnych 19 miejsc.

Placówki otrzymały pakiety startowe, tj. skrzynie na rabaty, ziemię, nasiona warzyw i roślin ozdobnych oraz mini narzędzia ogrodnicze. Przeszkolono 82 nauczycieli z zakresu zakładania ogrodu, uprawy roślin oraz projektowania ogrodu w ramach współpracy z Zespołem Szkół Architektury Krajobrazu i Handlowo-Usługowych w Gdańsku, a także warsztaty „z ogrodu do kuchni – zdrowe żywienie” dla 20 przedszkoli.

 

 

Patryk RosińskiUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowy
Patryk Rosiński - najnowsze
Patryk RosińskiUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowy
Patryk Rosiński - najnowsze