PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Port Lotniczy im. L. Wałęsy. Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana
Port Lotniczy im. L. Wałęsy. Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana
15 października 2019 r. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO umowę na realizację rozbudowy terminalu pasażerskiego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu T2. Inwestycja, której koszt wynosi ponad 250 mln zł netto, ma być gotowa za 26 miesięcy.
Nz. od lewej umowę podpisują Tomasz Kloskowski - prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO.
Nz. od lewej umowę podpisują Tomasz Kloskowski - prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO.
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Podpisanie umowy miało miejsce na pierwszej kondygnacji terminalu pasażerskiego T2. Uczestnicy uroczystości mogli z okien zobaczyć miejsce przyszłej budowy pirsu. Umowę podpisali: Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO.


- Po wybudowaniu pirsu Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. To dla nas absolutny priorytet. Nasi pasażerowie uznali nasze lotnisko za jedno z najlepszych na świecie, w rankingu AirHelp 2019 umieścili nas na piątym miejscu w globalnym rankingu lotnisk, biorąc pod uwagę punktualność, jakoś obsługi i ofertę handlową - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym i inwestycyjnym, zdecydowaliśmy się rozpocząć i zrealizować to ważne i ambitne zadanie, jakim jest rozbudowa terminalu pasażerskiego.

W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie non-Schengen , takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu
W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie "non-Schengen", takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu
mat. Port Lotniczy im. L. Wałęsy


W uroczystości uczestniczyli też prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a także zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski. Pani prezydent przypomniała, że budowa pierwszego nowoczesnego terminala była związana z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Jego obecna rozbudowa to kolejny impuls do rozwoju Gdańska i Pomorza.

- Pamiętam jak przez mgłę, kiedy otwieraliśmy w 1997 r. terminal, wiele osób stukało się w głowę i mówiło: „Po co taki wielki terminal? Po co takie wielkie lotnisko?” Teraz to jest chyba jeden z najpiękniejszych portów lotniczych w Polsce, który wciąż się rozwija - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Trzymam kciuki i za dwa lata widzimy się na otwarciu.

Umowa na budowę pirsu terminala T2. Nz. od lewej Tomasz Kloskowski - prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO. Z przodu mewa - maskotka gdańskiego Portu Lotniczego
Umowa na budowę pirsu terminala T2. Nz. od lewej Tomasz Kloskowski - prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO. Z przodu mewa - maskotka gdańskiego Portu Lotniczego
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Koszt inwestycji to 255.229.228 zł netto. Zostanie ona sfinansowana z obligacji, które wyemituje Port Lotniczy przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. W ramach inwestycji, DORACO przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Czytaj też: Port Lotniczy Gdańsk startuje z budową centrum biurowo-biznesowego, vis-a-vis terminala pasażerskiego

Wykonawca inwestycji firma DORACO ma już doświadczenie związane z budową nowych obiektów w Porcie Lotniczym im. L. Wałęsy. W 1996 roku budowała terminal T1, a potem w konsorcjum realizowała nowoczesny terminal T2.

- Sam budynek, jego konstrukcja żelbetowa to nie jest wyzwanie. Wyzwaniem są instalacje, które tu będą zainstalowane, takie rzeczy, których nie będzie widać, a będą służyły bezpieczeństwu pasażerów takie jak instalacje bezpieczeństwa czy informacji pasażerskiej. To jest wyzwanie tego projektu - powiedział Karol Zduńczyk prezes DORACO.

Tu na razie rośnie jeszcze trawa..., ale w 2021/22 roku stał będzie nowy pirs Terminalu T2. Wykonawca z okazji podpisania umowy zaprezentował na przyszłym placu budowy swój sprzęt
Tu na razie rośnie jeszcze trawa..., ale w 2021/22 roku stał będzie nowy pirs Terminalu T2. Wykonawca z okazji podpisania umowy zaprezentował na przyszłym placu budowy swój sprzęt
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1.

Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

Koszt nowej inwestycji to ponad 255 mln zł netto. Powinna zostać oddana do użytku po 26 miesiącach
Koszt nowej inwestycji to ponad 255 mln zł netto. Powinna zostać oddana do użytku po 26 miesiącach
mat. Port Lotniczy im . L. Wałęsy


Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i paszportowej, a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.

Za dwa lata Terminal T2 nie będzie kończył się w tym miejscu
Za dwa lata Terminal T2 nie będzie kończył się w tym miejscu
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Nowy pirs w liczbach:


- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie z 6 do 10 przejść
- gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
- odbiór bagażu – zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9

Liczba kondygnacji:
- 3 nadziemne, w tym antresola
- 1 podziemna

Wysokość zadaszenia: ok. 15,7 m

Długość elewacji:
-od strony podjazdu: 413,38 m
-od strony płyty: 413,38 m
-od strony szczytowej: 83,06 m

Powierzchnia zabudowy: 8076,00 m2
Powierzchnia całkowita łącznie 19105 m2
Powierzchnia użytkowa łącznie 16341m2

Kubatura łącznie 98574 m3

 

Marek Wałuszkowww.gdansk.plmarek.waluszko@gdansk.pl
Marek Wałuszko - najnowsze
Marek Wałuszkowww.gdansk.plmarek.waluszko@gdansk.pl
Marek Wałuszko - najnowsze