PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Port Gdańsk zdobywa podium wśród portów bałtyckich

Port Gdańsk zdobywa podium wśród portów bałtyckich
Stałą tendencją od co najmniej dekady była obecność trzech portów rosyjskich na bałtyckim podium (Port Ust Ługa, Port St. Petersburg i Port Primorsk). W styczniu 2021 roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił - Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Port Gdańsk w zimowej scenerii
Port Gdańsk w zimowej scenerii
Fot. Port Gdańsk

 

Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej czyli Port St. Petersburg do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem

w 2020 roku obsłużyły 241,5 mln ton ładunków notując 5,8 proc. spadek rdr (rok do roku). Jeszcze pod koniec 2020 roku różnica dzieląca port w Gdańsku od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek nowego roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton (+3,6 proc.), na drugiej pozycji St. Petersburg z wynikiem 4,7 mln ton (-0,8 proc.). W styczniu 2021 roku Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków - wyprzedzając tym samym Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu z przeładunkami na poziomie 4,4 mln ton (-26,3 proc.). Na piątej pozycji utrzymuje się Port w Kłajpedzie uzyskując 3,8 mln ton (+10,8 proc.).

 

Port Gdańsk na podium

 

- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego - komentuje Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk. - Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie, gdy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - informuje Anna Drozd, rzecznik prasowa Portu Gdańsk.

 

Port Północny zimą
Port Północny zimą
Fot. Port Gdańsk

 

- To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Ogromna w tym zasługa i efekt wytężonej pracy naszych operatorów. Jesteśmy pod dużym wrażeniem ich determinacji - zaznacza Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. - Dzięki inwestycjom i jasno obranym kierunkom, nasi kontrahenci zwiększają możliwości przeładunkowe, a Port rośnie w siłę. Już dziś jesteśmy portem bez ograniczeń. Wpływ na to mają: tor głębokowodny (dzięki, któremu w Porcie Zewnętrznym możemy przyjmować największe jednostki o zanurzeniu do 15 metrów), brak pływów (czyli stała głębokość wody), a także brak zalodzenia, umożliwiający pracę przez cały rok. Jesteśmy także na finiszu naszych kluczowych inwestycji zarówno od strony lądu jak i wody. Realna poprawa jakości, jeśli chodzi o infrastrukturę w Porcie Wewnętrznym, będzie widoczna od połowy 2021 roku, kiedy wszystkie nabrzeża zostaną zmodernizowane, a tor wodny zostanie pogłębiony do 12 m. Operatorzy będą mogli korzystać z nowej infrastruktury, co będzie dla nich kolejną szansą na zwiększenie możliwości przeładunkowych.

 

oprac. IBwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl