Pierwsze pale i kanalizacja
Budowa tzw. Nowej Świętokrzyskiej rozpoczęła się w pierwszych dniach października. Ciężki sprzęt budowlany widać obecnie na niemal całej trasie przyszłego połączenia drogowego.
- Na terenie budowy aktualnie realizowane jest palowanie, stanowiące kluczowy etap przygotowania podłoża pod konstrukcję drogową. Równolegle prowadzone są roboty związane z budową kanalizacji deszczowej - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowa ulica stanowić będzie połączenie al. Havla z ul. Kampinoską. Trasa rozpoczynać się będzie przy pętli tramwajowo-autobusowej, a kończyć w pobliżu ul. Kampinoskiej 10. Ze względu na ukształtowanie terenu, na nowej trasie zaplanowano budowę m.in. mostów, które umożliwią przemieszczanie się na tym odcinku. W ramach inwestycji zbudowana zostanie także droga rowerowa i chodniki wraz z oświetleniem.
Budowa “Nowej Świętokrzyskiej” pochłonie ponad 81 mln zł. Miasto otrzymało dofinansowanie na ten cel z Rządowego Funduszu Polski Ład w wysokości 65 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Strabag.
Przebudowa skrzyżowania na ul. Czarny Dwór zakończona
Ulica powiązana z nowymi torami kolejowymi
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, do końca 2027 roku zrealizowany zostanie pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej. Ulica ta będzie dwukierunkowa - po jednym pasie w każdą stronę. Docelowo, po zakończeniu wszystkich inwestycji komunikacyjnych w tej części miasta, stanie się ona elementem głównego połączenia drogowego południowych dzielnic z centrum i obwodnicą Trójmiasta.
Nowa ulica będzie powiązana z planowaną linią PKM w kierunku Gdańska Południe, dlatego wcześniej trzeba było skoordynować obie inwestycje. W miejscu dzisiejszej pętli "Świętokrzyska" powstanie w przyszłości podziemny przystanek kolejowy, dlatego cały ten teren zostanie przekształcony. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinna ruszyć pod koniec 2027 r.
Niemal 4 miliardy na inwestycje w południowych dzielnicach miasta