• Start
  • Wiadomości
  • Niemal 4 miliardy na inwestycje w południowych dzielnicach miasta

Niemal 4 miliardy na inwestycje w południowych dzielnicach miasta

Symbolicznym wbiciem łopat Miasto oficjalnie rozpoczęło realizację "Pakietu dla Gdańska Południe", który zakłada budowę w południowych dzielnicach nowych dróg, linii kolejowej PKM Południe oraz zajezdni komunikacyjnych. Na "pierwszy ogień" - budowa Nowej Świętokrzyskiej, której pierwszy etap właśnie się rozpoczyna. Realizacja całego Pakietu szacowana jest na blisko 4 miliardy złotych.
04.10.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu grupa osób w średnim wieku, w jesiennych ciepłych ubraniach, pozują do zdjęcia z łopatami
W sobotę wbito pierwsze łopaty pod budowę Nowej Świętokrzyskiej
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

To historyczny pakiet inwestycyjny

Symboliczne wbicie łopat pod budowę Nowej Świętokrzyskiej miało miejsce w sobotę, 4 października, na terenie przyszłej drogi - na wysokości budynku przy ul. Kampinoskiej 10. W wydarzeniu uczestniczyły władze Gdańska, miejscy radni, a także grupa kilkudziesięciu okolicznych mieszkańców. 

- Mamy do czynienia z historycznym pakietem inwestycyjnym, największym od czasów piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Wtedy bardzo zmieniło się nasze miasto, i chcemy, by teraz było podobnie - zwłaszcza tutaj, na południu Gdańska. Dziś rozwijamy sieć komunikacyjną: budujemy drogi, chodniki i ścieżki rowerowe, a także nową linię PKM. Wartość całego pakietu to prawie 4 miliardy złotych. To fundusze europejskie, rządowe, wojewódzkie i miejskie - mówiła w sobotę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Znajdujemy się nieopodal przyszłego przystanku "Gdańsk Orunia Górna", z którego w sześć minut będzie można dojechać do centrum miasta. To będzie ogromna zmiana jakości życia, a ten odcinek obejmie swoim zasięgiem około 200 tysięcy mieszkańców - nie ma drugiego takiego w Polsce. Chcemy, żeby mieszkańcom żyło się tu dobrze, dlatego zbudujemy także drogi, chodniki i trasy rowerowe - na ten cel przeznaczamy 1,4 miliarda złotych. Rozpoczynamy dziś realizację pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej wraz z fragmentami ulicy Kampinoskiej. Równolegle przygotowujemy projekty kolejnych inwestycji: przedłużenie alei Pawła Adamowicza do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską z nową trasą tramwajową czy budowę Nowej Jabłoniowej. Myślimy nie tylko o dużych połączeniach, ale także o drogach lokalnych - tych, które prowadzą do szkoły, przystanku czy domu, bo one są równie ważne w codziennym życiu mieszkańców.

Nowa Świętokrzyska - czas zacząć budowę

Symboliczne wbicie łopaty pod budowę nowej drogi odbyło się przy ul. Kampinoskiej, gdzie powstaje pierwszy odcinek Nowej Świętokrzyskiej. Droga w układzie 2x1 połączy ul. Kampinoską z al. Havla i odciąży ruch w tej części miasta, szczególnie w czasie budowy linii kolejowej PKM Południe. Docelowo, po zakończeniu wszystkich inwestycji komunikacyjnych w tym miejscu, stanie się częścią głównego połączenia drogowego południowych dzielnic z centrum i obwodnicą Trójmiasta.

Modernizacja mostu Siennickiego nabiera tempa

- Może się wydawać, że to krótki odcinek, ale w rzeczywistości jest on kluczowy dla komunikacji tej części miasta. Najważniejsza w tym projekcie była natomiast koordynacja budowy Nowej Świętokrzyskiej z planowaną budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wszyscy byliśmy niecierpliwi i chcieliśmy, by prace ruszyły szybciej. Robiliśmy wszystko, aby tak się stało, ale musieliśmy zsynchronizować te dwa ogromne przedsięwzięcia. Wspólnie z PKM udało się znaleźć rozwiązanie tego komunikacyjnego „węzła gordyjskiego” - zaprojektować odcinek, który będzie się uzupełniał z infrastrukturą kolejową i nie będzie wymagał ponownej przebudowy. W miejscu dzisiejszej pętli "Świętokrzyska" powstanie w przyszłości podziemny przystanek kolejowy. To oznacza, że cały teren zostanie przekształcony - dlatego tak ważne było, by nasze prace nie kolidowały z planami PKM. Dzięki temu w 2027 roku oddamy do użytku Nową Świętokrzyską, a równolegle Pomorska Kolej Metropolitalna będzie przygotowywała się do rozpoczęcia swojej budowy - wyjaśniał Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Warto przypomnieć, że pierwotnie Nowa Świętokrzyska miała mieć przekrój 2×2 pasy ruchu, ale część tego korytarza została przekazana na rzecz PKM jako bardziej efektywnego środka transportu publicznego. To przykład tego, jak współpraca różnych instytucji może stworzyć spójny system komunikacyjny dla całego Gdańska.

ZOBACZ PREZENTACJĘ POŚWIĘCONĄ INWESTYCJOM W POŁUDNIOWYCH DZIELNICACH

PKM Południe - szybkie połączenie z centrum

Jednym z najważniejszych elementów wspomnianego Pakietu jest budowa PKM Południe. Nowa, zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km obejmie sześć stacji: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunia Górna, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Dzięki temu nawet 200 tysięcy mieszkańców zyska dostęp do szybkiego transportu zbiorowego, który połączy Gdańsk Południe z centrum miasta oraz z regionem.

Ta linia kolejowa zostanie uzupełniona o węzły integracyjne: Łostowice-Świętokrzyska i Kowale. Zaplanowano na nich parkingi wielopoziomowe oraz powiązania z komunikacją tramwajową i autobusową.

Ostatnia rewitalizacja na Wyspie Spichrzów i odnowa mostu Krowiego

- Chcemy, by inwestycja rozpoczęła się w momencie, gdy zakończy się budowa odcinka nowej drogi, którą dziś symbolicznie inaugurujemy. Ta koordynacja była niezwykle istotna. Zależało nam, by wykonać efektywnie wszystkie prace, i by żadne środki - zarówno europejskie, jak i krajowe - nie zostały zmarnowane - podkreślał Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - PKM Południe to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, którzy na co dzień zmagają się z trudnościami komunikacyjnymi w południowych dzielnicach Gdańska oraz w gminach ościennych - Kolbudach i Pruszczu Gdańskim. Ten pierwszy odcinek już wkrótce pomoże udrożnić ruch, a za kilka lat powstanie tu coś wyjątkowego - nowoczesna tkanka miejska, w której mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli żyć i pracować w komfortowych warunkach. Poza samą linią PKM Południe realizowany będzie również tzw. masterplan, czyli plan zagospodarowania terenów wokół przystanków. Chcemy, by południowe dzielnice nie były tylko sypialniami miasta, ale także miejscem, gdzie pojawią się nowe przedszkola, przestrzenie kulturalne i społeczne. PKM Południe obejmie 7 kilometrów nowej linii kolejowej i 6 przystanków. Już 17 października projektanci złożą dokumentację koncepcji programowo-przestrzennej, zamykając tym samym etap uzgodnień z ponad 60 podmiotami - od miejskich jednostek po gestorów sieci. W pierwszym kwartale 2026 roku rozpocznie się procedura wywłaszczeń, a w październiku planujemy złożenie dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę.

Kompleksowy pakiet inwestycji

W ramach Pakietu dla Gdańska Południe powstanie również przedłużenie al. Adamowicza wraz z nową linią tramwajową, ulica Nowa Sandomierska z przejazdem nad torami kolejowymi, a także ul. Kampinoska połączona z budową zbiornika retencyjnego i przebudową potoku Oruńskiego. Plan obejmuje także budowę Nowej Jabłoniowej i mniejsze inwestycje lokalne, m.in. przy ul. Turzycowej, Czermińskiego i Apollina.

Nowy basen “wychodzi” z ziemi. Dwa wielkie żurawie w Dolnym Wrzeszczu

Inwestycje rozpisane na lata

Harmonogram działań przewiduje, iż pierwszy etap budowy Nowej Świętokrzyskiej zakończy się w 2026 roku. Prace przy PKM Południe rozpoczną się po 2027 roku, a kolejne duże inwestycje drogowe i tramwajowe planowane są w latach 2028-2030. W 2030 roku gotowe mają być także nowe zajezdnie: tramwajowa i autobusowa przy ul. Warszawskiej.

- Gdańsk Południe zmieni się nie do poznania. Przed nami historyczny pakiet inwestycji, które na zawsze odmienią tę część miasta. Tak jak dziś nie wyobrażamy sobie, by nie istniała pętla Ujeścisko-Świętokrzyska, tak za kilka lat nikt nie będzie mógł sobie wyobrazić Gdańska Południe bez Nowej Świętokrzyskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zaznaczał Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska. - Spełniamy obietnice, które złożyliśmy razem z panią prezydent - że skupimy szczególną uwagę na mieszkańcach Gdańska Południe. Dziękujemy za Waszą cierpliwość, bo przygotowanie tak dużych inwestycji wymaga czasu, planowania i pracy wielu osób. W imieniu radnych proszę o jeszcze trochę wyrozumiałości - przed nami okres budowy, który może przynieść pewne niedogodności, ale to wszystko robimy dla Was i z myślą o Waszym komforcie. Wierzę, że już za kilka lat wszyscy będziemy mogli cieszyć się z wygodniejszego życia w tej dynamicznie rozwijającej się części Gdańska.

- Cieszę się ogromnie, jako radny miasta Gdańska i przedstawiciel klubu Wszystko dla Gdańska, że możemy dziś zaprezentować pakiet inwestycji dla Gdańska Południe. To niezwykle ważny moment, na który wielu mieszkańców czeka od lat. Liczymy na Państwa wyrozumiałość i cierpliwość, bo wiemy, że każda duża inwestycja wymaga czasu i wiąże się z chwilowymi utrudnieniami - dodał Marcin Makowski, przewodniczący Komisji Mobilności Rady Miasta Gdańska. - W ostatnim czasie przedstawiamy wiele projektów infrastrukturalnych w całym Gdańsku, bowiem wreszcie zostały odblokowane środki - zarówno unijne, jak i krajowe - które pozwalają nam realizować te długo oczekiwane przedsięwzięcia. Naszym celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej, szczególnie w południowych dzielnicach miasta. Wierzymy, że prace przebiegną sprawnie, a efekty będą satysfakcjonujące dla wszystkich mieszkańców.  

mapka
Mat. Urząd miejski w Gdańsku

Które inwestycje w 2026 i 2027, a które w 2028 roku?

- Budowa pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej będzie prowadzona w latach 2026-2027. W tym samym czasie rozpoczniemy przebudowę ulicy Kampinoskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Niepołomickiej. Część tej inwestycji jest realizowana w ramach umowy z inwestorem zewnętrznym, natomiast fragment do ulicy Niepołomickiej - w ramach budowy zbiornika retencyjnego, dla którego będziemy aplikować o środki zewnętrzne z programu FEnIKS. Oba te zadania zakończą się w 2027 roku, równolegle z pierwszym etapem Nowej Świętokrzyskiej - zapowiedziała Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - W 2028 roku planowane jest rozpoczęcie budowy linii kolejowej PKM Południe oraz realizacja bezkolizyjnego przejazdu w ulicy Nowej Sandomierskiej. Równolegle opracowywany jest projekt drugiego etapu Nowej Świętokrzyskiej, który połączy ul. Kampinoską z nowym węzłem przesiadkowym powstającym w ramach PKM Południe. W tym samym obszarze powstanie także przedłużenie alei Pawła Adamowicza. Dla tego zadania zostanie przygotowana dokumentacja projektowa poprzedzona analizą najlepszych rozwiązań komunikacyjnych, zarówno dla układu drogowego, jak i dla linii tramwajowej. Przełom lat 2026 i 2027 to czas realizacji ulicy Nowej Jabłoniowej, dla której dokumentacja jest już gotowa i trwa proces uzyskiwania decyzji administracyjnych. W 2027 roku rozpoczną się także prace przy ulicach Dworcowej i Czerwińskiego, istotnych z punktu widzenia układu odwodnieniowego miasta. Na te inwestycje również planujemy pozyskanie środków z programu FEnIKS. Zakończenie planowane jest do 2028 lub początku 2029 roku - w zależności od przebiegu postępowań przetargowych. W 2028 roku rozpoczniemy również budowę zajezdni tramwajowej i autobusowej.

Pakiet dla Gdańska Południe to największy dotąd program inwestycyjny realizowany w tej części miasta. Jego celem jest poprawa komfortu życia mieszkańców. Prace będą intensywne, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii budowlanych. Realizacji inwestycji towarzyszyć będzie szeroka kampania informacyjna o objazdach i zmianach w organizacji ruchu - aby ograniczyć uciążliwości w ich trakcie.

Oprac. KG

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”